تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۴۱۰۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دستیابی به حجم تجاری پنج میلیارد دلاری ایران و پاکستان با نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد با برقراری روابط بانکی و نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد، چشم انداز دستیابی به حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به پنج میلیارد دلار برسد.
دستیابی به حجم تجاری پنج میلیارد دلاری ایران و پاکستان با نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد

به گزارش می متالز، رضا رحمانی طی سخنانی در مراسم روز ملی پاکستان اظهار کرد: ایران و پاکستان دارای مشترکات فراوانی دینی، فرهنگی و تاریخی هستند. روابط ایران و پاکستان به قدمت تاریخ استقلال این کشور است و در طی سالیان متمادی همواره روابط خوب و دوستانه‌ای بین دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه برقرار بوده است.

وزیر صنعت اظهار کرد: ایران به عنوان اولین کشوری که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و اقدام به تأسیس سفارتخانه در آن کشور کرد، همواره به پاکستان به عنوان کشوری مهم و تأثیر گذار که نقش تعیین کننده‌ای در معادلات منطقه‌ای داشته، نگاه کرده است.

وی تصریح کرد: در بین همسایگان ایران و در بین سرزمین‌های دارای تاریخ کهن، پاکستان به عنوان دروازه مهم ورود ما به شرق همواره از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است.

وی افزود: تعامل و همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف علاوه بر عضویت فعال دو کشور در مجامع بین المللی نظیر گروه «D 8»، سازمان همکاری‌های اسلامی، کشورهای عضو اکو و جنبش عدم تعهد، نشان از گرایش‌های راهبردی مشابه و مشترک دو کشور در عصر حاضر دارد.

وزیر صنعت در ادامه گفت: قرار گرفتن بین کشورهای با رشد اقتصادی بالای پن درصد برای دومین سال متوالی و ثبات امنیتی به همراه جمعیت بالا، جملگی باعث شده است تا پاکستان به عنوان کشوری جذاب برای بسیاری از سرمایه گذاران، تجار و دولتها مطرح شود.

وی همچنین اظهار کرد: ایران نیز کشوری با پتانسیل‌های اقتصادی فراوان است. بازار و اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی و نیز مسئولین سیاسی کشورها قابل صرف نظر کردن نخواهد بود. رکوردهای موجود برای اقتصاد ایران همگی از توانمندی بالا و تاب‌آوری بسیار پرقدرت اقتصاد ایران در قبال تنش‌ها و فشارهای خارجی حکایت دارد.

رحمانی اظهار کرد: دو ملت ایران و پاکستان به عنوان دو ملت دوست و مستقل برای افزایش قدرت و رفاه خود نیازمند توسعه همه جانبه هستند و این می‌تواند یک زمینه همکاری بلند مدت و گسترده را فراهم سازد. ایران ظرفیت‌های مهم را در زمینه تولید انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی از قبیل فولاد، شیرآلات، چینی ساختمانی، کاشی و سرامیک، گچ و خصوصاً دو کالای مهم قیر و سیمان داراست و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این عرصه است.

وزیر صنعت همچنین بیان کرد: با توجه به سند توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و چشم‌انداز دستیابی به حجم پنج میلیارد دلار مناسبات تجاری تا سال ۲۰۲۱ امیدواریم با برقراری روابط بانکی و نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد که مقرر است چهارمین دوره مذاکرات آن به زودی در اسلام آباد برگزار شود، این مهم محقق شود.

رحمانی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سال جاری بیست و یکمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار شود و ایران و پاکستان در این نشست به توافقات مهم در توسعه روابط دست یابند.

وی در پایان گفت: امیدوارم روابط دو کشور که با اراده سیاسی بسیار مثبت و سازنده مقام‌های عالیه دو کشور تدوین شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است با شتاب روزافزون خود هر چه بیشتر تعمیق و توسعه یابد.

عناوین برگزیده