تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۴۹۶۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صعود محتاطانه بورس به بام جدید

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(22 مرداد)

می متالز - بورس تهران در معاملات امروز رکورد جدیدی را به ثبت رساند. اگرچه نحوه آرایش سهامداران تغییر معناداری از خود نشان نداد اما غلبه ادامه‌دار تقاضا به بهانه‌هایی همچون تورم مستغلات و تجدید ارزیابی دارایی‌ها نقش چشمگیری در جذب پول‌ها و تقویت شاخص کل داشت. البته نمی‌توان اثرات نااطمینانی‌های حاکم بر بازار جهانی را هم نادیده گرفت که همچنان امکان مشارکت موثر و سازنده را در سهام وابسته و متعاقبا کل بازار سلب و تمرکز بورس‌بازان را به کانون‌های دیگری چون تورم دارایی‌ها جلب کرده است.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(22 مرداد)

به گزارش می متالز، بازار سهام در معاملات امروز با استقبال نسبی سرمایه‌گذاران مواجه شد و شاخص کل ضمن رشد بیش از 1200 واحدی برای اولین بار به کانال 257 واحد راه یافت. در چند روز اخیر تقاضا به دلیل فشار حاکم بر بازار جهانی در عموم سهم‌های کالایی عقب نشسته بود و امکان رشد موثر را از شاخص کل گرفته بود. اما از روز یکشنبه چنین به نظر رسید که شوک بازار جهانی آخرین موج‌های خود را به بورس تهران فرستاده و دامنه اثرگذاری آن دست کم تا بروز رویدادی غیرمنتظره محو و کمرنگ شده است. در پی این اتفاق غول‌های گروه فلزات توان رهایی از بار عرضه را یافتند و به روند نزولی خود خاتمه بخشیدند. همین الگو به شکل دیگری در معاملات امروز نمایان شد که نشاندهنده حرکت هماهنگ بورس‌بازان با بروز آرامش نسبی در قیمت‌های جهانی است.

با وجود این، همچنان نگرانی را در سیمای بورس تهران می‌توان دید. سهم‌های کالایی با وجود جذابیت‌های بنیادی و تنزل چشمگیر نسبت‌های بنیادی، هنوز تقاضای درخوری را فراروی خود نمی‌بینند. مولفه‌های متنوع اثرگذار بر قیمت این دسته از سهم‌ها موجب کوچ نقدینگی به سمت گروه‌هایی شده که با بهانه‌هایی چون تورم دارایی و انتظار برای بهبود نرخ‌های فروش و همچنین جذابیت صف با عرضه‌های ناکافی، در حال جذب بخش انبوه نقدینگی و رشد حداکثری قیمت هستند. بخش عمده رشد قیمت در گروه‌هایی چون مخابرات، ساختمانی‌ها، رایانه‌ها، حمل و نقل، گروه ماشین‌آلات و کاشی‌سازها و شیشه‌کارها را می‌توان از همین منظر نگریست. البته اهرم قوی رشد چشمگیر نرخ‌های فروش در برخی شرکت‌های زیرمجموعه گروه ماشین‌آلات یا مثلا شیشه‌کارها و متعاقبا بهبود قابل ملاحظه سودآوری را نباید از نظر دور داشت که در روند قیمت سهم موثر بوده‌اند.

اهرم ملکی رشد سهام

در معاملات امروز دو شرکت بزرگ گروه مخابرات ضمن جذب حجم انبوهی از تقاضا بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آوردند. نماد «اخابر»  و «همراه» از همان ساعت اولیه معاملات با صف خرید مواجه شدند و با رشد حداکثری قیمت بیش از 500 واحد اثر مثبت بر نماگر بازار بر جا گذاشتند. این دو نمادی در روزهای اخیر روند مشابهی را پشت سر گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد شایعات مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی‌ها محرک اصلی رشد قیمت در این گروه باشد. همین بهانه در برخی دیگر از گروه‌ها و تک‌سهم‌ها نیز در غیاب محرک‌های بنیادی در حال اثرگذاری بر قیمت‌ها و جذب تقاضاست.

استقبال از روانکاران

گروه پالایشی با محوریت روانکاران در معاملات امروز با رشد تقاضا مواجه شدند و تا صف خرید رفتند. به نظر می‌رسد عقب‌نشینی نرخ خوراک این تولیدکنندگان در بورس کالا نقش مهمی در آرایش سهامداران داشته است. طی دو جلسه معاملات اخیر در بورس کالا، پالایشگاه نفت تهران و اصفهان محصول لوبکات خود را نیز عرضه کردند. لوبکات سنگین پالایش نفت تهران در قیمت پایه و در سطح 4400 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. همچنین معاملات لوبکات سبک هر دو پالایشگاه مذکور در قیمت پایه صورت گرفت.  این عدد در را رابطه با پالایش نفت تهران 4515 و برای پالایشگاه اصفهان 4426 تومان بود.

قیمت پایه فرآورده‌های نفتی همچون وکیوم باتوم و لوب‌کات در آغاز فصل مرداد با توجه به افزایش بهای نفت و نرخ نیمایی ارز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته بود. در پی ریزش قابل‌توجه قیمت نفت طی دو هفته اخیر قیمت پایه این محصولات به سطوح قبلی (در تیر ماه) و حتی پایین‌تر بازگشته است و این مساله رشد تقاضا را در نمادهای تولیدکننده قیر و روانکار در پی داشته است. تا آن‌جا که نمادهای شپاس، شبهرن و شرانل در معاملات امروز صف خرید را توجه می‌کنند.

لازم به ذکر است در روند طبیعی باید انتظار داشت با کاهش قیمت نفت نرخ محصولات این شرکت‌ها نیز در روندی نزولی قرار گیرد. در صورتی که (با فرضی کاملا خوشبینانه) نرخ فروش این شرکت‌ها در سطوح قبلی گزارش شود انتظار رشد حاشیه سود در ماه میانی تابستان وجود دارد. با این حال تاکید می‌شود کاهش نرخ فروش، به ویژه در رابطه با محصولات صادراتی مورد انتظار است.

پایان روند فرسایشی بانکی‌ها؟

نمادهای بانکی در معاملات امروز شرایط نسبتا متفاوتی را تجربه کردند. از صبح امروز، با وجود عدم اخبار رسمی  در خصوص بازگشایی نماد بانک ملت، امید به بازگشایی این نماد در بازار قوت گرفت. در غیاب لیدر گروه، یعنی «وبملت»، نماد بانک تجارت که حدود دو هفته با افت‌های فرسایشی دست و پنجه نرم می‌کرد در معاملات امروز با چرخشی غافلگیرانه تا صف خرید پیش رفت. این تغییر روند در سایر هم‌گروهی‌ها با شدت کمتری رقم خورد. احتمالا گمانه‌زنی در خصوص بازگشایی لیدر بانکی‌ها در افزایش تقاضا در این صنعت موثر بوده است.

عناوین برگزیده