تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۴۱
بازدید: ۴
کد خبر: ۳۵۵۳۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازدهی سکه بورسی در ۲۱ روز مهرماه بالاتر از رشد قیمت طلا و دلار قرار گرفت

پاییز گرم صندوق‌های طلایی

پاییز گرم صندوق‌های طلایی
‌می‌متالز - افزایش جذابیت پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در روز‌های پرتنش سپری‌شده از مهرماه، بازار پاییزی دارایی‏‏‌های طلایی بورسی را به بازاری گرم تبدیل کرد. این حرارت پاییزی در این بخش از بازار مالی بورس‌ کالا، به سبقت گرفتن بازدهی گواهی سپرده تمام‌سکه از نرخ رشد طلا (داخلی و جهانی) و همچنین میزان افزایش بهای دلار در بازار آزاد، طی ۲۱روز سپری‌شده از مهرماه منجر شد.

به گزارش می‌متالز، برآورد‌ها بر اساس آخرین سطح قیمت گواهی سپرده تمام‌سکه رفاه، در بازار مالی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که قیمت هر تمام‌سکه بورسی، در فاصله اول تا ۲۱مهرماه، معادل ۱۰.۸‌ درصد افزایش یافته است. این تغییر قیمت در بازار دلار، معادل ۵.۹‌ درصد و در بازار داخلی طلای ۱۸عیار حول وحوش ۷.۱‌ درصد بوده است. به این ترتیب، بیشترین میزان بازدهی در ۲۱روز سپری‌شده از فصل پاییز مربوط به بازار سکه بورسی بوده است. بازدهی سکه فیزیکی نیز در این مدت (فاصله اول تا ۲۱مهرماه)، حدود ۱۰‌ درصد بوده است.

سکه و طلای بورسی این روز‌ها به یکی از بازار‌های سرمایه‌گذاری جذاب تبدیل شده است. بازدهی بالا در شرایط جست‌وجوی فعالان بازار برای یافتن پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در کنار چشم‌انداز تداوم رشد، بازار طلا و سکه را به یکی از بازار‌های پرتقاضا در روز‌ها و هفته‌های اخیر تبدیل کرده است. در این میان، مزایای دارایی‌های طلایی بورسی (صندوق‌های سکه و طلا در قالب گواهی سپرده سکه و شمش طلا)، نسبت به سکه و طلای فیزیکی، رشد استقبال از این دارایی‌ها را در معاملات رینگ مالی بورس‌کالا به همراه داشته است. مهم‌ترین مزیت سکه بورسی نسبت به سکه فیزیکی، سهولت نگه داری و امنیت بیشتر آن است.

ضمن آنکه با سرمایه‌های اندک نیز می‌توان به بازار مالی و معاملات گواهی سپرده سکه در بورس‌کالای ایران ورود کرد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که حجم معاملات گواهی سپرده تمام‌سکه رفاه به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد سکه بورسی، طی ۲۱روز مهر نسبت به مدت مشابه ماه قبل (۲۱روز اول شهریورماه)، با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بوده و به بیش از دوبرابر افزایش یافته است. در ۲۱روز اول مهرماه، بیش از ۱۰‌هزار و ۷۰۰معامله در بازار گواهی سپرده سکه رفاه انجام شد که این میزان در ۲۱روز اول شهریور (مدت مشابه ماه قبل)، ۵‌هزار و ۱۷۱معامله بود.

رتبه اولی سکه بورسی در ماه تنش

مهر امسال، به ماه افزایش ریسک‌های سیستماتیک و غیراقتصادی در منطقه و ثبت رکورد‌های جدید نرخ ارز در بازار داخلی و همچنین رشد محسوس قیمت طلا در بازار‌های داخلی و جهانی تبدیل شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در ۲۱ روز سپری‌شده از اولین ماه پاییز، بهای گواهی سپرده تمام‌سکه طرح جدید رفاه، تحت‌تاثیر تحولات غیراقتصادی و افزایش ریسک‌ها در منطقه که به افزایش جذابیت طلا و سکه به‌عنوان دارایی امن منجر شد، ۱۰.۸‌ درصد رشد کرد؛ یعنی از سطح ۴۴ میلیون و ۵۱۷‌هزار تومانی در روز اول مهرماه به سطح ۴۸ میلیون و ۸۶۵‌هزار تومانی در معاملات روز گذشته بازار مالی بورس‌کالا (تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۱ مهرماه) رسید. در این ماه همچنین، افزایش تنش‌ها و ریسک‌ها موجب رشد نرخ ارز در بازار داخل، عبور هر دلار آمریکا از مرز ۶۲‌هزار تومان و در نتیجه ثبت رکورد‌های جدید قیمتی در این بازار شد.

در حالی که تغییرات قیمت گواهی سپرده تمام‌سکه در بورس‌کالا یا همان نرخ رشد (بازدهی) سکه بورسی، به دو عامل مهم یعنی تغییرات نرخ ارز و نوسانات قیمت طلا در بازار داخلی و جهانی وابسته است، اما در مهرماه امسال تغییرات نرخ ارز و رشد قیمت دلار، بازیگردان اصلی تحولات قیمتی سکه بورسی بود. بهای هر اونس طلا در بازار جهانی نیز از سطح ۲‌هزار و ۶۲۱ دلاری در روز اول مهرماه به سطح ۲‌هزار و ۶۵۷ دلار در معاملات دیروز رسید که نشان‌دهنده رشد ۱.۳ درصدی بهای طلای جهانی است. پیش‌بینی‌ها درباره چشم‌انداز پیش‌روی بازار‌ها نیز نشان‌دهنده تداوم رشد دارایی‌های طلایی فیزیکی و بورسی در هفته‌های پیش رو است. مهم‌ترین عامل مداخله گر در این رشد، وضعیت تنش‌ها و شرایط سیاسی خاورمیانه در روز‌های پیش رو عنوان می‌شود. ضمن آنکه این رشد به شکل آهسته‌تر در بازار جهانی طلا به دلیل تثبیت این بازار به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی، در پیش‌بینی‌ها دیده می‌شود. مجموعه این برآورد‌ها نشان‌دهنده آن است که مهم‌ترین پارامتر اثرگذار بر وضعیت پیش روی بازار‌ها فعلا «وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی»، «تنش‌های سیاسی» و «سطح ناآرامی‌ها در منطقه» است. همه این عوامل با اثرگذاری بر نوسان قیمت دلار در داخل و افزایش جذابیت دارایی‌های طلایی در بازار داخلی و جهانی، از رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه (فیزیکی و بورسی) حمایت می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده