تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۴۶۷۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد

خروج چین از فهرست ۱۰ صادرکننده بزرگ فولاد به امریکا

می متالز - چین از فهرست ۱۰ صادرکننده بزرگ فولاد به امریکا خارج شد و ویتنام جای آن را گرفت. بی‌شک تنش‌های برآمده از جنگ تجاری در یک سال و نیم گذشته در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده است.
خروج چین از فهرست ۱۰ صادرکننده بزرگ فولاد به امریکا

به گزارش می متالز، با این حال آمار و ارقام انجمن جهانی فولاد و سازمان تجارت بین‌الملل امریکا نشان می‌دهد این کشور همچنان بزرگ‌ترین واردکننده فولاد جهان و چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد خام در جهان است و آنچه در آن اتفاق می‌افتد، بی‌شک بر تجارت بین‌الملل این آلیاژ آهن و سایر مواد معدنی مرتبط با آن بی‌تاثیر نیست. گفتنی است هر چند چین از گروه ۱۰ کشور برتر صادرکننده فولاد به امریکا خارج شده اما به معنای پایان ورود فولاد از چین به امریکا نیست و چین در سال گذشته میلادی، پنجمین صادرکننده برتر محصولات طویل به امریکا بوده است.
بر اساس داده‌های سازمان تجارت بین‌الملل امریکا، این کشور در جایگاه بزرگ‌ترین واردکننده فولاد جهان در سال گذشته ۳۰.۸ میلیون تن فولاد وارد کرد. این رقم در مقایسه با تولید فولاد امریکا در سال پیش از آن ۱۱درصد افزایش داشت. حجم تولید امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۴.۵ میلیون تن بود. همچنین در سال یادشده، واردات فولاد امریکا دربرگیرنده حدود ۹درصد همه فولادی بود که به ۱۹۵ کشور جهان وارد شد.
گفتنی است حجم فولادی که در همین سال به امریکا وارد شد، ۲۵درصد بیشتر از دومین واردکننده بزرگ فولاد جهان، کشور آلمان بود. از نظر ارزش نیز فولاد ۱.۲ درصد کل اقلامی را که در سال گذشته به امریکا وارد شده بود دربرمی‌گیرد.
گزارش تجارت بین‌الملل امریکا حکایت از آن دارد که در سال گذشته میلادی، این کشور از ۸۵ کشور جهان فولاد وارد کرد و ۱۰ کشور کانادا، مکزیک، برزیل، آلمان، ترکیه، روسیه، کره جنوبی، ژاپن، تایوان و ویتنام بیشترین میزان فولاد را در این سال به امریکا فروختند. حجم فولاد وارداتی از هر یک از این کشورها به امریکا در سال گذشته میلادی بیش از ۹۵۰هزار تن بود و این کشورها ۷۷درصد کل فولادی را که به امریکا صادر می‌شد در اختیار داشتند. نام این کشورها در حالی عنوان می‌شود که تا سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) چین در این گروه ده‌گانه می‌گنجید اما در سال گذشته، از این فهرست حذف و ویتنام جایگزین آن شد. در سال گذشته میلادی، کانادا ۱۹درصد، برزیل ۱۴درصد، مکزیک ۱۱درصد، کره جنوبی ۸درصد، روسیه ۷درصد، ژاپن ۴درصد، آلمان ۴درصد، ترکیه ۳درصد، ویتنام ۳درصد و تایوان ۳درصد واردات فولاد به امریکا را در اختیار گرفتند. بر همین اساس میزان واردات فولاد از کانادا به امریکا ۵.۷میلیون تن، از برزیل ۴.۲ میلیون تن، از مکزیک ۳.۴ میلیون تن، از کره جنوبی ۲.۵ میلیون تن و از روسیه ۲.۳ میلیون تن بود.
در همین حال گفتنی است در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی، حجم واردات فولاد از ۸ کشور از ۱۰ کشور نام برده شده، کاهشی بوده و تنها ویتنام و مکزیک در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی، افزایش واردات فولاد به امریکا را تجربه کردند. میزان رشد صادرات فولاد از ویتنام به امریکا ۴۵درصد و از مکزیک ۹درصد بود. در همین حال صادرات فولاد از ترکیه به امریکا ۴۷درصد کاهش داشت و صادرات فولاد از کره جنوبی ۲۶درصد، از ژاپن ۲۰ درصد، از روسیه ۱۸درصد، از تایوان ۱۵درصد، از برزیل ۱درصد، از آلمان ۶درصد و از کانادا نیز ۱درصد کاهش یافت.
علاوه بر حجم، در سال گذشته میلادی، ارزش واردات فولاد ۵ مورد از این کشورها نیز نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی کاهشی بوده است. در سال گذشته، ارزش واردات فولاد از ویتنام ۵۹درصد، از مکزیک ۲۰درصد، از کانادا ۸درصد، از برزیل ۶درصد و از آلمان نیز ۶درصد رشد داشت، در حالی که ارزش واردات فولاد از ترکیه به امریکا ۳۵درصد، از کره جنوبی ۱۵درصد، از تایوان ۸درصد، از روسیه ۲درصد و از ژاپن ۰.۱درصد افت داشت.
این گزارش همچنین می‌افزاید: در سال گذشته، امریکا بیشترین واردات محصولات تخت را از کانادا، کره جنوبی، مکزیک، ویتنام و آلمان داشت. این کشور همچنین بیشترین محصولات طویل را از کانادا، ژاپن، مکزیک، ترکیه و چین وارد کرد. کره جنوبی، کانادا، مکزیک، تایوان و روسیه، مبدأ بیشترین میزان صادرات لوله‌های فولادی به امریکا و برزیل، روسیه، مکزیک، رومانی و ژاپن نیز مبدأ صادرات محصولات نیمه‌تمام فولادی به امریکا بودند. امریکا همچنین در سال گذشته بیشترین فولاد زنگ نزن را از تایوان، اندونزی، ایتالیا، مکزیک و فرانسه وارد کرد.
در همین حال گفتنی است براساس داده‌های انجمن جهانی فولاد، امریکا در سال گذشته میلادی همچنان رتبه چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان را به خود اختصاص داده بود. حجم تولید این کشور ۸۶.۷میلیون تن بود، در حالی که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۸۱.۶ میلیون تن فولاد خام تولید کرد.

عناوین برگزیده