به گزارش میمتالز، در تلاقی هفته پژوهش و فناوری و هفته حملونقل، آیین افتتاحیه رام قطار ملی با حضور حسین افشین معاون علمی رئیسجمهور و علیرضا زاکانی شهردار تهران در محل شرکت واگنسازی برگزار شد و قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگنسازی برای تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و امروز صبح خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح شد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در این آیین افتتاحیه با اشاره به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت: ریلهای قطار پر سرعت به همت ذوب آهن اصفهان داخلیسازی شده و فناوری قطار پر سرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است به محض اینکه یک قسمت کار قطار پر سرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.
افشین در این مراسم طی سخنانی نخست به عقبه داشتن نسبت خود با این پروژه پرداخت و گفت: دو روز پس از اینکه در بیستم مردادماه سال ۱۴۰۳ حکم انتصاب معاونت علمی ریاستجمهوری را دریافت کردم، در جلسهای با محوریت قطار ملی شرکت کردم. این جلسه برای من با نشستهای معمول تفاوت ویژهای داشت و به نوعی نوستالژیک بود؛ زیرا چیزی حدود بیست سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۵، با این پروژه گره خورده بودم.
وی ادامه داد: آن زمان گروه صنعتی پلورسبز کار انتقال فناوری را کلید زده بود و مدیر عامل وقت واگنسازی پلور سبز، مهندس طاهری از من خواست تا دورهای آموزشی در این زمینه برگزار کنم.
از این رو، هفتهای یکبار برای آموزش نرم افزارهای مکانیک به زرند میرفتم. برآیند آن جلسات آموزشی مرا به این ارزیابی رساند که ما از ظرفیت و قابلیت داخلیسازی بدنه واگن مترو برخوردار هستیم. این مهم را به مدیرعامل انتقال دادم، نیت کردیم و ساختیم.
وی ضمن اشاره به اینکه سال ۱۳۸۷ بدنه مترو ساخته شد، خاطرنشان کرد: در ادامه دانشگاه علم صنعت برای انجام تستها پای کار آمد و به خاطر دارم که تا یک ماه در خط با کیسههای شن و بدون مسافر واگنها تست میشدند. آن زمان مهندس هاشمی شهردار بود و شاید اگر یک سال و نیم بیشتر در این سمت باقی میماند، همان موقع پروژه قطار ملی به بار مینشست و واقعا جای تامل دارد که چرا رقم خوردن یک اتفاق بیست سال زمان میبرد!
معاون علمی رئیسجمهور ادامه داد: دغدغه دیگری که در طراحی این واگنها مدنظر داشتم، طراحی داخلی و خارجی آن با مؤلفههای ایرانی بود چراکه واگن ملی باید واجد مؤلفههای هویت ایرانی باشد و مردم ضمن احساس راحتی در آن، با آن احساس همذاتپنداری کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به منابع تامین مالی این پروژه متمرکز شد و گفت: منابع تامین مالی این پروژه ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.
به گفته او، چهل شرکت دانشبنیان در این پروژه همکاری داشتهاند و نکتهای که نباید از نظر دور داشت، این است که پروژههای بزرگ، تکنولوژیساز هستند و پروژه بعدی ما در این حوزه باید قطار پر سرعت باشد.
وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به بلوغ خوبی در زمینه حملونقل رسیدهایم، افزود: در زمینه حملو نقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو، در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومیسازی واقعی صورت گرفته است و شرکتهای دانشبنیان زیادی توانستهاند با کیفیت بالا در سطح بینالمللی محصولات خود را ارائه کنند.
معاون علمی رییسجمهور ادامه داد: من عقیده راسخ دارم در قطار پر سرعت هم این اتفاق قابل تسری است. اگر ما مسئولین این امکان را به وجود بیاوریم که اولین خط قطار پر سرعت در کشور اتفاق بیوفتد، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پر سرعت خواهد شد.
به گفته او، مهمترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را کنار هم قرار دهیم و الا در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم. وقتی از خودرو صحبت میکنیم مهمترین عامل در طراحی خودرو، پلتفرم آن است و اگر ما توانمندی طراحی پلتفرم داشته باشیم، اضافه و کم کردن به قابلیتهای خودرو پیچیدگی خاصی ندارد؛ امروز مفتخرم بیان کنم که در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیدهایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصهها دنبال کنیم.
گفتنی است در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومیسازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد.
این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکتهای خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و نیز ارگانهای داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت.
با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریعترین پروژههای طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلیسازی ۸۵ درصد تولید شده است.
منبع: ذوب آهن اصفهان