تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۵۸۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بررسی عملکرد ۶ ماهه گل‌گهر در حوزه تولید

ریل‌گذاری توسعه در «گل‌گهر»/ رشد چشمگیر درآمد‌های صادراتی گل‌گهر

ریل‌گذاری توسعه در «گل‌گهر»/ رشد چشمگیر درآمد‌های صادراتی گل‌گهر
‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ۶ ماهه اول سال در حوزه درآمد‌های صادراتی خود با رشد ۸۲ درصدی همراه شده و در حوزه تولید مواد اولیه نیز رشد را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد نیمه اول سال برای این مجموعه بسیار پر بار بوده است.

به گزارش می‌متالز، گزارش عملکرد شش ماهه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر روند رو به رشد این مجموعه در نیمه اول سال ۱۴۰۳ را ارائه می‌کند.

میزان تولید کنسانتره در ۶ ماهه سال جاری ۶.۳۰۸.۱۶۵ تن بوده که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۴.۹۴۲.۶۰۱ تن بوده که با رشد ۲۷.۶۳ درصدی همراه بود. 

همچنین در حوزه تولید گندله نیز این مجموعه در مدت یاد شده به تولید ۵.۸۴۶.۶۸۲ تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۲.۲۸ درصدی همراه بود. در واقع این عدد در سال گذشته ۵.۲۰۷.۰۶۹ تن بود. 

افزایش تولید در واحد‌های کنسانتره و گندله حاکی از افزایش عملیات معدنی در ۶ ماهه اخیر است. در واقع با افزایش استخراج سنگ آهن این مجموعه توانسته میزان تولید در واحد‌های بعدی را افزایش دهد. در واقع این موضوع نشان می‌دهد توان فعالیت‌های معدنی این مجموعه نیز رو به افزایش رفته است.

فراموش نکنیم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به دنبال تحقق معدنکاری دیجیتال در ۱۴۱۰ است که بی شک منجر به افزایش بهره‌وری در حلقه معدنکاری می‌شود. 

اما همانطور که اعداد و ارقام نشان می‌دهد این مجموعه در تولید مواد اولیه افزایش تولید خوبی را به ثبت رسانده است و این در حالی است که درصد قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز برای زنجیره ارزش فولاد کشور به واسطه مجموعه گل‌گهر تولید می‌شود.

به هر میزان که تولید در این مجموعه افزایش پیدا کند بخش زیادی از نیاز واحد‌های فولادی به مواد اولیه تامین خواهد شد. این در حالی است که گل‌گهر به دنبال توسعه حلقه‌های زنجیره و حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر است. 

اما در بعد دیگر افزایش تولید در حلقه‌های یاد شده منجر به افزایش فروش و در آمد‌های این مجموعه خواهد شد. گل‌گهر در عملکرد ۶ ماهه خود به میزان ۱.۰۹۶.۷۳۱ تن فروش صادراتی داشته است که که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۲.۶۰ درصدی در میزان حجم فروش همراه شده است.

همانطور که قابل مشاهده است افزایش تولید در حلقه‌های مختلف منجر به افزایش حجم فروش صادراتی در نیمه اول سال شده است. 

اما نکته مهم آن است که درآمد‌های صادراتی این مجموعه با رشد بسیار قابل توجه یعنی ۸۱.۷۴ درصد همراه بوده است. در واقع گل‌گهر توانست میزان ارزآوری خود را با افزایش بسیاری همراه کند. این رشد در درآمد‌های صادراتی می‌تواند سرعت اجرای پروژه‌های استراتژی ۱۴۱۰ این مجموعه را افزایش دهد. 

درآمد‌های صادراتی گل‌گهر در ۶ ماهه اول سال به ۴۷.۲۸۳.۶۲۸ میلیون ریال رسیده است. در حالی که این عدد در سال گذشته ۲۶.۰۱۷.۸۶۴ میلیون ریال بود. 

درحالی گل‌گهر موفق به افزایش درآمد‌های صادراتی خود شده است که همچنان حلقه‌های زنجیره ارزش فولاد درگیر مساله وضع عوارض صادراتی هستند، اما مدیریت این مجموعه به صورتی است که توانست حضور خود را در بازار‌های صادراتی علاوه بر حفظ کردن افزایش دهد. 

بی شک بخشی از این رشد می‌تواند ناشی از توسعه بازار‌های صادراتی باشد. در این بین واحد بازرگانی گل‌گهر با شناسایی بازار‌های جدید و ورود به آن توانسته این رشد را به ثبت برساند.

از سویی دیگر این رشد می‌تواند ناشی از تولید محصولاتی با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد‌های جهانی باشد که بیشتر به عملکرد واحد‌های تحقیق و توسعه و آزمایشگاه‌های این مجموعه بر می‌گردد. به هر حال گل‌گهر با در اختیار داشتن ذخایری با کیفیت بالا موفق به تولید محصولاتی شده است که در بازار‌های صادراتی از تقاضای بالایی برخوردار است. 

اما باید به این موضوع توجه داشت که گل‌گهر با رشد تولید و افزایش درآمد‌های خود به دنبال رسیدن به قطب تولید فولاد و مواد اولیه است که تا به این لحظه ریل‌گذاری‌های آن را به خوبی انجام داده است. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین