به گزارش می متالز، ما در بخش دانش و فناوری نیز توانمند و خودکفا شدهایم و این ظرفیت را داریم که با ارتباط برقرار کردن با کشورهای همسایه بتوانیم صادرات را توسعه بخشیم و در بازاریابی موفقتر عمل کنیم. اگر بتوانیم با ۱۵کشور منطقه خاورمیانه و شرق آسیا و برخی کشورهای مانند چین و هند که روابط دیپلماتیک و حسنه با آنها داریم ارتباط تجاری برقرار کنیم، قادر خواهیم بود در صادرات سنگ حرفی برای گفتن داشته باشیم. یکی از راهکارهایی که در این زمینه میتواند موثر باشد حضور در نمایشگاههای بینالمللی است. فعالان حوزه سنگ با حضور در کشورهای همسایه یا کشورهای هدف میتوانند توانمندیهای خود را نشان دهند و دست به رقابت با دیگر فعالان این حوزه در عرصه بینالمللی بزنند. در این بین با توجه به افزایش بیمنطق نرخ دلار، حضور در نمایشگاه خارجی برای بسیاری از فعالان این صنعت توجیهپذیر نیست و از دولت انتظار داریم برای این مهم یارانه در نظر بگیرد تا تولیدکننده داخلی، توان رقابت و ادامه فعالیت را داشته باشد. نکته مهم دیگر ارائه مشوقهای صادراتی است. هنگامی که تولیدکننده قصد صادرات داشته باشد باید مورد تشویق قرار گیرد. صادرات، ریسکهای منحصر به خود را دارد و بهویژه در شرایط تحریم ریسک آن بیشتر هم میشود. از این رو مسئولان باید سیاستهایی اتخاذ کنند و مشوقهای لازم را ارائه دهند. متاسفانه امروز نه تنها مشوقی برای آنها در نظر گرفته نمیشود بلکه مشوقهای قبلی هم دیگر عملیاتی نمیشوند. این در حالی است که در این شرایط باید تحریمها را مدیریت و مشکلات بازاریابی را حل کنیم تا صادرکنندهها تشویق شوند.