تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۵۱۷۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

رونق تولید با محوریت تولید دانش بنیان به شکوفائی اقتصادی منجر می‌شود

می متالز - خاتمی: «نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده، بزرگترین دارائی و سرمایه اصلی اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود، مدیریت مناسب نیروی انسانی منجر به تولید دانش بنیان، صادرات دانش، تکنولوژی و تولیدات با ارزش افزوده بالا می‌شود.»
رونق تولید با محوریت تولید دانش بنیان به شکوفائی اقتصادی منجر می‌شود

به گزارش می متالز، سیدمرتضی خاتمی نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دولتمردان گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیأت دولت یک بار دیگر بر لزوم اهتمام به تولید و رونق تولید تأکید کردند. ایشان سالیان سال مسائل مختلف اقتصادی با محوریت تولید را مورد توجه قرار داده و به عنوان شعار سال انتخاب فرموده اند. شکوفایی اقتصاد یکی از عوامل مهم توفیق کشورها به شمار می‌رود. تأکید معظم له بر اقتصاد مقاومتی و مولفه هائی همچون رهائی اقتصاد از وابستگی به نفت و کسب ارزش افزوده چند برابری از محل ایجاد صنایع پایین دستی به جای خام فروشی محصولات پتروشیمی و کمک به افزایش اشتغال است که می‌تواند رشد و توسعه  اقتصادی را به ارمغان آورد.

 نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده، بزرگترین دارائی و سرمایه اصلی اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود. مدیریت مناسب نیروی انسانی منجر به تولید دانش بنیان، صادرات دانش، تکنولوژی و تولیدات با ارزش افزوده بالا می‌شود. خوشبختانه به لحاظ نیروی انسانی جوان و تحصلیکرده مشکلی در کشور وجود ندارد. عدم توجه به استفاده از سرمایۀ نیروی انسانی و توان جوانان تحصیلکرده تبعات و چالشهایی بر کشور تحمیل می‌کند که ممکن است فرصت بودن این سرمایه را به تهدیدی علیه کشور تبدیل کند.

وی گفت: اختصاص صحیح، هدفمند، برنامه ریزی شده سرمایه و تسهیلات و نظارت کافی بر آن می‌تواند قابلیت تولید را دو چندان کند. برخی از کالاهای تولیدی ما در صورت بازاریابی، برندسازی و بسته‌بندی مناسب می‌توانند به کشورهای همسایه صادر شوند. تأمین مالی گرانقیمت معمولاً باعث اتلاف کارکرد کل واحدهای تولیدی می‌شود. هدایت سرمایه های سرگردان و نقدینگی موجود به سمت تولید نیازمند طراحی، تشویق و بسترسازی برای فضای مشارکت بیشتر است. وقتی سیاست گذاریها به گونه ای است که سود دلالی سالانه بیش از ۱۰۰ درصد است، طبیعی است افراد به جای تولید به سمت بازارهای دلالی سوق داده می شوند، از این رو طراحی مکانیزمی جهت سود دهی بیشتر تولید و ایجاد رغبت در سرمایه گذاران بسیار ضروری است.

خاتمی در زمینه توانمندی فناورانه در کشور بیان داشت: خوشبختانه در بخش فناوری دارای مزیت نسبی هستیم. صنایع هسته‌ای، نانو، داروئی با داشتن رتبه زیر ده و رتبه قابل توجه علمی کشور، خبر خوبی است. یقیناً تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌ها بسیار حیاتی و تمرکز بر روی آن لازم است. امروز فروش فناوری در جهان ارزش افزوده بسیار بالائی به خود اختصاص داده است؛ بسیاری از فشارهائی که امروزه توسط کشورهای توسعه یافته به سایر کشورها از طریق تحریم به عمل می آید ناشی از نداشتن فناوری است؛ پس برای رهائی از فشارهای سیاسی نیز می توان با توجه به مزیت نسبی برخی فناوری ها، سیاست خود اتکایی را در پیش گرفت.

 نایب رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: مدیریت کارآمد، خلاق و شایسته، یکی دیگر از کلیدهای رونق تولید است. دوری از مدیریتهای سفارشی و توجه به میزان شایستگی مدیریتی است که رشد و توسعه اقتصادی را تضمین می‌کند. قطعاً مقام معظم رهبری با این دیدگاه حمایت از تولید را مورد توجه و تاکید دائمی قرار داده اند که رمز عبور و رسیدن به توسعه، شکوفائی و رونق اقتصادی در تولید صادرات محور است؛ استراتژی روشنی که  اقتصاد را از درون متحول می کند و زمینه ساز توفیقات دیگری در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

عناوین برگزیده