تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۴۰۴۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جهش بورس به قله جدید

نقشه نیمروز بورس (یکشنبه 19 خرداد)

می متالز - شاخص اصلی سهام که روز گذشته تحت تاثیر فشار تحریم‌های پتروشیمی نتوانسته بود به حرکت صعودی خود ادامه دهد، در معاملات امروز ضمن جهش بیش از 1.3 درصدی، رکورد دیگری را به ثبت رساند و به کانال بی‌سابقه 229هزار واحدی راه یافت. علاوه بر گروه‌های غیرکالایی که همچنان در کانون تقاضا قرار دارند، در بین غول‌های فلزی و معدنی نیز شاهد تقویت تقاضا و حضور در بین نمادهای موثر بر نماگر هستیم. به نظر می‌رسد جابه‌جایی پول‌ها از بازارهای رقیب به سمت سهام نقش عمده‌ای در شکل‌گیری جبهه قدرتمند خرید در بورس تهران داشته است.
نقشه نیمروز بورس (یکشنبه 19 خرداد)

به گزارش می متالز، بازدهی بی‌رقیب سهام در معاملات امروز با وسعت و شدت بیشتری ادامه یافت. نماگر اصلی بورس تهران که روز گذشته به دلیل تحریم‌های پتروشیمی از تداوم حرکت صعودی بازمانده بود امروز با جهش حدود 3 هزار واحدی، ضمن شکستن رکوردهای قبلی، قدم در قله 229 هزار واحد گذاشت. حرکت تند قیمت در طیف گسترده‌ای از سهم‌ها در حالی رقم خورد که ضمن استمرار ارزش بالای معاملات خرد، صف نفوذ‌ناپذیری از خرید در حدود یک سوم از نمادهای بورسی و فرابورسی شکل گرفت. ارزش 300 میلیارد تومانی صف خرید در میانه معاملات امروز در حدود یک سوم از نمادهای بورسی و فرابورسی از شدت و وسعت تقاضا در اغلب نمادها به ویژه در صنایعی چون خودرویی، دارویی و سیمایی حکایت داشت. 

قدرت نقدینگی در همگون‌سازی روند سهام

از مشخصه‌های اصلی معاملات چند روز اخیر گردش محور تقاضا به روی سهم‌های اصطلاحا غیرکامادیتی‌محور بوده است. این گروه‌ها و راس آنها گروه خودرو ضمن اینکه بخش اصلی ارزش معاملات را در اختیار گرفته‌اند عموما تا سقف‌های مجاز قیمت رشد کرده‌اند. این روند در معاملات امروز خودرویی بسیار چشمگیر است. اختصاص حدود 15 درصد از ارزش 1000 میلیارد تومانی معاملات امروز تا نیم ساعت قبل از اتمام کار بازار در حالی رقم می‌خورد که بورس‌بازان با هجوم گسترده به این نمادها طولانی‌ترین صف‌های خرید بازار را رقم زده‌اند. در دیگر گروه‌ها از جمله دارویی‌ها و غذایی‌ها، سیمانی‌ها، انبوه‌سازان، لاستیک‌سازان و دیگر گروه‌ها نیز شاهد الگویی مشابهی از رشد حداکثری هستیم.

روند یکدست در اغلب گروه‌ها را می‌توان ناشی از امواج تورمی دانست که طی این مدت در گزارش عملکرد شرکت‌ها انعکاس جالب توجهی داشته است. در آخرین پرده از این موج تورمی طی دو روز گذشته خبر افزایش نرخ فروش روغن‌های خوراکی و شوینده‌ها از سوی تولیدکنندگان انتشار یافت و موج شدیدی از تقاضا را در نمادهای وابسته رقم زد. در کنار تورم نرخ‌های فروش، فصل داغ مجامع سالانه شرکت‌ها و جذابیت تقسیم سود در طیفی از نمادهای سودآور به این روند کمک کرده است و در این فضای مثبت اخبار پیرامونی نظیر تجدید ارزیابی دارایی ها نیز به عامل مکمل برای تشکیل این روند همگون و یکدست در اغلب نمادها شده است.

نکته جالب توجه در معاملات امروز وجود تقاضای موثر در نمادهای کالایی بود. این نمادها که به‌رغم وضع مطلوب بنیادی به دلیل شرایط نامساعد بازار جهانی، ریسک جنگ تجاری و فشار مضاعف تحریم‌ها طی دو هفته اخیر در غیاب متقاضیان عمدتا تحت فشار عرضه بودند، در معاملات امروز با بهبود نسبی تقاضا مواجه شدند و با رشد قیمت در صدر فهرست نمادهای حامی شاخص جای خود را بازیافتند. با وجود این، این حجم از تقاضا کمتر از ظرفیت‌های بنیادی و چشم‌انداز سودآوری در گروه‌هاست و به نظر می‌رسد تغییر در جو عمومی این صنایع در انتظار سیگنال‌های مطلوب‌تری از بازار جهانی و کمرنگ‌تر شدن تلاطم قیمت‌ها از این ناحیه است.

 یکه‌تازی بورس در ضعف رقیبان

از سوی دیگر، بخشی از تشدید تقاضا در بورس تهران را می‌تواند ناشی از ضعف رقبا دانست. شاخص بورس تهران با رشد امروز ببازدهی خود را از ابتدای سال به عدد 28 درصد رساند این در حالی است که ارز و طلا با کاهش‌های چشمگیر روزهای گذشته عمدتا به دارندگان خود زیان تحمیل کرده‌اند.  در چند روز اخیر، بازار ارز ضمن حضور موثر بازارساز به دلیل دریافت سیگنال‌های مساعد سیاسی روند نزولی را تجربه کرده و آخرین گزارش‌ها از تنزل دلار به کانال 12 هزار تومانی خبر می‌دهد. عقب‌نشینی دلار را می‌توان نتیجه خروج تدریجی پول‌ها از بازارهای ارز و سکه و میل سرمایه‌گذاران به کسب بازدهی در بازار سهام تلقی کرد که موجب رشد سطح عمومی تقاضا و ایجاد روند یکدست در قریب‌به‌اتفاق نمادهای بورسی شده است.

عناوین برگزیده