تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۶۱۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گل‌گهر و دستاورد‌ها در حوزه علمی معادن کشور/ ارزش‌آفرینی ملی به همت «گل‌گهر»

گل‌گهر و دستاورد‌ها در حوزه علمی معادن کشور/ ارزش‌آفرینی ملی به همت «گل‌گهر»
‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تبیین ساختار متفاوت در عملکرد علمی مجموعه خود توانسته به ارزش‌آفرینی ملی دست پیدا کرده و الگویی متفاوت در فعالیت‌های معدنی از خود ارائه دهد. ارتقای بهره‌وری و اشتغال‌زایی جدید می‌تواند از مهم‌ترین دستاورد‌های این ساختار برای «کگل» باشد.

به گزارش می‌متالز، در سال‌های اخیر بنگاه‌های اقتصادی کشور با تمرکز بر واحد‌های تحقیق و توسعه وهمچنین توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فصل جدیدی را در فعالیت‌های خود آغاز کرده‌اند.

این نگاه باعث شد تا شرکت‌هایی همچون شرکت‌های فولادی علاوه بر تامین نیاز خود در داخل کشور با صرفه‌جویی ارزی همراه شده و این رقم را به پروژه‌های توسعه‌ای منتقل کند. 

در این بین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش در چند سال اخیر فعالیت‌های خود در حوزه علمی را افزایش داده و توانسته نتایج آن را در افزایش بومی‌سازی در پروژه‌ها، کاهش ارزبری، افزایش تولید و صادرات و... مشاهده کند.

از سویی دیگر این مجموعه در چشم‌انداز ۱۴۱۰ خود به دنبال تحقق معدنکاری دیجیتال است تا بتواند بهره‌وری را افزایش دهد. بی شک یکی از فاکتور‌های موثر در اجرایی شدن معدنکاری هوشمند فعالیت‌ها در حوزه دانش‌بنیان است. 

مجموعه گل‌گهر موفق شده تا در همین مدت ساختار نوآوری را با توجه به اهداف خود در این مجموعه تبیین کرده است. 

این ساختار دستاورد‌هایی همچون اثرگذاری دانش‌بنیان‌ها و توسعه تحقیقات و پژوهش‌ها را به همراه داشته است. 

از سویی دیگر این مجموعه در راستای فعالیت‌های علمی خود توانست نظام‌های مشارکتی را ایجاد و در کنار آن با مهندسی معکوس به تامین تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دست پیدا کند.

توجه به این حوزه باعث شد تا گل‌گهر نگاهی تخصصی‌تر به تولید در زنجیره ارزش فولاد داشته باشد. اما در کنار این موضوع تشکیل کارگروهی مشترک بین متخصصان گل‌گهر و کارشناسان نهاد علمی ریاست جمهوری در راستای تعریف پروژه‌های نوآور از مهمترین اقداماتی است که این مجموعه اجرایی کرده است. 

از سویی دیگر اشتغال‌زایی جدید نیز از مهمترین دستاورد‌هایی است که در پی عملکرد گل‌گهر در حوزه علمی شکل می‌گیرد. 

در کنار این موارد تمرکز گل‌گهر در این حوزه می‌تواند روش‌های نوین در زنجیره ارزش فولاد و یا حتی مس ایجاد کند.

فراموش نکنیم این مجموعه فعالیت‌های معدنی خود را تنها به سنگ آهن و فولاد محدود نکرده و با سرمایه‌گذاری در پروژه جانجا به سراغ حوزه مهمی همچون مس هم رفته است. چنین نگاهی در مجموعه گل‌گهر می‌تواند آن را به دانشگاهی‌هایی تخصصی تبدیل کند. 

همچنین گل‌گهر به پشتوانه چنین توانمندی‌ای برگزاری تور‌های فناورانه و راهبری پروژه‌های ارزش‌آفرین ملی در صنایع سنگ آهن و فولاد را هم در برنامه دارد که منجر به ارتقای سطح علمی در این صنعت خواهد شد. 

دست فرمان فعلی «کگل» نشان می‌دهد این مجموعه در کنار افزایش سهم خود در تولید به دنبال نقش‌آفرینی علمی در صنعت فولاد کشور است.

همین موضوع می‌تواند توسعه اقتصادی را با توسعه علمی همراه کرده و نقش دانشگاه‌ها در صنعت را افزایش دهد. به نوعی می‌توان گفت گل‌گهر به دنبال پر کردن گپ میان دانشگاه و صنعت است. شعاری که سال‌ها به مرحله اجرا نرسید و امروز با تغییر نگاه مدیران به عرصه اجرا رسیده است. 

همچنین باید به این نکته اشاره داشت که نگاه جدید در میان مدیران جوان و کارآمد می‌تواند شروع تغییراتی در راستای افزایش بهره‌وری باشد. 

گل‌گهر با تببین این ساختار علاوه بر ارزش‌آفرینی ملی می‌تواند فرصت‌های جدید در همکاری‌های میان بنگاهی نیز ایجاد کرده و سبکی نوین در فعالیت‌های معدنی شکل دهد.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده