![«محمود مصرینژاد» مرد برگزیده سال فولاد ایران آسمانی شد «محمود مصرینژاد» مرد برگزیده سال فولاد ایران آسمانی شد](/files/fa/news/1403/11/19/632335_625.jpg)
به گزارش میمتالز، فولاد یکی از مهمترین صنایعی است که با اعمال تعرفههای ترامپ بر کشورهای مکزیک و کانادا تحت تاثیر زیادی قرار خواهد گرفت.
بر اساس گفته تحلیلگران، تعرفههای اعمال شده توسط رییسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ علیه کانادا، مکزیک و چین این پتانسیل را دارند که بر سود شرکتها تاثیر بگذارند و مسیر تورم، رشد اقتصادی و عملکرد بازار سهام را تعیین کنند. اگرچه برخی از شرکتهایی که با مکزیک و کانادا درگیر هستند پس از آنکه ترامپ موافقت کرد که تعرفههای جدید بر این کشورها به مدت یک ماه به تاخیر بیفتند، بخشی از زیانهای خود را جبران کردند. سرمایهگذاران همچنان در حال ارزیابی پیامدهای گسترده این تعرفهها بودند.
گلدمن ساکس انتظار دارد که این اعلامیهها پیشبینیهای سود هر سهم شاخص ۵۰۰ S&P را حدود دو تا سه درصد کاهش دهند. این بانک بیان کرده که هر افزایش پنجدرصدی در نرخ تعرفههای آمریکا میتواند باعث کاهش حدود یک تا دودرصدی سود هر سهم شود.
تحلیلگران بارکلیز گفتهاند که تعرفههای علیه کانادا، مکزیک و چین در صورت اجرای کامل، ممکن است باعث کاهش ۸/۲ درصدی در سود شاخص ۵۰۰ S&P شوند به طوری که بخشهای مواد اولیه و کالاهای مصرفی غیرضروری بیشترین ریسک را داشته باشند. (این تحلیل قبل از اعمال تعرفهها در ۱ فوریه ارائه شده است.)
Citigroup اظهار داشت که یک شوک کوچک در قیمت واردات در سناریوی تعرفه محدود احتمالا منجر به کاهش ۵۰ بیس پوینت در حاشیه ناخالص شاخص ۵۰۰ S&P میشود، در حالی که تعرفههای گسترده ممکن است حاشیه را تا ۲۵۰ بیس پوینت کاهش دهند.
به گفته BlackRock در صورتی که تورم باعث افزایش نرخ بهره شود و موجب جهش ارزش دلار تا اوج سال ۲۰۲۲ شود، حاشیه سود صادرکنندگان ممکن است آسیب ببیند.
دنیل روسکا، تحلیلگر ارشد در Bernstein اعلام کرده که بخش خودروسازی آمریکا ممکن است با هزینه اضافی تا ۴۰ میلیارد دلار در سال مواجه شود که این امر معادل افزایش متوسط حدود هفت درصد به ازای هر خودرو است.
گلدمن ساکس پیش از اعلام تعرفهها اعلام کرده بود که کانادا و مکزیک تقریبا یک پنجم ارزش مصرف و تولید خودرو در آمریکا را تشکیل میدهند.
تحلیلگران RBC در یادداشتی مورخ ۲۸ ژانویه بیان کردند که هزینههای اضافی اعمال شده بر واردات مکزیکی ممکن است برای جنرال موتورز مشکلساز شود و احتمال انتقال تولید به آمریکا وجود دارد.
به گفته Stifel در میان خودروسازان اروپایی، بیشترین قرارگیری در معرض تعرفه برای شرکتهای فولکس واگن و استلانتیس است. این تعرفهها میتواند تاثیری به اندازه حدود هشت میلیارد یورو (معادل ۲۵/۸ میلیارد دلار) از درآمد فولکس واگن و ۱۶ میلیارد یورو از درآمد استلانتیس داشته باشد. با این حال Stifel افزود که تاثیر واقعی ممکن است به دلیل اقدامات اتخاذ شده توسط شرکتها بسیار کمتر از این مقادیر باشد.
J.P. Morgan اعلام کرده است که تولیدکنندگان فولاد اروپایی که زنجیرههای تامین تولیدی خود در آمریکا را با مکزیک، کانادا و اروپا یکپارچه کردهاند، مستقیما تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
تحلیلگران شرکتهای ArcelorMittal و همتای فنلاندی آن Outokumpu را که در معرض فولاد مکزیکی و کانادایی قرار دارند، برجسته کردهاند در حالی که شرکتهای Acerinox و SSAB دارای تولید مستقر در آمریکا هستند.
تحلیلگران J.P. Morgan در یادداشتی مورخ ۳ فوریه اظهار داشتند که کانادا تقریبا ۷۰ درصد از واردات آلومینیوم به آمریکا را تامین میکند.
استراتژیستهای بارکلیز اظهار داشتند که تعرفهها میتوانند شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) که به عنوان معیار تورم مورد علاقه فدرالرزرو شناخته میشود را به اندازه ۳۵ تا ۴۰ بیس پوینت در سطح سالانه طی یک دوره ۱۲ ماهه افزایش دهند.
