تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۵۶۱۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر واحد کالا کارگزاری اعتبار تابان:

بورس کالا، پرچم‌دار شفافیت در معاملات خودرو است

بورس کالا، پرچم‌دار شفافیت در معاملات خودرو است
‌می‌متالز - مدیر واحد کالا کارگزاری اعتبار تابان، بورس کالا را به عنوان پرچم‌دار شفافیت در معاملات معرفی کرد و گفت: حساب وکالتی که خودروساز‌ها بر روی آن کار می‌کنند و مشتریان را مجبور به استفاده از این حساب می‌کنند برگرفته از سیستم‌های بورس کالا است و این نشان می‌دهد که بورس کالا می‌تواند به عنوان یک مرجع معتبر، فنی و حرفه‌ای تلقی شود.

به گزارش می‌متالز، مسعود شریفی‌خطیر با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در ابتدا باید اذعان داشت که خودروساز‌ها تحت تاثیر مداخلات سیاست‌گذار در تعیین قیمت فروش و ناکارآمدی برخی مدیران در چند دهه اخیر زیان‌ده بودند که این امر باعث ضعف عملکرد خودروساز‌ها و کاهش میزان عرضه و تولید آنها شده است.

او افزود: زیان‌ده بودن خودروساز‌ها در چند دهه اخیر باعث شد تا همه دلسوزان جهت رفع معضل، به صورت مصمم، پیگیر عرضه خودرو در بورس کالا باشند.

شریفی‌خطیر علت وجود تقاضای زیاد در بازار خودرو و متوازن نبودن آن با میزان عرضه را ناشی از چند عامل دانست و گفت: نخستین عامل مربوط به تورم عمومی موجود در جامعه است که این موضوع باعث افزایش انگیزه تقاضای مردم برای خودرو و نگاه آنها به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرمایه‌گذاری نادرست در تولید خودروساز‌ها

شریفی‌خطیر به سرمایه‌گذاری نادرست در تولید خودروساز‌ها و نیز طراحی صورت گرفته در این صنعت اشاره کرد و گفت: نبود سرمایه‌گذاری مناسب در تحقیق و توسعه نیز متاثر از مداخلات سیاسی و ناکارآمدی مدیران است.

مدیر واحد کالا کارگزاری اعتبار تابان با بیان این‌که این مسایل در کنار یکدیگر به نبود توازن میان عرضه و تقاضای خودرو منجر شده است، گفت: با توجه به چنین مساله‌ای و عطف به این‌که سیاست‌گذار اجازه افزایش نرخ خودرو را به دلایل پوپولیستی نمی‌دهد، بدیهی است که با توجه به چنین مساله‌ای، خودروساز به سمت سیستم سهمیه‌بندی و ... که پتانسیل انواع فساد‌ها و رانت را دارد، برود.

او با بیان این‌که سیستم سهمیه‌بندی فسادزا بوده و به دلیل استفاده از رانت‌های موجود، شاهد ایجاد بازار سیاه و فضای دلالی در بازار خودرو هستیم، افزود: درست است که در اکثر کشور‌ها خودرو وارد بورس کالا نمی‌شود، اما در ایران به دلیل وجود برخی مشکلات، خریدار می‌توانند با اختیار کامل، نرخ مدنظر را برای خرید خودرو تعیین کنند.

منافع عرضه خودرو در بورس کالا برای مصرف‌کننده

شریفی‌خطیر، منافع این عرضه برای مصرف‌کننده را افزایش سود و رفاه دانست و گفت: مصرف‌کننده‌ای که به ناچار برای خرید خودرو به سمت بازار سیاه پیش می‌رود، مجبور به پرداخت برخی از هزینه‌های اضافی به واسطه‌ها می‌شود.

مدیر واحد کالا کارگزاری اعتبار تابان با اعلام این‌که تجربه قبلی تایید کرده که تولیدکننده نیز از این مسیر منتفع خواهد شد، افزود: بورس کالا پرچم‌دار شفافیت در معاملات است، وقتی خودروساز وارد بورس کالا می‌شود، باید تضامین و تعهدی را برای فروش و تحویل به موقع خودرو ارایه دهد.

او با بیان این‌که بورس کالا به دلیل اخذ تضامین از خودروساز در زمان عرضه، متعهد در گرفتن هزینه‌های تاخیر در تحویل است، گفت: در عرضه سال ۱۴۰۱ رقمی حدود ۱۲۰۰ فقره شکایت تحویل با تاخیر وجود داشت، همچنین رقمی معادل ۴۲ میلیارد تومان از تضامین خودروساز برداشت شد که این رقم به عنوان خسارت به نفع خریدار و مصرف‌کننده خسارت واریز شد.

شریفی خطیر این مساله را گویای وجود تعهد و شفافیت در بورس کالا دانست و گفت: عرضه خودرو به بورس کالا چشم‌انداز خوبی را به خودروساز می‌دهد تا از این طریق مطلع باشند که بیشتر به سمت تولید چه محصولی پیش بروند و چه زمانی می‌توانند به نقدینگی مدنظر دست پیدا کنند و همچنین در این بازار خودروساز می‌تواند در برهه زمانی ۳ تا ۶ روز کاری به وجه فروش خود دست پیدا کند.

مدیر واحد کالا کارگزاری اعتبار تابان در پایان گفت: حساب وکالتی که خودروساز‌ها بر روی آن کار می‌کنند و مشتریان را مجبور به استفاده از این حساب می‌کنند برگرفته از سیستم‌های بورس کالا است و این نشان می‌دهد که بورس کالا می‌تواند به عنوان یک مرجع معتبر، فنی و حرفه‌ای تلقی شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده