به گزارش می متالز به نقل از جانسون اینداستریز، بزرگترین بولدوزری که تاکنون ساختهشده و محصول شرکت ایتالیایی «آکو» است. قطعات فنی و پیشرانه این بولدوزر متعلق به کاترپیلار است اما دیگر قطعات آن از سوی شرکت آکو ساخته شده است. این کوه فولاد ۱۸۳ تن وزن دارد و مجهز به دو موتور وی۸ ساخت کاترپیلار است که در مجموع ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت دارند. تیغ این بولدوزر عظیم، ۷ متر عرض و ۲/۷ متر ارتفاع دارد و طول کلی بولدوزر به ۱۲ متر میرسد. این بولدوزر به تولید انبوه نرسیده و تنها یک دستگاه از آن ساخته شده است.
۵۵ سال پیش شرکت پیمانکاری وسترن تصمیم گرفت با در اختیار گرفتن بزرگترین بولدوزر دنیا، روند و سرعت کار خود را تا حد زیادی افزایش دهد و به دلیل اینکه امکان ساخت چنین بولدوزر غولپیکری از سوی هر سازندهای وجود نداشت، آنها از شرکت مهندسی سی.دابلیوجونز کمک گرفته و درخواست ساخت بولدوزر را دادند. بدین ترتیب این شرکت ساخت این وسیله را آغاز کرد و در بیش از ۲ سال بولدوزری جدید ساخت. این بولدوزر وسترن۲۰۰۰ نام گرفت و در سال ۱۹۶۳ میلادی (۱۳۴۲ خورشیدی) آماده شد. وسترن برخلاف بیشتر بولدوزرهای غولپیکر که از چرخهای زنجیری استفاده میکنند، مجهز به چرخهای لاستیکی است و به همین دلیل بزرگترین بولدوزر چرخ لاستیکی دنیا شمرده میشود. این بولدوزر عظیم مجهز به ۴ موتور دیزل ساخت جنرالموتورز است که هر موتور در یکی از چرخها نصب شده است. هر یک از این موتورها ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشتند که مجموع قدرت بولدوزر را به ۱۶۰۰ اسب بخار میرساندند؛ بنابراین وسترن۲۰۰۰ قدرتمندترین بولدوزر دنیاست و ابعاد آن به ۱۴ متر طول، ۴/۷ متر عرض و ۴/۶ متر ارتفاع میرسد و با آکو سوپر بولدوزر هماندازه است.
بزرگترین گریدر جهان نیز ساخت شرکت آکو ایتالیاست و «سوپرگریدر» نام دارد. این گریدر عظیم مجهز به دو موتور است که هر دو ساخت کاترپیلار بوده و یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده است. موتور جلویی، کوچکتر بوده و ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد و موتور بزرگتر با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار در عقب نصب شده است. بدین ترتیب قدرت کل گریدر به ۱۷۰۰ اسب بخار میرسد. سوپر گریدر برخلاف دیگر گریدرها به چرخهای دوبل مجهز شده و به همین دلیل تعداد چرخهای آن به ۱۲ رسیده است. این گریدر عظیم ۱۶۰ تن وزن داشته و طول تیغه آن به ۱۱ متر میرسد. از این غول معدنی ۶ دستگاه ساخته شده است.
شرکت بلاروسی «بلاز» ۴ سال پیش با معرفی کامیون غولپیکر ۷۵۷۱۰ این هیولای مجهز به دو موتور ۱۶ سیلندر ۶۵ لیتری را ساخت. هر یک از این موتورها ۲۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند و درصورتیکه باهم کار کنند قدرت کامیون به ۴۶۰۰ اسب بخار میرسد. البته در صورتیکه ظرفیت کامیون به طور کامل پُر نباشد میتوان تنها از یک موتور استفاده کرد. این کوه متحرک ۳۶۰ تن وزن داشته و میتواند تا ۴۶۰ تن بار را حمل کند. همچنین برخلاف دیگر کامیونهای معدنی بلاز ۷۵۷۱۰ در هر دو محور مجهز به چرخهای دوبل است که تعداد چرخهای آن را به ۸ رسانده است. بیشترین سرعت این کامیون عظیم ۶۴ کیلومتر در ساعت است و طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۲۰/۶، ۹/۸۷ و ۸/۱۶ متر است.
بیگ باد ۷۴۷ بزرگترین تراکتور دنیاست که در سال ۱۹۷۷ میلادی (۱۳۵۶ خورشیدی) در ایالات متحده امریکا ساخته شد. ابعاد این تراکتور غولپیکر دو برابر تراکتورهای معمولی است و هزینه ساخت آن به ۳۰۰ هزار دلار میرسد. مالکیت بیگ باد چند بار تغییر کرد و سرانجام در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) بازنشسته شد و بیگباد به موزه منتقل شد. این تراکتور مجهز به یک موتور ۱۶ سیلندر ساخت «دیترویتدیزل»است که در ابتدا ۷۶۰ اسب بخار انرژی تولید میکرد، اما بعدها به ۸۶۰ اسب بخار و سپس به ۹۶۰ اسب بخار افزایش یافت. طول، عرض و ارتفاع بیگباد به ترتیب ۸/۲، ۴ و ۴/۳ متر است و ۴۵ تن وزن دارد.
