تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۴۰۸۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قله‌نوردی شاخص سهام

نقشه نیمروز بورس (چهارشنبه 22 خرداد)

می متالز - معاملات بورس تهران در آخرین روز کاری هفته بر مبنای الگوی اخیر دنبال شد و قیمت‌ها به‌ویژه در گروه‌های غیرکالایی با شتاب به حرکت صعودی خود ادامه دادند و با جهشی دیگر شاخص کل را قله جدید هدایت کردند. از مشخصه‌های مهم معاملات امروز گردش محسوس محور تقاضا به روی سهام بانکی پس از انتشار صورت‌های مالی و کشف نرخ مبنای تسعیر دارایی‌های ارزی در این گروه بود.
نقشه نیمروز بورس (چهارشنبه 22 خرداد)

به گزارش می متالز، پس از موج کوتاه شناسایی سود در معاملات دو روز گذشته با تقویت مجدد تقاضا قیمت‌ها بار دیگر به مسیر صعودی خود بازگشتند. شاخص سهام در معاملات امروز ضمن جهش حدود 3 هزار واحدی به کانال 233 هزار واحد راه یافت و رکوردی دیگری در کارنامه این بازار به ثبت رساند. دریافت برخی سیگنال‌های سیاسی مساعد سبب شد تا پول‌ها با سرعت و قوت نسبتا بالایی در بورس تهران به گردش در آیند. امروز ارزش معاملات خرد باز هم در رقم بالایی قرار گرفت تا نشان دهد که همچنان پول‌ها نه تنها میل خروج از تالار شیشه‌ای را ندارند بلکه عزم ورود به این بازار در بین سرمایه‌گذاران غلبه دارد. در این بین، بازار جهانی همچنان سهام وابسته را تحت فشار خود دارد و در عین حال، در حرکت پول‌ها به دو گروه بانکی و خودرویی موثر عمل کرده است. اگرچه آثار جبران‌کننده روند نرخ ارز در سامانه نیما عامل حمایتی مهمی برای گروه‌های کالایی به شمار می‌رود اما از نحوه آرایش معامله‌گران چنین برمی‌آید که تا رونمایی از عملکرد ماهانه و فصلی شرکت‌ها و  دریافت علائم قطعی‌تری از میزان اثر تلاطم قیمت‌های جهانی و تحریم‌ها الگوی اخیر در معاملات سهام ادامه پیدا کند.

رونمایی از محرک بانکی‌ها

بخش عمده ارزش معاملات امروز در اختیار سهام گروه‌های بانکی و خودرویی بود با این تفاوت که امروز شاهد تشدید تقاضا در گروه بانکی و در صدر آنها، نماد بانک ملت بودیم. تشدید تقاضا در سهام بانکی مرهون خبر نرخ مبنای تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها بود. پس از مدت‌ها انتظار برای رونمایی از نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، روز گذشته صورت‌های مالی بانک صادرات و بانک تجارت روی سامانه کدال نشست. از سال گذشته که سیاست‌گذار با تصمیمات خود بازار ارز را چندنرخی کرد همواره این سوال وجود داشت که نهاد تصمیم‌گیر چه نرخی را مبنای تسعیر دارایی ارزی بانک‌ها قرار می‌دهد. به همین دلیل معاملات گروه بانک‌ها عمدتا در سایه این اخبار دنبال می‌شود و نماد هر بانکی که از تراز ارزی بیشتری برخوردار بود، با شدت بیشتری به این اخبار واکنش نشان می‌داد. سرانجام پس از مدت‌ها انتظار روز گذشته با انتشار صورت‌های مالی بانک تجارت خبر از اعمال نرخ دلار 8600 تومانی(نرخ دلار سامانه نیما برای سال قبل) برای تسعیر دارایی‌های ارزی این بانک می‌داد. معاملات این گروه و تا حدودی جو عمومی بازار تحت تاثیر این خبر شکل‌گیری و سبب تشکیل جبهه قدرت‌مندی از تقاضا در سهام بانکی، خصوصا دو نماد بانک ملت و بانک پاسارگاد شد.

عناوین برگزیده