به گزارش میمتالز، واردات برندهای جدید از طریق خودروسازان، منجر به اضافه شدن یک سری محصولات جدید به سبد محصولاتشان شده و میتواند در رشد سهام خودرویی ثمربخش باشد، اما اگر این اقدام منجر به ناتوانی کارخانههای خودروسازی در ارائه محصولات داخلی جدید و یا پافشاری بر محصولات بیکیفیت قدیمی آنها شود؛ قاعدتا به ضرر خودروسازان و سهامداران تمام خواهد شد.
مصرفکنندگان با وجود ورود برندهای جدید خودرو به بازار و تنوع خودروها بیشتر تمایل به خرید خودروهایی با ظاهر بهتر و تکنولوژی بالاتری دارند. در چنین شرایطی با توجه به پیشرفت صنعت خودروچین درچند سال گذشته و آپشنهایی که شرکتهای غیربورسی روی محصولات وارداتی خود دارند، موجبات آن را فراهم کرده، با توجه به وضعیت خودروسازان داخلی خرید سهام آنها توسط سرمایهگذاران جذاب نباشد.
واگذاری سهام به بخشخصوصی و شرکتهای توانمند بخشخصوصی فعال در این زمینه، میتواند نتیجهبخش باشد. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دو شرکت بزرگ ایرانخودرو و سایپا که حدود پنج سال از تجدید ارزیابی آنها گذشته است میتواند منجر به جذب سرمایهگذاران در بازار بورس شود.
با این اقدام دست دلالان و واسطهها از قیمتهای حبابی در بازار خودرو کوتاه میشود. ضمن اینکه خودرو با قیمت منطقی در بورس کالا به دست مصرفکننده نهایی میرسد.