به گزارش میمتالز، فولاد هرمزگان یکی از مهمترین زیرمجموعههای هلدینگ مبارکه است که تلاش میکند تا اجرای طرحهای توسعهای میزان تولید را افزایش و به دنبال آن سهم خود در بازارهای صادراتی را افزایش دهد. نباید فراموش کرد که فولاد هرمزگان از نظر موقعیت ژئوپلتیکی فرصت بسیار خوبی برای حضور پررنگتر در بازارهای صادراتی دارد.
عطاالله معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به تنوع سبد محصولات تولید و ورود به حوزه نورد، بیان کرد: یکی از طرحهای توسعهای ما تولید انواع ورق است. درواقع ما در برنامه خود در نظر داریم انواع ورقهایی را که در کشور تولید نمیشوند را تولید کنیم. برنامه ریزی ما این است که واحد نورد ما که در طرحهای توسعهای قرار دارد جزو مجموعههای پیشرفته کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: درواقع ورقهایی را تولید میکند که تا به امروز در کشور تولید نمیشد از جمله ورق برای ماشینهای شاسی بلند که در برنامه ما قرار دارد. امیدواریم که بعد از بهرهبرداری نورد، فولاد هرمزگان از تک محصولی در آمده و زنجیره تولید در این مجموعه کامل شود.
روند توسعه در فولاد هرمزگان نشان میدهد این مجموعه به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتری است که در گام اول نیاز صنایع داخل کشور را تامین کند.
به عنوان مثال ورود به حوزه تولید ورقهایی برای خودروهای شاسی بلند میتواند حرکتی مهم در توسعه صنعت خودروسازی کشور باشد و همچنان هلدینگ مبارکه را در جایگاه اصلیترین تامین کننده ورقهای خودرویی نگه دارد و از سویی دیگر سهم فولاد هرمزگان را در بازار داخلی افزایش دهد. اما همچنان توسعه خطوط تولید با نگاه صادراتمحور در این مجموعه انجام میشود.
همانطور که اشاره شد، کشورهای منطقه به دنبال توسعه حداکثری در صنعت فولاد هستند و طرحهای زیادی در این صنعت در دستور کار دارند. این سرمایه گذاریها میتواند نوعی تهدید برای بازارهای صادراتی ایران باشد، اما فولاد هرمزگان درست با نگاه صادراتمحور به سراغ سرمایهگذاریهای جدید میرود تا بتواند میزان سودآوری خود را از محل تنوع محصولات افزایش دهد.
تیم توسعه بازار فولاد هرمزگان با رصد ذائقه بازار طرحهای پیش رو را ارزیابی و پیشنهاد میدهد. همین موضوع باعث شده تا در سال ۱۴۰۲، شرکت فولاد هرمزگان موفق به افزایش صادرات محصولات خود شود. در ششماهه نخست سال، این شرکت رشد ۸ درصدی در صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرد. همچنین، در پنجماهه نخست سال، فولاد هرمزگان ۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نشاندهنده رشد ۷ درصدی در شرایط رکود بازار صادراتی بود. این دستاوردها با شناسایی بازارهای هدف، ارائه خدمات ویژه و تقویت ارتباط با مشتریان خارجی حاصل شد.
منبع: تیتر ۲۰