به گزارش میمتالز، محمود مشهدیشریف اظهار کرد: پس از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ماده ۱۰ آن و همچنین تصویب آییننامه اجرایی از ابتدای سال ۱۴۰۳، شاهد رشد اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده هستیم. وی افزود: درباره ضرورت خودروهای فرسوده الزاماتی داریم و باید محل مصرف آن مشخص شود که یکی از آنها واردات خودروهای سواری است. طبق قانون به ازای هر ۴دستگاه اسقاط شده یک دستگاه وارد میشود که این موضوع در سال ۱۳۹۶ ممنوع شد و عملا خودروی خارجی وارد نشد و محل مصرف گواهی کاهش یافت. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تصریح کرد: از حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در سطح شهر تردد میکنند ۱۹۰ هزار دستگاه معادل ۴۷ درصد فرسوده است و از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری ۱۳ هزار دستگاه یعنی ۵۶ درصد فرسودهاند. این عدد در۲۳ هزار اتوبوسهای درون شهری به ۱۸ هزار اتوبوس فرسوده یعنی ۸۱ درصد میرسد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح ساماندهی بازار خودرو باید به ازای تولیدات کارخانههای خودروسازی سالانه ۲۵ درصد اسقاط خودرو داشته باشیم، اما فعلا مسکوت مانده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور ادامه داد: برای رونق خودروهای دیزلی باید فکری به حال قیمت گواهی اسقاط آنها کرد.
مشهدی شریف با اشاره به اهمیت درنظرگرفتن محل جدیدی برای گواهی اسقاط، بیان کرد: تخصیص نیافتن منابع لازم، تسهیلات ارزانقیمت، طرحهای متعدد و نبود اطلاعات همه ذینفعان، از جمله مشکلات طرح جایگزینی است.
منبع: دنیای اقتصاد