تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۵۶۰۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دستور کار دولت برای بهبود اوضاع بازار سرمایه

دستور کار دولت برای بهبود اوضاع بازار سرمایه
‌می‌متالز - با توجه به دستورات روز گذشته رئیس جمهوری برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و طبق نظر بسیاری از کارشناسان، با کاهش تنش‌ها روند نوسانات منفی موجود در بازار سرمایه به تدریج اصلاح و به حالت ثبات باز می‌گردد.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته در جلسه ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضای ستاد اقتصادی دولت برگزار شد، حجت‌اله صیدی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، طی گزارشی چالش‌های پیش رو، انتظارات موجود، پیشنهاد‌ها و برنامه‌های سازمان بورس را در حوزه اصلاح روند‌های بازار سرمایه به این ستاد ارائه داد.

صیدی در این جلسه، با برشمردن برخی مشکلات موجود در بازار سرمایه، پیشنهاد‌های هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازار‌ها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و را مطرح کرد.

در ادامه این جلسه، دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری نیز پس از شنیدن گزارش و راهکار‌های ارائه‌شده از سوی سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مختلف برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، صادر کرد.

گفتنی است؛ بازار سرمایه در یک ماهه اخیر به علت به وجود آمدن ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای و افزایش تنش‌های میان ایران و اسرائیل در شرایط التهابی به سر می‌برد. روز سه شنبه ۱۰ مهرماه سال جاری، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی از جمله ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران و همچنین ترور دبیرکل حزب الله و سردار نیلفروشان؛ مستشار ایرانی، تل‌آویو را هدف حملات موشکی قرار داد.

با این حال دامنه نوسان معاملات که از هفتم مهر ماه به یک درصد محدود شده بود، در ابتدای هفته گذشته و در تاریخ ۲۱ مهرماه به محدوده منفی و مثبت ۳ درصد افزایش یافت، اما شرایط بازار سرمایه به علت وجود و تداوم ریسک‌های سیاسی در حال حاضر و بیشتر از لحاظ روانی در حالت ریسک قرار دارد. براین اساس، برخی اقدامات از جمله محدودیت دامنه نوسان از سوی سازمان بورس اتخاذ شد که از ریزش بیش از پیش ارزش سهام در شرایط ریسک و التهاب جلوگیری کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، بازار سرمایه علی‌رغم اینکه تمایل و پتانسیل رشد را داشت، به علت وجود تنش‌های سیاسی اخیر، وارد فاز و مرحله رکودی شده و به اصطلاحی، اصلاح را در پیش گرفته است. با این حال، با کاهش تنش‌ها و به مروز زمان وضعیت نوسان روبه پایین شاخص‌ها در بازار سرمایه به حالت قبل باز می‌گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده