تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۶۸۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با کشف یک محدوده جدید طلا در چین

اژدهای سرخ طلایی‌تـر می‌شود

می متالز - دومین شرکت بزرگ شرکت تولیدکننده طلا در چین از توفیق خود در کشف ذخیره جدید خبر می‌دهد، با این وجه تمایز که این معدن بزرگ‌ترین ذخیره طلایی است که این کشور تاکنون به خود دیده است.
اژدهای سرخ طلایی‌تـر می‌شود

به گزارش می متالز، این اتفاق می‌تواند امواج جدیدی به بازار جهانی فلز زرد وارد کند. با این حال کشف این گنجینه، یکی از گام‌هایی است که چین برای تامین تقاضای روزافزون جهان به طلا برداشته است. تنها، تقاضای جهانی نیست و سیاست‌های دولتی و فاکتورهای فرهنگی چین نیز حکایت از نیاز روزافزون داخلی این کشور به فلز زرد دارند.
 

طلا در چین

چین از سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) در تولید طلا از استرالیا پیشی گرفت و به نقل از ماینینگ، نقش نخست در بازار این فلز شد. امروز چین ۱۴درصد طلای مورد نیاز جهان را تامین می‌کند.
علاوه بر تقاضای جهانی، بزرگی جامعه چین و جایگاهی که اعضای این جامعه برای طلا قائل هستند نیز بر اهمیت آن تاثیرگذار بوده است. طلا در چین ابزاری برای ذخیره ثروت و دارایی است و تقاضای طلای جامعه چین حدود ۳۰ درصد تقاضای کل جهان را تشکیل می‌دهد.
کِی‌سی چانگ، اقتصاددان ارشد در موسسه تحلیلگر «آی‌اچ‌اس‌مارکت» در انگلیس در این باره توضیح می‌دهد: در طول تاریخ، طلا برای خانواده‌های چینی، ابزار ذخیره ثروت و انتقال دارایی بین نسل‌ها بوده است و یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌هایی به شمار می‌آید که هم امنیت سرمایه را برای چینی‌ها تامین می‌کند و هم حجم ثروت آنها را در طول زمان افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد تقاضای طلا در میان چینی‌ها همچنان رو به رشد باشد.
چانگ می‌افزاید: ثروت و درآمد طبقه متوسط چین در حال رشد است؛ در نتیجه این روند، تقاضا برای طلا هم به عنوان کالای لوکس و هم به عنوان کالای سرمایه‌ای بالا می‌رود و این فلز به دلیل حفظ امنیت سرمایه و همچنین به این دلیل که بازده و سود مالی آن به طور بالقوه بیشتر است، به سایر کالاها ترجیح داده می‌شود.
 

و اما معدن نوظهور

ذخیره جدید حدود ۳ ماه پیش و از سوی شرکت شاندوگ‌گُلد اکتشاف شد. شاندوگ دومین تولیدکننده بزرگ طلا در چین از نظر بازدهی محصول است و برآورد می‌کند این ذخیره جدید دربردارنده ۳۰ تن طلا باشد. این رقم برابر با ۲۰ درصد کل ذخایر کنونی طلای کشور است و می‌توان آن را بزرگ‌ترین ذخایر طلایی دانست که تاکنون در چین کشف شده است. این معدن که «سیلینگ» نام گرفته، در استان شاندوگ قرار دارد و فرآیند اکتشاف آن ۲ سال طول کشید. عمر بهره‌برداری از آن نیز ۴ دهه برآورد می‌شود.
چانگ که پیش‌تر معرفی شد، در توضیح بیشتر این ذخیره می‌گوید: تاثیر این کشف می‌تواند از مرزهای چین نیز فراتر رود. در واقع کشف این معدن به افزایش تولید داخلی طلا در چین می‌انجامد و این اتفاق از حجم واردات این کشور می‌کاهد یعنی به طور بالقوه بر جریان جاری استفاده از طلا در کشورها تاثیرگذار است و می‌تواند بر نوسان بهای طلا در بازار جهانی بیفزاید.
 به یقین می‌توان پیش‌بینی کرد که این رویداد در کوتاه‌مدت بر قیمت‌ها تاثیر داشته باشد اما در یک چشم‌انداز طولانی‌مدت، ورود چنین حجمی از طلا به بازار جهانی، سیر نزولی بهای آن را به همراه خواهد داشت.
او می‌افزاید: این اتفاق همچنین می‌تواند چین را ترغیب به اکتشاف طلای بیشتری از استان مستعد شاندوگ کند.
 به باور من، در این مقطع تمرکز بیشتر شرکت شاندوگ بر این خواهد بود که چطور کشف جدید خود را توسعه دهد و بتواند طلای موجود در این منطقه را طوری استخراج کند که از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. با اطمینان می‌توان گفت چین از جریان رو به رشد تقاضا برای طلا در سراسر جهان استقبال می‌کند و خود را محدود به بازار داخلی کشور نمی‌کند.
یک ماه پس از اینکه شرکت شاندوگ از کشف سیلینگ خبر داد، اخباری منتشر شد که این شرکت به دنبال دستیابی به نیمی از سهم معدن وِلِدِرو در سوخوآن آرژانتین به ارزش ۹۶۰ میلیون دلار است. این معدن اکنون در اختیار شرکت کانادایی بَریک‌گُلد است.
شاندوگ همچنین به همراه بَریک که بزرگ‌ترین تولیدکننده فلزات گرانبها در جهان است، یک گروه کاری برای جست‌وجو و توسعه ذخایر مرزی آرژانتین-شیلی، پاسکوآ-لیما به این منطقه اعزام کرده است.
این ۲ شرکت به دنبال ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در کمربند طلای بسیار غنی اِل‌ایندیو در مرز آرژانتین و شیلی هستند و ذخایر نام برده در این کمربند قرار دارند.
با این حال شرکت شاندوگ تنها تولیدکننده چینی نیست که در سال‌های اخیر به دنبال کشف پهنه‌های طلا در چین بوده است.
این تمرکز چین بر رشد تولید طلا مبتنی بر یک طرح ۵ساله است؛ طرحی که بر مبنای آن وزیر صنعت و فناوری اطلاعات این کشور به تازگی از تصمیم خود بر افزایش ۳ هزار تنی ذخایر طلای کشور و رساندن آن به ۱۴ هزار تن تا سال آینده میلادی (۲۰۲۰) خبر داده است.
همچنین گفتنی است همکاری چین با شریکان برون‌مرزی نه تنها به رشد تولید شرکت‌ها کمک می‌کند بلکه سبب می‌شود شرکت‌های معدنی همانند شاندوگ در نتیجه همکاری با شریکان خارجی خود به تبادل ایده و فناوری بپردازند و در استخراج معادن داخلی چین، دستاورد بهتری از خود ارائه دهند.
در نهایت چانگ نتیجه می‌گیرد تمام این رویدادها حاکی است که جایگاه چین به عنوان تولیدکننده و مصرف‌کننده طلا در سطح جهان در حال رشد است و کشف این معدن از سوی شرکت شاندوگ تنها یکی از گام‌هایی است که چین برداشته تا به مدد آن بتواند نقش پررنگ‌تری در صنعت طلای جهان ایفا کند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد