به گزارش میمتالز، محمود بنایی کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته نسبت به توسعه نسخه جدید سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات اقدام کرد گفت: در خرداد سال گذشته نسخه اولیه آن را وزارت راه و شهرسازی رونمایی کرد. این سامانه در دیماه ۱۴۰۲ توسط وزیر وقت راه و شهرسازی به عنوان خودنویس نامگذاری شد و از آن پس با نام تجاری خودنویس فعالیت کرد.
وی ادامه داد: در این سامانه که به صورت ۲۴ ساعته فعالیت میکند (۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته) امکان ثبت انواع معامله املاک توسط عموم مردم بهصورت رایگان فراهم شده است و افراد درصورتیکه به شیوهای غیر از مراجعه به مشاوران املاک ملک مورد نظر خود را پیدا کرده باشند میتوانند بدون مراجعه به مشاوران املاک نسبت به ثبت قرارداد رسمی و دریافت کد رهگیری بهصورت رایگان اقدام کنند.
او اظهار کرد:درصورتیکه همرسانی توسط مشاوران املاک صورت گرفته باشد حقالزحمه آنها بر اساس نرخهای مصوب محاسبه و باید توسط طرفین پرداخت شود. این سامانه با اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای شناسایی و احراز هویت افراد، اتصال به درگاه شرکت پست برای دریافت آدرس بر اساس کد پستی، اتصال به سامانه املاک و اسکان برای استعلام محل اقامت افراد، اتصال به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برای بررسی اهلیت متعاملین، اتصال به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای بررسی اصالت سند و اتصال به درگاه ملی مجوزها برای بررسی اعتبار جواز کسب مشاوران املاک استعلامهای مورد نیاز انجام معامله را بهصورت برخط انجام داده و بر اساس نتایج آن نسبت به انعقاد قرارداد اقدام میکند.
او تاکید کرد: البته بدیهی است تمامی این استعلامها رافع مسوولیت متعاملین برای بررسی اسناد مربوط به معامله نخواهد بود.
کارشناس مسکن توضیح داد: با استفاده از این استعلامها کمترین خوداظهاری در سامانه صورت میگیرد و افراد ممنوع المعامله (انواع ممنوع المعامله) امکان ثبت قرارداد نخواهند داشت.
بنایی بیان کرد: همچنین استفاده از پنجره خدمات دولت هوشمند این امکان را فراهم کرده است تا از انجام معامله توسط اتباع غیرمجاز جلوگیری شود و سرویس تصدیق اصالت سند از انجام معامله روی مال غیر جلوگیری میکند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان