
به گزارش میمتالز، فاطمه مهاجرانی در همایش سراسری مدیران روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: روابطعمومیها بلندگو نیستند، کار اولیه روابطعمومیها اطلاعرسانی و کار میانی آنها اقناع است و برای این اقناع سازی روابطعمومیها باید از ابتدا با بحث و موضوع همراه باشند.
وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی امری اجتماعی است، خاطرنشان کرد: روابطعمومیها جارچیهای قدیم نیستند که فقط بگویند چه کسی چه کاری را انجام داد. روابطعمومیها ایجاد شدند تا سازمانها را اجتماعی کنند و امر اجتماعی حتما نیاز به درک مختصات اجتماع دارد.
سخنگوی دولت ادامه داد: چرا علیرغم زحمات کشیده شده در طول چندین دهه، باز هم وقتی با مردم صحبت کنیم متوجه میشویم آن حس و درک لازم در خصوص اقدامات رخ داده وجود ندارد؟، آیا روابطعمومیها کم کار کردند؟، الحق خیر. پس چرا این امر محقق نشده است؟، چون بدون درک امر اجتماعی در صدد بودیم که امر اجتماعی را محقق کنیم. تحقق امر اجتماعی ابتدا نیاز به فهم امر اجتماعی دارد. هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت. ما همان چیزی را برداشت میکنیم که کاشتیم. اگر از ابتدا امر اجتماعی از اجتماع برداشت شود و این محصول را به اجتماع برگردانیم؛ این امر رخ میدهد.
خانم مهاجرانی با بیان اینکه وقتی فهم درست درباره امر اجتماعی نداریم مشخص است اقدامات ما در حوزه اجتماعی اثر نمیکند، تصریح کرد: وقتی راهبرد، استراتژی و چرایی انجام کار را فهم و تبیین نمیکنیم چطور انتظار داریم روابطعمومیها در تبیین اقدامات شاهکار کنند؟. او که اعجاز ندارد نهایتا میتواند به اندازه ابزار و افراد اقدامانی را انجام دهد؛ بنابراین اگر بنا است سیاست روابط عمومی در وزارت خانه مهم صنعت، معدن و تجارت عوض شود، ابتدا باید دریاره چرایی این امر و این تغییر و بعد روی چگونگی آن صحبت کرد.
وی با یادآوری اینکه فهم اجتماعی درباره عملکرد درست سازمان باعث میشود سازمانها در دل مردم جا باز کنند و این مهم از طریق روابطعمومیها محقق میشود، اظهار کرد: همسو بودن و دخیل بودن روابط عمومی در موضوعات سازمان بسیار مهم است. از ابتدا روابط عمومی باید به مثابه یک نهاد اجتماعی باشد وبا کارکرد اجتماعی خود اقدام کند. روابط عمومی باید فراتر از کارمند باشد.
مهاجرانی با طرح این پرسش که آیا به اندازه کافی روابط عمومی موثر داشتهایم؟، افزود: نباید با رویکرد فعلی به نوعی بار بیش از حد روی سر روابط عمومی بار کنیم. رویکرد نوین در حوزه روابط عمومی این است که اگر میخواهیم طرحی نو در اندازیم، باید رویکرد خود را عوض کنیم. اگر میخواهیم انتظار از روابط عمومی را متفاوت کنیم باید از ابتدا چشمانداز را متفاوت کنیم و نقش روابط عمومی را متفاوت ببینیم. اصولا تغییرات همیشه مشکل است. رویکرد نوین برای روابط عمومی نیازمند ابزار نوین است.
در بخش دیگر این برنامه، فاطمه زارعان مدیر مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدام سیدمحمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای تبدیل کردن دفتر روابط عمومی این وزارتخانه به مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت صمت، اظهارکرد: امروزه روابط عمومی به مرکز راهبرد اطلاعات تبدیل شده است.
وی با تاکید بر اهمیت قرار دادن پیوست رسانهای برای تمام فعالیتهای وزارتخانه افزود: تا پیش از این سیاست واحدی در خصوص روابط عمومی نداشتیم. اکنون تشکیل یک شبکه اطلاعرسانی که تمام افراد در آن به صورت مویرگی حاضر باشند و اطلاعلت از مرز به مرکز رد و بدل شود؛ ضرورت دارد.
زارعان ادامه داد: تولید محتوا در این زمان دیگر به تولید یک خبر و گزارش معطوف نمیشود بلکه باید در قالبهای مختلف برای مخاطبین مختلف این محتوا را تولید کرد. در راستای تولید محتوای خوب، بحث آموزش جزء برنامههای ما است و بدین منظور چهار دوره ملی برای روابطعمومیهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفتیم.
مدیر مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نبود یک بانک اطلاعاتی درباره نیروی انسانی وزارت صمت را یکی از ایرادات موجود عنوان و خطاب به مدیران روابط عمومی حاضر در جمع تصریح کرد: در مستند سازی و آرشیوسازی ایراد داریم. باید زیرساخت و ساختار را درست کنیم. برنامه ارتباطی و رسانهای سال ۱۴۰۴ خود را تنظیم کنید و برایمان بفرستید. روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت میتواند هاب (قطب) تولید محتوا در موضوعات ذی ربط خود در کشور باشد. فراموش نکنیم که تولید محتوا باید در راستای اعتماد سازی پایدار شکل گیرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما