تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۹:۰۸
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۷۰۳۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکاوی چالش‌های ترانزیت در تجارت خارجی

واکاوی چالش‌های ترانزیت در تجارت خارجی
‌می‌متالز - در شصت‌وهفتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی بر توسعه ظرفیت‌های زیرساختی حمل‌ونقل تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، محمود بازاری، مدیرکل دفتر ترویج تجارت این سازمان گفت: سازمان توسعه تجارت ایران مکلف است باهمکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و در راستای مثبت‌ شدن تراز تجاری غیرنفتی تا پایان سال‌۱۴۰۴ برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری لازم را با تعیین سهم دستگاه‌ها و تقسیم کار ملی انجام و گزارش اقدامات را در دوره‌های ۶ ماهه به شورا ارائه دهد.

در ادامه سید‌علی امامی؛ معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود: شاخص‌های لجستیک ایران عدد ۱۲۳ است که به هیچ‌وجه مطلوب نیست. سهم دریا در صادرات و واردات نسبت به دیگر حوزه‌ها از جمله ریل و جاده بیشتر است و اکنون ۷۲‌درصد کالای صادراتی از طریق دریا جابه‌جا می‌شود؛ همچنین ۸۵‌درصد از واردات کالا از طریق دریا وارد کشور می‌شود.

وی بر توسعه و تقویت ظرفیت‌های زیرساختی تاکید کرد و افزود: در حال‌حاضر ۲۵بندر، ۵۵فرودگاه و ۳۳‌پایانه مرزی در حال فعالیت هستند، همچنین در جاده‌های کشور ۴۵۰‌هزار کامیون و ۳۱‌هزار واگن بار و ۹ فروند هواپیمای باری محصولات تجاری کشور را جابه‌جا می‌کنند. ۶۰‌درصد کالا‌های صادراتی از طریق کامیون‌های ایرانی و ۴۰‌درصد از‌بار صادراتی از طریق کامیون‌های خارجی جابه‌جا می‌شوند. خطوط منظم دریایی، کمبود کشتی رو-رو در دریای خزر، اصلاح ماده‌۳۸ قانون تامین اجتماعی، ترافیک مرزی، کمبود واگن و لکوموتیو و کندی ارائه خدمات اسنادی که منجر به افزایش هزینه توقف و انبارداری می‌شود، از جمله مهم‌ترین موانع تجارت در حوزه حمل‌ونقل هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده