تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۴۸۰
کد خبر: ۵۴۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین در نیم‌سال اول امسال رکورد واردات سنگ آهن سال قبل را شکست

می متالز - چین در نیم‌سال اول امسال با واردات یک میلیارد تنی سنگ آهن رکورد واردات سال 2016 را شکست این میزان واردات حاکی از تقاضای عظیم صنعت فولاد‌سازی این کشور و توانایی باربری آن است. بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن، از جمله بی‌.اچ‌.پی بیلتون و شرکت واله توانستند سود هنگفتی را از پی این تقاضای عظیم به جیب بزنند. آمارها نشان می‌دهند که استرالیا بزرگترین کشور تأمین‌کننده سنگ آهن مورد نیاز چین است.
چین در نیم‌سال اول امسال رکورد واردات سنگ آهن سال قبل را شکست

واردات سنگ آهن چین در نیم‌سال نخست سال جاری از مرز یک میلیارد تن گذشت و از مقدار واردات سال 2016 فراتر رفت. شکستن رکورد سال 2016 در نیمه اول سال نشان از جهش دیگری در توانایی فولادسازان برتر چین و همچنین قابلیت‌های باربری ایشان برای جذب بیشتر مواد اولیه است؛ در همین حین نیز سهام معدنچیان نیز پیشرفت قابل توجهی کرد.

بر طبق اطلاعات گمرک در روز پنج‌شنبه میزان محموله وارداتی سنگ آهن در ماه ژئن 94.7 میلیون تن بود که بیشتر از 91.5 میلیون تن در ماه مِی بود. در 6 ماه اول سال، واردات به 539 میلیون تن افزایش یافت که 9.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2016 بود. در حالی که در طول سال قبل چین تنها یک میلیارد و 24 میلیون تن واردات سنگ آهن داشت.

روند اقتصاد قاره آسیا به سمتی پیش می‌رود که در حال افزایش تقاضای سنگ معدن کم‌قیمت برای تأمین تقاضای کارخانجات با قابلیت تولید محصولی با ارزش افزوده بیشتر است. این افزایش تقاضا کمک بزرگی در سودآوری به معدنچیانی مانند بی.اچ.پی بیلتون، گروه ریو‌تینتو و وهمچنین واله در برزیل کرده است؛ در شرایطی که قیمت سنگ آهن در سال‌های اخیر پایین آمده ‌بود، از اواسط ماه ژوئن تا به ‌حال 4 بار افزایش یافت که بهره زیادی را برای معدنداران به ارمغان آورد.

تحلیل‌گر شرکت چینی می‌گوید: تولید فولاد همچنان در حال افزایش است که منجر به افزایش تقاضای سنگ آهن خواهد شد. این امر باعث خواهد شد تا در کنار تولید داخلی سنگ آهن چین، به میزان واردات آن نیز افزوده شود، اگر چه کیفیت ماده اولیه تولید داخلی از ماده اولیه وارداتی استرالیا و برزیل پایین‌تر است. طبق پیش‌بینی صادرات 851 میلیون تنی استرالیا در تا پایان سال جاری، پیش‌‍‌‌بینی می‌شود که صادرات از سراسر کشور استرالیا در سال 2018 به 885 میلیون تن و در سال 2019 به 897 میلیون تن برسد.

چین در حالی که برنامه افزایش واردات سنگ آهن را در دستور کار خود قرار داده است، نگران افزایش تولید با هزینه کم در برزیل و استرالیا است. این امر می‌تواند باعث کاهش قیمت‌های سنگ آهن و به تبع آن فولاد نیز شود. با این وجود، در اثر برشد قیمت‌های محصولات معدنی، سهام معدنچیان با رشد همراه شده است. در روز پنج‌شنبه سهام برخی معدنچیان که توسط یکی از چارتیست‌های مطلوب مشخص شد، نشان داد که سهام بی.اچ.پی بیلتون در لندن برای هشتمین بار در 9 روز اخیر صعود داشت. سهام شرکت‌های ریو و آنگلو امریکن نیز افزایش داشت.

در نمودار 1 کشورهایی که بیشترین میزان صادرات سنگ آهن به چین در سال گذشته داشتند را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود در سال 2016 استرالیا با صادرات 640 میلیون تن سنگ آهن بزرگترین صادرکننده به کشور چین بود و به ترتیب برزیل و آفریقای جنوبی در جایگاه دوم و سوم صادرکنندگان قرار گرفتند. ایران نیز با صادرات 15 میلیون تن سنگ آهن در جایگاه ششم بین 10 کشور قرار گرفت.

عناوین برگزیده