تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۵۵۹
کد خبر: ۴۸۸۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حاتم بخشی «بانک پاسارگاد» از جیب مردم/ به نام قرض‌الحسنه به کام مدیران/ ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون بازگشت خرج شد

می متالز - «وپاسار» در سال گذشته عملکرد مثبت از خود نشان داد اما؛ چند نقطه کور در صورت های مالی این بانک مشاهده می شود که در نوع خود جالب توجه است.
حاتم بخشی «بانک پاسارگاد» از جیب مردم/ به نام قرض‌الحسنه به کام مدیران/ ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون بازگشت خرج شد

به گزارش می متالز به نقل از واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، «بانک پاسارگاد» در سال۹۷ عملکرد مثبت از خود نشان داد و رشد مطلوبی در امر سودسازی رقم زد اما؛ نقاط کور در صورت های مالی این بانک مشاهده می شود که در نوع خود جالب توجه است.

«بانک پاسارگاد» در سال۹۷، حدود ۱۳۸میلیارد تومان منابع قرض الحسنه به صورت ریالی داشت و ۲۵۹میلیارد تومان را به صورت تسهیلات قرض الحسنه مصرف کرد.

جهت مشاهده «صورت عملکرد عملیات قرض الحسنه پس انداز ریالی» به قسمت دانلود مراجعه نمایید.

در این بین، نکته جالب توجه این است که از این مبلغ، تنها ۳۰میلیارد تومان آن را به وام ازدواج اختصاص داده و مابقی را در قالب تسهیلات سرمایه انسانی آورده که بخشی از آن مربوط به اعطای وام به مدیران و کارکنان خود است.

جهت مشاهده «طبقه بندی تسهیلات قرض الحسنه اعطایی بر اساس موضوع تسهیلات» به قسمت دانلود مراجعه نمایید.

به عبارت بهتر، این بانک در دوره ۱۲ماهه سال۹۷ فقط ۲ هزار وام ازدواج ۱۵میلیون تومانی اعطا کرده است و باقی منابع را به ۳۸۰۰ کارمند خود اختصاص داده و به نوعی می توان گفت با سرمایه و پول مردم برای خود کیسه دوخته‌اند.

اما حاتم بخشی «بانک پاسارگاد» به همین‌جا ختم نمی شود

«بانک پاسارگاد» به صورت غیرمستقیم مالکیت درصدی بر شرکت «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)» دارد و تسهیلات سنگین به شرکت های زیرمجموعه «میدکو» اعطا کرده است.

فقط دو شرکت زیرمجموعه «میدکو»، «فولاد سیرجان ایرانیان» و «فولاد زرند ایرانیان»، در مجموع بالغ بر۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات از «بانک پاسارگاد» دریافت کرده‌اند.

بر اساس آخرین صورت های مالی شرکت «فولاد سیرجان ایرانیان» مربوط به ۳۰آذر ماه سال۹۷، بالغ بر ۲۸۹۶میلیارد تومان وام بانکی به صورت ریالی و ۱۶۷۵میلیارد تومان نیز تسهیلات مالی ارزی از «بانک پاسارگاد» دریافت کرده است.

جهت مشاهده «یادداشت های توضیحی صورت های مالی شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (تسهیلات مالی)» به قسمت دانلود مراجعه نمایید.

شرکت «فولاد زرند ایرانیان» نیز رقم سنگین ۵۴۸۳میلیارد تومان به عنوان تسهیلات دریافتی از «بانک پاسارگاد» را در صورت های مالی خود نشان می دهد.

جهت مشاهده «یادداشت های توضیحی صورت های مالی شرکت فولاد زرند ایرانیان (تسهیلات مالی دریافتی)» به قسمت دانلود مراجعه نمایید.

اما نکته جالب توجه این است که بر رقم تسهیلات دریافتی توسط شرکت های «فولاد سیرجان ایرانیان» و «فولاد زرند ایرانیان» از «بانک پاسارگاد» هر ساله افزوده می شود اما تا سال ۹۶هیچ‌گونه رقمی به عنوان هزینه مالی در صورت های مالی این دو شرکت ثبت نگردیده است.

به عبارت دیگر، تا سال۹۶ «بانک پاسارگاد» که به نوعی ذینفع این دو شرکت است، سودی بابت تسهیلات اعطایی به آن ها شناسایی نکرده است. تنها در سال۹۷ که اوضاع مالی دو شرکت زیرمجموعه «میدکو» کمی بهبود یافته، هزینه مالی، آن هم به مبلغی نه چندان بالا، در صورت های مالی ثبت شده است.

شرکت «فولاد سیرجان ایرانیان» رقم ۱۹۵میلیارد تومان هزینه مالی در سال مالی۹۷ خود پرداخت کرد.

جهت مشاهده «یادداشت های توضیحی صورت های مالی شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (هزینه های مالی، اداری و عمومی)» به قسمت دانلود مراجعه نمایید.

شرکت «فولاد زرند ایرانیان» نیز لطف فرموده و پس سال ها رقم ناچیز 50 میلیارد تومان را به عنوان هزینه مالی شناسایی کرده است. این در حالی است که با توجه به رقم وام دریافتی، باید رقمی بسیار بالاتر به هزینه مالی پرداخت می شد.

جهت مشاهده «یادداشت های توضیحی صورت های مالی شرکت فولاد زرند ایرانیان (هزینه های مالی)» به قسمت دانلود مراجعه نمایید.

به طور کلی می توان گفت «بانک پاسارگاد» از محل منابع مردم به کارکنان خود و شرکت های فرعی وام های کلان داده و برخلاف رفتار با مردم عادی، تمایل چندانی برای بازپس‌گیری وام های پرداختی از خود نشان نداده است.

حال سوال این است که چرا «بانک پاسارگاد» باید مبلغ سنگین ۱۰هزار میلیارد تومان را در دو طرحی سرمایه‌گذاری کند که مراحل راه‌اندازی آن ها با تأخیر انجام شده است؟! به نوعی، مبلغی هنگفت را در محلی هزینه کرده که تاکنون برگشتی نداشته و موجب خواب سرمایه ها شده است.

عناوین برگزیده