به گزارش میمتالز، در این روش خریداران قیمتهای مدنظر خود را بر اساس تحلیل بازار و بر مبنای دادههای تاریخی مانند عرضه و تقاضای گذشته، روند قیمت و همچنین دادههای فعلی مانند میزان عرضه و تقاضا، ضرورت خرید محصول برای خریدار، ریسک قیمت خرید و ... تعیین میکنند.
در مدل جدید، قیمتهای قابل ارسال برای هر تقاضای خریدار میتواند تا پنج قیمت باشد و معاملهگران از ابتدای شروع زمان معاملات میتوانند این قیمتها را از مشتریان اخذ و در سامانه معاملاتی خود درج و در زمان رقابت به سامانه معاملات ارسال کنند.
روش تخصیص سفارشهای مشتریان همانند روشهای فعلی مطابق با دستورالعمل معاملات بر اساس اولویت قیمت و در صورت قیمت برابر، اولویت زمانی است. بدین صورت در هر معامله ابتدا قیمت اول تمامی سفارشها به صورت صعودی مرتب میشوند و از بیشترین قیمت به کمترین قیمت تخصیص صورت میپذیرد. سفارشهایی که در مرحله اول تخصیص نیافتهاند و یا ناقص تخصیص یافتهاند، قیمت دوم آنها فعال شده و مجدداً قیمتها مانند مرحله قبل مرتب و تخصیص داده میشود. این فرآیند تا زمانی که تخصیص سفارشها تغییر پیدا نکند، ادامه مییابد.
نکته حائز اهمیت در خصوص فرآیند تخصیص این است که قیمت خرید شده توسط هر مشتری بر اساس کمترین قیمت رقابتی آن مشتری که قابلیت برنده شدن در فرآیند حراج را دارد، خواهد بود.
در انتهای حراج نیز میزان کالای تخصیص یافته به هر مشتری و کلیه قیمتهای مشتریان برای تمامی طرفین معامله نمایش داده میشود.
از مزایای اصلی این مدل میتوان به کوتاه شدن زمان انجام معاملات و کشف نرخ کالا بر اساس تحلیل بازار محصول و فاکتورهای اصلی قیمت یعنی عرضه و تقاضا اشاره کرد که امید میرود با پیادهسازی این مدل، امکان گسترش و توسعه بیشتر بازارهای فیزیکی بورس کالا در آینده فراهم شود.