به گزارش میمتالز، در این خصوص حمیدرضا فولادگر نماینده اَدوار مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو خبره شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی پیرامون این نقشآفرینی ذوب آهن اصفهان سخن گفته است.
حمیدرضا فولادگر گفت: قطارهای پر سرعت، سالهاست به عنوان یک فناوری پیشرفته در اکثر کشورهای دنیا در خدمت رشد و توسعه جوامع هستند، اما در کشور ما و به ویژه در شهر اصفهان با وجود اینکه در مرکزیت قرار داریم و میتوانیم هاب حملونقل ریلی باشیم، با این تکنولوژی فاصله زیادی داریم.
وی ادامه داد: به دلیل صنعتی بودن استان اصفهان، در بخش باربری تا حدودی از حملونقل ریلی استفاده میشود و بخشهایی از قطارشهری نیز مدت کوتاهی است راهاندازی شده و شهروندان از این حملونقل سبز و ایمن بهرهمند شدند.
عضو خبره شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: پروژه قطار پر سرعت تهران-قم-اصفهان نیز به عنوان یک کلان پروژه عمرانی کشور از سالیان گذشته و با فاینانس کشور چین، کلید خورد و هم اکنون در بخش زیرسازی از پیشرفت ۶۵ درصدی برخوردار است.
وی اضافه کرد: متاسفانه در اَدوار گذشته اهداف این پروژه به درستی تبیین نشد و تنها مزیت آن نزد مسوولین و افکارعمومی، تسهیل در تردد شهروندان به تهران معرفی شد. گرچه این رویکرد هم یک امتیاز بسیار بزرگ قلمداد میشود، اما احداث قطار پر سرعت: ورود فناوری، اشتغالزایی، کاهش سهم حملونقل جادهای، کاهش مصرف انرژی، استهلاک کمتر زیرساختها و ... را به همراه دارد.
مشاور کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: قطار پر سرعت تهران-قم-اصفهان همان طور که اشاره شد به دلیل مرکزیت استان اصفهان، برای کل کشور و به ویژه استانهای همجوار مانند مرکزی، شیراز و ... انتفاع بسیار زیادی دارد.
حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، رشد هشت درصدی پیشرانها مورد توجه ویژه قرار گرفته که از جمله آنها قطارهای پر سرعت است، اظهار داشت: در روزهای گذشته جلسهای با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، استاندار اصفهان، مدیران عامل صنایع فولادی، اتاق بازرگانی، هلدینگ پتروپالایش، شهرداری اصفهان، شرکت سرمایهگذاری استانی و جمعی از مسوولین برگزار شد و مقرر گردید در قالب یک کنسرسیوم و تفاهمنامه، اجرای این پروژه ملی تسریع شود. در این جلسه مهندس افضلی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از آمادگی کامل این مجتمع عظیم صنعتی برای تامین ریل قطار پر سرعت تهران-قم-اصفهان خبر داد و عنوان نمود این کارخانه به عنوان تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا مطابق با استاندارد اروپا، میتواند ریل این کلان پروژه را تولید و تحویل نماید.
عضو خبره شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بیان کرد: طی اَدوار مختلف خط تولید ریل ذوب آهن اصفهان را از نزدیک مشاهده نمودم، محصولی که سالیان گذشته با اَرزبری فراوان وارد، میشد به همت دانش و تلاش شبانهروزی در ذوب آهن اصفهان تولید شد و پس از استفاده در قطار شهری اصفهان و سایر شهرها، انشاا... در آینده نزدیک قطار پر سرعت این کلان شهر هم از موهبت ریل ملی پر سرعت ذوب آهن بهرهمند میشود.
وی پشتیبانی تولیدی، فنی و تکنولوژیکی ذوب آهن از پروژه قطار پر سرعت اصفهان را نویدبخش همافزایی درون استانی کلیه بخشها در راستای تسریع در این پروژه ملی معرفی کرد و گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولیدکننده فولاد در کشور همواره در رشد و توسعه استان اصفهان، شهرستان لنجان و کشور نقش بیبدیلی داشته است و مشارکت در این پروژه جدید نیز یک دستاورد ماندگار دیگر برای نسلهای مختلف هموطنان عزیزمان در اقصی نقاط کشور است.
نماینده اَدوار مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه، ذوب آهن اصفهان در کنار تولید ریل، بزرگترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی کشور است که در طرح نهضت ملی مسکن نیز میتواند نقشآفرین باشد، افزود: مقام معظم رهبری همواره بر احداث مسکن برای هموطنان به عنوان یک نیاز کلیدی تاکید ویژهای دارند لذا وزارت راه و شهرسازی میتواند از طریق انعقاد قرارداد با ذوب آهن، مقاطع فولادی استاندارد این طرح را تامین نماید.
وی بیان کرد: ذوب آهن اصفهان به دلیل شیوه تولید روز دنیا (کوره بلند) به مواد اولیه خاصی نیاز دارد و البته از یارانه انرژی هم برخوردار نیست، کارخانهای که سبد متنوع محصولات آن در محل سکونت هموطنان عزیزمان به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته، نیاز است از سوی مسوولین کشور به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرد تا از این طریق رشد روزافزون تولید و توسعه و شکوفایی بیشتر پروژههای عمرانی را در سطح کشور شاهد باشیم.
منبع: ذوب آهن اصفهان