تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۵۵۷۷۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کارشناس بازار سرمایه تاکیدکرد:

بهترین روش تامین مالی خودروسازان

می متالز - افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، مشکلات خودروسازان را برطرف نمی کند؛ ولی در کوتاه مدت احتمالا بازدهی برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.
بهترین روش تامین مالی خودروسازان

به گزارش می متالز، یکی از چالش های اصلی خودروسازان، کمبود نقدینگی است. بحث تامین نقدینگی شرکت‌های خودرویی از اهمیت بسیار برخوردار بوده ولی به نظر می‌رسد نقش بازارسرمایه در تامین مالی خودروسازان چندان جدی نیست.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: شرکت‌های خودروساز علاوه بر امکان اخذ تسهیلات از نظام بانکی، به چند روش امکان تامین مالی دارند؛ یکی از این روش‌ها انتشار اوراق صکوک و تامین‌مالی از طریق بازار‌سرمایه بوده که این روش برای موارد ضروری و کوتاه مدت موثر است و خودروسازان با انجام مراحل قانونی کار به راحتی می‌توانند از این محل، تامین مالی کنند.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که در این روش تامین مالی، محدودیت هایی وجود دارد و معمولا خودروسازان از طریق انتشار اوراق صکوک، سالانه حداکثر ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی جذب می‌کنند و این رقم در گردش مالی خودروسازان، چندان اثرگذار نیست.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع تاکید کرد: از سوی دیگر، انتشار اوراق بیش از این میزان ممکن است با اقبال بازار مواجه نشود ضمن آنکه انتشار اوراق صکوک و تامین مالی از طریق بازارسرمایه برای خودروسازان، ارزان‌تر از تامین مالی از بانک نخواهد بود و به هر حال هزینه مالی در بر خواهد داشت.

عمیدی اضافه کرد: به نظر می رسد خودروسازان به اندازه کافی از بانک‌ها و بازار سرمایه تامین مالی شده‌اند و این تامین‌مالی اثری بر کاهش مشکلات آنان نداشته است.

این فعال بازار سرمایه ضمن اشاره به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به عنوان مناسب ترین روش تامین مالی، گفت: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران، روش مناسبی برای تامین مالی شرکت‌هاست که هزینه مالی به دنبال ندارد و شرکت‌ها با انجام یک افزایش سرمایه مثلا ۱۰۰درصدی، می تواند نقدینگی قابل توجهی جذب کنند اما با توجه به شرایط صنعت خودروسازی کشور و زیان انباشته شرکت‌ها، به نظر می‌رسد سهامداران تمایلی به انجام این روش ندارند.

عمیدی اضافه کرد: به دلیل بهای تمام شده بالا، هزینه‌های مالی سنگین و حاشیه سود اندک و حتی منفی صنعت خودروسازی، طرح توجیهی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی برای سهامداران جذابیت نداشته و با شرایط کنونی صنعت خودرو، فعلا نمی توان از این روش بهره برد؛ مادامی که شرکت‌ها توان سودسازی ندارند، سهامداران در افزایش سرمایه شرکت ها مشارکت حداقلی خواهند داشت.

کارشناس بازارسرمایه در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت خودروسازان گفت: بهتر بود شرکت‌های خودروساز از تمامی راه‌حل‌های قانون تجارت در اصلاح صورت‌های مالی خود استفاده کنند؛ «کاهش سرمایه» اگر چه از منظر سهامداران اتفاق خوشایندی نیست؛ اما می‌تواند به کاهش مشکلات خودروسازان و پوشش زیان‌های انباشته کمک کند.

وی ادامه داد: ادغام شرکت‌های خودروساز و واگذاری دارایی های مازاد و مدیریت هزینه‌ها در یک مجموعه واحد می‌تواند از مشکلات صنعت خودرویی کشور بکاهد؛ در شرایطی که خودروسازان با مشکل کمبود نقدینگی و زیان انباشته دست به گریبان هستند، نگهداری دارایی‌های مازاد (مثلا بلوک بانک پارسیان در شرکت ایران خودرو) توجیهی ندارد. البته منظور از واگذاری، واگذاری کاغذی و درون گروهی نیست! ضمن اینکه تغییر شرایط خودروسازان در گرو همکاری و مشارکت با چند شرکت خودروسازی برتر خارجی است.

وی افزود: چنانچه خودروسازان اصلاح ساختار را از درون مجموعه های خود آغاز کنند، می توان به مشارکت سهامدار در تامین مالی و حمایت دولت هم خوش‌بین بود. سیاست‌های نادرست خودروسازان در سنوات قبل و شناسایی سودهای کاغذی و تقسیم آن در مجامع، ریشه بخشی از مشکلات امروز شرکت‌های خودرویی است.

عمیدی در رابطه با تاثیر افزایش سرمایه خودروسازان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها گفت: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، تاثیری در گردش نقدینگی شرکت ها ندارد؛ ولی این افزایش سرمایه می تواند مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار بگیرد و با نهایی شدن افزایش سرمایه شرکت ها از این محل، سهم خودرویی ها پتانسیل رشد خواهد داشت. این افزایش سرمایه مشکلات خودروسازان را برطرف نمی کند؛ ولی در کوتاه مدت احتمالا بازدهی برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.

عناوین برگزیده