به گزارش میمتالز، عباس خطیبی گفت: در سالهای گذشته و به صورت خاص در سال جاری با توجه به تاکیدات دولت و مفاد مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه کشور، احداث و توسعه کریدورهای ریلی (مشتمل بر خطوط فرعی و اصلی) مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در بخش نوسازی و ساخت حدود ۱۸۰۰ کیلومتر پروژههای راهآهن جدید برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور مشخص شده است، افزود: پروژههای بسیار خوبی در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب تعریف شده که شاخصترین آنها اَبر پروژه راهآهن چابهار- زاهدان محسوب میشود. به میزان ۱۵۴ کیلومتر از این محور ریلی "حدفاصل خاش- زاهدان" در سال گذشته افتتاح شد و جشن آغاز ریل گذاری با ریل ملی ویژه محور "خاش-چابهار" نیز طی کمتر از یک ماه گذشته با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از وحدت فکری بسیار خوب در راستای تسریع در تکمیل کریدورهای ریلی کشور خبر داد و اظهار داشت: دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهور تاکید بسیار ویژهای در خصوص تکمیل کریدورهای ریلی کشور دارند و چندین جلسه با حضور ایشان، مسوولین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و مصوبات این جلسات به خوبی در مرحله پیگیری قرار دارد.
عباس خطیبی ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز بر اساس منابعی که در اختیار دارد با وجود محدودیتها، همه توان و تلاش خودش را برای توسعه خطوط ریلی کشور همچون گذشته به کار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: مجوز قرارداد ترک تشریفات ۳۰ هزار تنی ریل برای سه محور ریلی (چابهار-زاهدان، میانه-اردبیل و مبارکه-شهرکرد) از سازمان برنامه و بودجه کشور اخذ شده و این قرارداد به زودی با ذوب آهن اصفهان منعقد میشود.
وی خودکفایی ایران، در تولید ریل توسط ذوب آهن اصفهان را افتخاری ماندگار معرفی و بیان کرد: این مجتمع عظیم صنعتی با در اختیار گرفتن تکنولوژی تولید این محصول استراتژیک مطابق با استاندارد اروپا در توسعه خطوط ریلی کشور نقشآفرین است و انشاا... رشد تولید این محصول استراتژیک را در ذوب آهن اصفهان شاهد خواهیم بود.
خطیبی اضافه کرد: بهرهگیری از ریل ملی در کنار جلوگیری از خروج ارز از کشور، فرایندهایی نظیر سفارش به شرکتهای خارجی، ورود به بنادر، ترخیص از گمرک، حملونقل و ... را حذف کرده است.
وی افزود: احداث پروژههای ریلی بسیاری نیز در برنامههای آتی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور قرار دارد و در خصوص تامین ریل آنها با ذوب آهن اصفهان هماهنگ هستیم تا همچنان ریلی ملی رونق بخش توسعه و عمران ایران عزیزمان باشد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: در کنار تامین نیاز داخل پروژهها با ریل ملی، انشاا... به زودی این محصول ایرانی در سبد محصولات صادراتی نیز قرار بگیرد و کشورمان از نعمت صادرات آن هم بهرهمند شود.
عباس خطیبی در پایان ضمن تشکر از سازمان برنامه و بودجه کشور و مسوولین وزارت راه و شهرسازی گفت: از همه مدیران و مهندسین ذوب آهن اصفهان و کارگران تلاشگر این مجتمع عظیم صنعتی که طی اَدوار مختلف تاکنون در راستای تولید ریل ملی، این نماد بومیسازی عظیم برای کشورمان با وجود همه چالشها و محدودیتها نقشآفرین بودند، در این فرصت تشکر و قدردانی مینمایم.
منبع: ذوب آهن اصفهان