
به گزارش میمتالز، اینکه خروج ۳۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده به چه میزان صرفهجویی در سوخت را به دنبال داشته، موضوع دیگری است که مقیمی به آن پرداخته و عنوان کرده با اسقاط این تعداد خودرو در سالجاری بالغ بر ۲.۶ میلیارد لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت صورت گرفته که ارزش صادرات بالقوه این میزان صرفه جویی بالغ بر ۲.۹ میلیارد دلار است. معاون وزیر همچنین درباره خروج فرسودهها تا پایان سال پیشبینی کرده که تا پایان سال بیش از ۳۴۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل ونقل کشور خارج خواهد شد.
مقیمی ضمن اشاره به برنامهریزی وزارت صمت در خصوص تحقق قانون برنامه هفتم در حوزه نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده، ابراز امیدواری کرد که طی سال آینده، بتوانیم ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده را اسقاط کنیم. همچنین مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل نیز در خصوص جزئیات خروج این تعداد خودروی فرسوده گفته است که از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به ۳۱۶ هزار دستگاه خودروی سواری و وانت و حدود ۱۲ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین باری و مسافری از رده خارج شده است. به گفته این مقام مسوول بالغ بر ۹۰درصد از خودروهای اسقاط شده در طرحهای نقدی و حدود ۱۰درصد در طرحهای جایگزینی و تاکسی اسقاط شدهاند.
رکوردشکنی وزارت صمت در خروج خودروهای فرسوده متاثر از سه عامل مهم در این زمینه بوده است بهطوری که سرعتگیری واردات خودرو از یک طرف و طرح مجلس برای در نظر گرفتن سهمیهای از فروش خودرو برای جایگزینی خودروهای فرسوده، از سوی دیگر نقش مهمی در افزایش اسقاط خودرو ۱۴۰۳ داشته است. از سوی دیگر اجبار دو خودروساز بزرگ کشور و تولیدکنندگان مونتاژی به ارائه گواهی اسقاط نیز در این زمینه بسیار موثر بوده است.
طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان میتوانستند در صورت نبود گواهی اسقاط در بازار به ازای هر خودروی تولیدی ۱.۵درصد از قیمت کارخانهای آن را به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته واریز کنند. این در شرایطی است که در سالجاری رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده، از مازاد گواهیهای اسقاط خودرو خبر داده بود بنابراین خودروسازان به جای پرداخت ۱.۵ درصد از قیمت خودرو به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته، برای دریافت مجوز تولید، گواهی اسقاط خریداری کردهاند. طبق آمارهای موجود سال گذشته تنها ۷۲ هزار خودرو اسقاط شد که به نظر میرسد همین تعداد خودرو نیز به واسطه سهمیه ۲۰درصدی دارندگان این نوع خودروها از فروش خودروسازان بوده است، چرا که واردات در سال گذشته همچنان قطرهچکانی بوده است و خودروسازان نیز چندان زیر بار گواهی اسقاط نرفتند. همچنین درسال ۱۴۰۲ تنها ۵۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی سواری اسقاط شده است.
منبع: دنیای اقتصاد