گلدمن ساکس بیان کرده است که در صورت اجرای تعرفهها شاخص PCE آمریکا (به استثنای اقلام نوسانپذیر مانند غذا و انرژی) طبق برآوردهایی که پیش از اعلام تعرفه در ۱ فوریه انجام شده بود، حدود ۹/۰ درصد افزایش خواهد یافت.
آلومینیوم و مس دو کالایی هستند که خریداران فلز آمریکایی به احتمال زیاد برای تهیه آنها به خاورمیانه و شیلی روی میآورند.
به گفته منابع صنعتی، شرکتهای آمریکایی در تلاشند تا با دور زدن تعرفههای گستردهای که توسط رییسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ اعمال شدهاند برای تامین آلومینیوم از خاورمیانه و هند و برای تامین مس از شیلی و پرو اقدام کنند.
دستورات ترامپ مبنی بر اعمال تعرفههای اضافی به میزان ۲۵ درصد بر واردات از مکزیک و اکثر کالاهای وارداتی از کانادا و همچنین ۱۰ درصد بر کالاهای وارداتی از چین از جزئیات چندانی برخوردار نبوده است و هر چند به مدت یک ماه متوقف شدهاند، اما نگرانیها درباره آغاز یک جنگ تجاری همچنان وجود دارد.
تحلیلگران اعلام کردهاند که کاربران آمریکایی برای بیش از نیمی از نیازهای وارداتی آلومینیوم خود وابسته به تولیدکنندگان آلومینیوم در کانادا مانند Alcoa و Rio Tinto هستند و به دنبال تامین جایگزین خواهند بود. دادههای وزارت بازرگانی آمریکا نشان میدهد که در سال ۲۰۲۳ ایالات متحده ۴۶/۵ میلیون تن متریک محصولات آلومینیومی وارد کرده است که کانادا سهم ۰۸/۳ میلیون تن (معادل ۵۶ درصد) از این واردات را تامین کرده است.
گیلان لاوکاک، تحلیلگر بانک سرمایهگذاری سیدنی Barrenjoey، اظهار داشت: «کانادا بخشی از آلومینیومی که به آمریکا ارسال میشود را به سایر مناطق منحرف خواهد کرد، بنابراین برای اینکه آمریکا بتواند آلومینیوم از مناطق دیگر تامین کند مجبور است کمی هزینه اضافی بپردازد.»
این موضوع در حقبیمههای فیزیکی منعکس خواهد شد؛ حقبیمههایی که شامل هزینههایی مانند جابهجایی و حملونقل هستند و بر بالای قیمتهای مبادله (صرافی) به عنوان هزینه اضافی جهت دریافت فلز فیزیکی پرداخت میشوند.
تحمیل تعرفهها به عنوان «ریسک افزایشی قابلتوجهی برای حق بیمه منطقه میدوست آمریکا در سال جاری» شناخته شده است به طوری که تحلیلگران ING در یادداشتی نوشتند: قیمتهای آلومینیوم اولیه در آمریکا بر اساس شاخص معاملات فلزات لندن به علاوه حق بیمه میدوست تعیین میشود. این حق بیمه که روز جمعه به ۹۵/۲ سنت آمریکا به ازای هر پوند یا ۶۵۰ دلار به ازای هر تن متریک افزایش یافت، بیش از ۱۰ درصد از ابتدای سال رشد داشته و بالاترین سطح از جولای ۲۰۲۲ است.
امارات متحده عربی و بحرین هر دو از تولیدکنندگان عمده آلومینیوم محسوب میشوند. منابع دو تولیدکننده آلومینیوم گفتهاند که در انتظار اعلامیههای ترامپ هستند و یکی از آنها افزود: «ما هنوز قصد تغییر نداریم.»
یک وکیل اظهار داشت که به مشتریان خود توصیه خواهد کرد در صورت لغو تعرفهها، با احتیاط عمل کنند و برای فروش به بازارهایی فراتر از آمریکا آماده شوند چرا که در صورت گسترش تعرفهها توسط ترامپ به حوزههای قضایی دیگر، ممکن است نیاز به تغییر استراتژی وجود داشته باشد.
تحلیلگران Citi در یادداشتی نوشتند که تغییر مسیر جریانهای تجاری در سایر فلزات میتواند تاثیر تعرفهها را کاهش دهد به طوری که واردات آمریکا از منابع کلیدی جایگزین از جمله پرو و شیلی برای مس و نقره و سوئیس برای طلا افزایش یابد. آنها افزودند که به طور ترکیبی کانادا و مکزیک هر دو نیمی از مصرف نقره داخلی آمریکا و تقریبا ۱۰ درصد از مصرف مس آمریکا (معادل تقریبا ۰۰۰/۱۴۷ تن متریک مس) را تشکیل میدهند.
تحلیلگران Citi همچنین گفتند: این اعلامیه احتمال اتخاذ اقدامات تعرفهای بیشتر را افزایش میدهد، در حالی که انتظارات برای اعطای معافیت به شرکای تجارت آزاد آمریکا کاهش مییابد.
آنها به پتانسیل اعمال تعرفه وارداتی عمومی بر روی فلزاتی مانند مس، آلومینیوم یا فولاد اشاره کردند.
منبع: اقتصاد آنلاین