رکورد بزرگترین لودر دنیا در اختیار لودر اِل۲۳۵۰ محصول شرکت « لتورنئو» در ایالات متحده است که نام آن در گینس نیز به ثبت رسیده است. این لودر عظیم ۲۶۰ تن وزن دارد و مجهز به یک موتور ۱۶ سیلندر ۶۰ لیتری ساخت «دیترویتدیزل» است که ۲۳۰۰ اسب بخار انرژی تولید میکند. این انرژی به وسیله ژنراتورها به برق تبدیل شده و سپس این برق لودر را به حرکت درمیآورد. این لودر برای بارگیری کامیونهای ۴۰۰ تنی طراحی شده، به همین دلیل حجم بیل آن ۴۰ مترمکعب بوده و ۷۲ تن ظرفیت دارد. طول، عرض و ارتفاع لتورنئو به ترتیب ۲۰/۹، ۶/۷ و ۶/۴ متر است وحجم باک سوخت آن ۴ هزار لیتر است.
لیبهر آر۹۸۰۰ را میتوان بزرگترین بیل مکانیکی دنیا نامید که وزن آن به ۷۹۳ تن میرسد. این کوه فولاد مجهز به ۲ موتور ۱۶ سیلندر ۶۰ لیتری است که هریک ۲۰۰۰ اسب بخار و در مجموع ۴۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند. حجم بیل لیبهرآر۹۸۰۰ برابر با ۴۲ مترمکعب است و میتواند تا ۸۰ تن بار را بلند کند. این بیل مکانیکی غولپیکر ۲۵/۳ متر طول و به ترتیب ۸/۸۸ و ۱۰/۳۳ متر عرض و ارتفاع دارد. بیشترین سرعت لیبهرآر تنها ۲ کیلومتر در ساعت است، به همین دلیل برای جابهجاییهای با مسافت بالا، بیل مکانیکی، دمونتاژ شده و قطعات آن از سوی تریلرهای کمرشکن حمل میشوند. سپس در مقصد دوباره آنها را مونتاژ میکنند.
شاولهای هیدرولیکی در واقع همان بیلهای مکانیکی هستند که برعکس نصبشده و مانند لودر خاکبرداری میکنند. شاولها در دو نوع هیدرولیکی و کابلی ساخته میشوند. تِرِکس آراِچ۴۰۰ بزرگترین شاول هیدرولیکی دنیاست که ۹ متر ارتفاع و ۱۰/۱ متر عرض دارد. آراِچ۴۰۰ هم مانند لیبهر آر۹۸۰۰ مجهز به دو موتور ۱۶ سیلندر ۶۰ لیتری است که مجموع قدرت آنها به ۴۵۰۰ اسب بخار میرسد. در چنین شاولها و بیلهای مکانیکی عظیمی، نیروی موتور از سوی دینامهایی به برق تبدیل شده و سپس این برق پمپهای هیدرولیک را به چرخش درمیآورند. این شاول ۱۰۰۸ تن وزن دارد و حجم بیل آن به ۵۰ مترمکعب میرسد.
تفاوت شاولهای کابلی با شاولهای هیدرولیکی در این است که بیل آنها با کابلها و بازوهای عظیمی حرکت میکند. بیشتر شاولهای غولپیکر از نوع تمام برقی هستند و برق موردنیاز آنها با کابلهای بسیار قطور تامین میشود. شاول ۴۱۰۰ایکسپیبی، محصول شرکت پیانداچ ایالاتمتحده و بزرگترین شاول کابلی دنیا و از نوع تمام برقی است. این شاول عظیم ۶ موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۱۵ هزار اسب بخار انرژی تولید میکنند. ظرفیت بیل پیانداچ ۴۱۰۰ برابر با ۶۷ مترمکعب بوده و میتواند تا ۱۱۰ تن بار را بلند کند، بنابراین برای بارگیری کامیونهای عظیم استفاده میشود. طول، عرض و ارتفاع این شاول غولپیکر به ترتیب برابر ۲۲، ۱۴/۴ و ۱۴/۷ متر است و وزن آن به ۱۵۳۶ تن میرسد.
بَگِر۲۹۳ یک ماشین حفاری چرخبیل عظیم است که شرکت صنعتی آلمانی تکرَف آن را ساخته است. این حفار عظیم اکنون در معدن زغال سنگ آلمان استفاده میشود، ۱۸ بیل دارد که روی یک چرخ گردان نصبشده و با چرخش به حفاری معادن میپردازد.بگر ۲۲۵، ۲۹۳ متر طول و ۹۶ متر ارتفاع دارد و وزن آن ۱۴/۲۰۰ تن است. هر یک از بیلهای این حفار غولپیکر، ۱۵ مترمکعب ظرفیت دارند که مجموع ظرفیت آن به ۲۷۰ مترمکعب میرسد. چرخ گردان آن نیز ۲۱/۳ متر قطر دارد. بگر۲۹۳ برای کار نیاز به ۵ اپراتور دارد و در طول یک روز میتواند ۲۴۰ هزار مترمکعب خاک را استخراج کند.