به گزارش می متالز، درحالی هشت کشتی ایرانی تا ۳۰ ماه مه اقدام به تخلیه محموله در بنادر آسیایی کرده اند که شش محموله به چین و دو محموله هم به هند ارسال شد تا کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی از این محموله ها بی نصیب بمانند.
براساس این گزارش، بررسی آثار حذف ایران نشان میدهد مشتریان آسیایی مجبور به خرید نفت با قیمت های گرانی شده اند اما مجموع واردات نفت آسیا در ماه مه به حدود ۸۱. ۲۴ میلیون بشکه در روز رسیده که اندکی کمتر از ۷۳. ۲۶ میلیون بشکه در روز در آوریل و ناشی از افزایش خرید پالایشگاه های چینی پیش از پایان مهلت معافیت های آمریکا بود.
اما خرید نفت با قیمت های گران تر، منجر به کاهش حاشیه سود پالایشگاه ها و ثبت پایینترین رقم طی ۱۶ سال اخیر شد به طوریکه سود پالایش هر بشکه نفت دبی پالایشگاه سنگاپور از ۲۱. ۴ به ۸۷. ۲ دلار سقوط کرد و بعید است عربستان بتواند جای نفت ایران را بگیرد و به سودآوری ضعیف پالایشگاههای آسیا کمک کند. چرا که انتظار میرود عربستان قیمت تمام گریدهای نفتی را برای سومین ماه متوالی افزایش دهد .
اتفاق منفی دیگر برای پالایشگاه های آسیایی، رشد صادرات محصولات نفت چین است که ظرفیت پالایش آن سریع تر از تقاضای داخلی رشد میکند. طبق آمار، صادرات دیزل چین در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد و صادرات سوخت جت ۳۱ درصد افزایش یافته است.
با این اوصاف پالایشگاه های آسیایی با دو چالش هزینه های بیشتر خرید نفت به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران و صادرات بیشتر فرآوردههای نفتی از سوی چین روبرو هستند.