تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۴۴۱۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:

تراز مثبت تجاری در سه ماهه نخست امسال

می متالز - سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری با رویکرد نوسانان نرخ ارز، رقم واردات کشور در سه ماهه نخست امسال را 10.2 میلیارد دلار عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۷ درصد کاهش داشته است.
تراز مثبت تجاری در سه ماهه نخست امسال

به گزارش می متالز، محمدرضا مودودی در دومین همایش ملی تامین مالی صادرات، بیمه و سرمایه گذاری در خصوص آمار تجارت خارجی در سه ماهه نخست سال 98 گفت: در این مدت ۱۰.۲ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد ۸.۷ درصد کاهش و تراز تجاری مثبت هستیم.

وی کاهش نرخ ریال در برابر دلار را فرصت طلایی برای صادرکنندگان توصیف و اضافه کرد: با وجود آنکه تمام شاخص‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها آسیب دیده، اما صادرات غیرنفتی که هدف اصلی تحریم‌ها است از کمند تحریم رهیده و عملکرد صادرکنندگان مناسب بوده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت ظرفیت‌ سازی برای تولید و تنوع سبد صادراتی برای تامین مالی صادرات گفت: از منابع ارزی فراوانی که در گذشته کسب کردیم برای توسعه صادرات غیرنفتی هدفمند استفاده مطلوبی نداشتیم.

وی افزود: کشور ما ۱.۲ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را دارا است در حالیکه صادرات غیرنفتی کشور کمتر از سه دهم درصد است و با وجود این رقم تولید نا خالص داخلی باید بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات صورت می‌گرفت.

مودودی با اشاره به زیرساخت‌های نامناسب در بخش تولید و ظرفیت سازی‌ صادراتی افزود: کمتر از ۱۳۰ قلم کالای صادراتی با ارزش بالای ۵۰ میلیون دلار داریم که تقریبا ۳۷ میلیارد دلار از سهم صادرات کشور را تشکیل می‌دهد؛ در واقع ۸۱ درصد از کل صادرات ما وابسته به ۱۳۰ قلم کالا است.

وی با بیان اینکه ترکیه ۱۶۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات دارد گفت: در ایران تنها ۴۰۰ شرکت بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات وجود دارد که رقم پایینی است، بنابراین اگر کالا‌های صادراتی را متنوع نکنیم، نباید برای دستیابی به ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات هدفگذاری شده برای 1404 خوش بین باشیم.

وی با تأکید بر توسعه مگاپروژه‌های صادراتی بیان داشت: اگر در سال‌های گذشته در پروژه‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد سرمایه‌گذاری نشده بود در بخش پتروشیمی 12 میلیارد دلار و در بخش فولاد 5 میلیارد دلار صادرات ما کمتر از میزان صادرات کنونی در این دو بخش بود.

در این همایش، فرهاد نوری، مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی و دبیر دومین همایش تأمین مالی صادرات، سازمان توسعه تجارت ایران را پایگاه تفکر و مشاوره برای دولت و بخش خصوصی توصیف کرد و گفت: یکی از ابتکارات سازمان توسعه تجارت ایران، برگزاری شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی با حضور وزرای پیشین صنعت، معدن و تجارت، نخبگان و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان نمونه است که نتایج بررسی‌ها و گفتگوهای این شورا با در نظر گرفتن صادرکنندگان و مشکلات امروز کشور به مقامات ذیربط کشوری منعکس می‌شود.

وی بانک مرکزی را مسئول حفظ و صیانت از درآمدهای ارزی خواند و بازگشت ارز برای تأمین نیازهای اساسی کشور ضروری دانست و اظهار داشت: بانک مرکزی معذورات خود را در تامین ارز دارو، مواد اولیه، کالاهای اساسی و نیازمندی های کشور دارد و نمی‌توان انتظار داشت آن را نادیده بگیرد، این در حالی است که بانک مرکزی نمی تواند تنها برای یک گروه تصمیم بگیرد. به هر حال بانک مرکزی به دنبال حفظ درآمدهای ارزی کشور است.

دبیر دومین همایش تأمین مالی صادرات بیان کرد: اتفاقات بازار ارز بدون توجه به پیش‌بینی‌های بلند مدت، بانک مرکزی را مجبور به اتخاذ تصمیماتی می‌کند که مشکلات را به صورت موقت مرتفع کند.

نوری افزود: یک تصمیم در عین حال که می‌تواند برای یک گروه خوشایند باشد، برای سایر گروه‌ها ممکن است ناخوشایند باشد این در حالی است که معافیت صادرات صنایع کوچک از فروش ارز به سامانه نیما برداشته شده، چراکه برخی از صادرکنندگان نسبت به آن اعتراض داشتند.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی، قدرت، انظباط و مقاومت را همراه با کنترل هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری از عوامل مهم برای ادامه تولید و حفظ صادرات عنوان کرد.

عناوین برگزیده