تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۵۲۹
کد خبر: ۴۷۱۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی خبر واگذاری گنبد نمکی بستک به بخش خصوصی مطرح شد:

گنبد نمکی بستک قابل واگذاری نیست

می متالز - گنبد نمکی بستک در کوه‌های شرقی روستای فتوئیه شهرستان بستک قرار دارد که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است.
گنبد نمکی بستک قابل واگذاری نیست

به گزارش می متالز، چندی پیش در خبرها آمد که این گنبد نمکی به بخش خصوصی واگذار شده تا نمک این منطقه گردشگری را استخراج کنند. همین مسئله باعث اعتراض‌ها و نگرانی‌هایی شد. مخالفان مطرح کردند که این کار، جاذبه طبیعی استان هرمزگان را در خطر تخریب قرار داده است. در پی این خبر، علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی پس از اطلاع از این اتفاق در پاسخ به فعالان میراث فرهنگی هرمزگان نوشت: پس از کسب خبر، اقدامات لازم برای توقف عملیات اجرایی انجام شد، همچنین برای ابطال مجوز صادر شده، رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهیم.
این در حالی است که برخی دیگر باور دارند تصاویری که در فضای مجازی پخش شد، ارتباطی به گنبد نمکی بستک ندارد و این تصاویر متعلق به منطقه دیگری از استان هرمزگان بوده است. بنابراین واگذاری‌ها به بخش خصوصی، ربطی به منطقه گردشگری شهرستان بستک ندارد. روزگار معدن برای اینکه این موضوع را بررسی کند با کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده است.

 

داشته‌های فرهنگی را واگذار نکنیم

ناصر شریفی، نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی درباره چندوچون واگذاری گنبد نمکی بستک به بخش خصوصی، گفت: جریان واگذاری گنبد نمکی بستک، نخستین بار حدود ۴ ماه پیش مطرح شد و در محافل عمومی موردتوجه قرار گرفت و محافظان محیط‌زیست، میراث فرهنگی و مردم محلی به آن واکنش نشان دادند.
با توجه به اینکه اعتراض‌ها زیاد بود و از جاهای مختلف با من تماس می‌گرفتند، من هم به‌عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی به شورای منطقه و مدیر صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان نامه نوشتم تا رسیدگی‌های لازم را انجام دهند.
 این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز ناراحتی از پاسخگو نبودن به پیگیری‌ها، اظهار کرد: با وجود همه مخالفت‌ها و پیگیری‌ها، هیچ اتفاق خوبی نیفتاده و جوابی به ما داده نشده است.
شریفی در پاسخ به این پرسش که چطور این موضوع مطرح شد، اظهار کرد: عده‌ای شبانه، روی این منطقه کار می‌کرده‌اند که ناگهان بلدوزرشان آتش می‌گیرد. به‌ناچار با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند و درنتیجه، دیگران متوجه می‌شوند که آنها دست به برداشت غیرمجاز از منطقه بستک زده‌اند. او با بیان اینکه هیچ‌کس با تولید مخالف نیست، اظهار کرد: هیچ‌کس مخالف کار و فعالیت نیست اما اینکه عده‌ای شبانه به منطقه هجوم ببرند به هیچ وجه خوشایند نیست و باید مانع چنین کارهایی شد.
نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عواقب برداشت از این منطقه گفت: متاسفانه چنین مسائلی باعث می‌شوند تنش‌های اجتماعی در این منطقه افزایش یابند. بارها گفته‌ایم پیش از هر اقدامی باید استعلام گرفته شود و با مسئولان مربوط هماهنگی‌ کنند. فرماندار و شورای منطقه نیز باید در جریان باشند تا مشکلی پیش نیاید و از عواقب آن جلوگیری شود.
شریفی با اشاره به مورد دیگری که در روستای گچویه اتفاق افتاده است، اظهار کرد: جایی که تفریحگاه و زمین‌های کشت مردم است را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند تا دست به استخراج و برداشت معدن بزنند. این موضوع هم دوباره مورد اعتراض مردم محلی قرار گرفته و باعث ناراحتی‌ شده است.
او ادامه داد: مسئله این است که آب شرب روستا از آنجا تامین می‌شود، همچنین آنجا یک منطقه تفریحی و گردشگری است که مردم از آن استفاده می‌کنند. بنابراین داشته‌های فرهنگی، تاریخی و معنوی مردم را نباید با واگذاری به بخش خصوصی از بین ببریم و باعث نارضایتی شویم. همچنین اگر قصد واگذاری‌ داریم، باید با فرماندار، مسئولان محلی و مردم شهرستان هماهنگ شویم.

 

گنبد نمکی بستک امن است

خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان گفت: لایه‌بندی‌های مربوط به ماده معدنی نمک در بخش دیگری از این گنبد نمکی قرار دارند که در سامانه کاداستر معادن نیز بلوکه‌ شده و قابل‌واگذاری به هیچ شخصی نیست. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان درباره وضعیت محدوده معدنی واگذارشده در شهر بستک و تصاویر و حاشیه‌های مربوط به آن گفت: این محدوده نمک ۹.۲ کیلومتر وسعت دارد و این ابعاد پس از استعلام‌ از سازمان‌های مربوط، برابر با ماده ۲۴ قانون معادن برای اکتشاف به بخش خصوصی واگذار شده است. بنابراین هیچ ارتباطی به مناظر طبیعی مشاهده شده در گنبد نمکی بستک ندارد و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، مربوط به این محدوده نیست. قاسمی ادامه داد: محدوده یادشده فقط پروانه اکتشاف دارد و هیچ‌گونه مجوز برداشت یا بهره‌برداری برای آن صادر نشده است. در مرحله اکتشاف این پرسش وجود دارد که آیا به آن ماده معدنی که موردنظر است می‌رسیم؟ بنابراین فقط در این مرحله یک جاده برای کارهای اکتشافی باز شده است. خلیل قاسمی در ادامه افزود: مجوزها، نقشه‌ها و وضعیت معادن سراسر کشور در سامانه کاداستر معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، موجود و قابل‌مشاهده است. همه به اطلاعات موردنیاز دسترسی دارند و می‌توانند مختصات محدوده‌های موردنظر خود یا نقاط برداشت‌شده را به‌وسیله GPS ترسیم و محدوده‌ها را بررسی کنند.
گفتنی است با توجه به اختلاف مطرح شده درباره محدوده اکتشافی گنبد نمکی شهرستان بستک و تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، ایرج حیدری، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری هرمزگان به همراه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و مدیران اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل منابع طبیعی هرمزگان، از محدوده اکتشافی گنبد نمکی روستای فتوئیه شهرستان بستک دیدار کردند.

عناوین برگزیده