تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۵۸۴
کد خبر: ۶۳۸۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

نبود تنوع تولید «خودروسازان»، دلیل هجوم مشتریان

می متالز - سرگردانی مشتریان در پیش‌فروش‌های اینترنتی خودرو تمامی ندارد. پس از تجربه ناموفق پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ این بار همزمان با آغاز پیش‌فروش ۷ هزار دستگاه ساندرو استپ وی به‌عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار در روز یکشنبه، سایت فروش سایپا با اختلالات فراوانی مواجه و درنهایت برای ساعاتی از دسترس خارج شد تا مشخص شود هنوز خودروسازان از زیرساخت‌های قوی برای فروش اینترنتی محصولات خود برخوردار نیستند.
نبود تنوع تولید «خودروسازان»، دلیل هجوم مشتریان

به گزارش می متالز، به گفته رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا دقایقی قبل از آغاز فروش بیش از ۵۰ هزار نفر در سایت اینترنتی حضور داشتند و ورود افراد با نرخ بسیار بالایی ادامه یافت که این روند باعث شد تنها پس از گذشت ساعاتی از آغاز پیش‌فروش این خودرو، سایت فروش با مشکلاتی مواجه شود.
به گفته برخی از مشتریان سایت فروش سایپا دیروز با اختلالات فراوان روبه‌رو و در مواردی از دسترس خارج شد و به‌طورکلی روند ثبت‌نام ساندرو استپ وی بسیار کند بوده، زیرا سایت فروش به‌طور مکرر پیغام خطا داده و مشتریان ناگزیر بودند ساعت‌ها وقت خود را پشت سیستم بگذرانند.
بر اساس سیاست خودروسازان، فروش محصولات کم‌تیراژ و پر تقاضا تنها از راه ثبت‌نام اینترنتی انجام‌شده و محصولات پرتیراژ بیشتر در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌گیرد تا به گفته مسئولان از این طریق عدالت میان مشتریان برقرار شود. از دیگر راهکارهای برقراری عدالت که در بخشنامه‌ای به شبکه نمایندگی‌ها ابلاغ‌شده هرگونه عرضه خودرو بالاتر از نرخ مصوب ممنوع شده این است که و کسانی که پیش از این در طرح‌های فروش این خودرو ثبت‌نام کردند قادر به مشارکت در این ثبت‌نام نبودند ضمن آنکه امکان صلح برای ثبت نام‌کنندگان در این طرح میسر نبود.
همچنین سیاست‌هایی از قبیل محدودیت ثبت‌نام یک خودرو برای هر فرد بر اساس کد ملی در نظر گرفته شد اما به گفته مسئول فروش سایپا اعمال این بازرسی‌ها و مراجعه‌های همزمان بیش از حد به سایت باعث کندی سیستم در ساعات اولیه فروش این محصول شد و درنهایت ۴ ساعت پس از آغاز فروش، با تلاش فناوری اطلاعات سایپا و اخذ تدابیر جدید و راه‌اندازی سیستم رزرو از ساعت ۱۵ عصر، روند ثبت‌نام‌ها به حالت عادی بازگشت و مشتریان با مراجعه به سایت اینترنتی اقدام به خرید کردند.
این اقدام در حالی بود که مراجعه ما به سایت پیش‌فروش استپ‌وی در آخرین ساعات کاری حاکی از صف بیش از ۸ هزار نفری بود که این رقم در آخرین ساعات مانده به یکشنبه شب به حتی بیش از ۳۸ هزار نفر نیز رسید.
امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش «گسترش صنعت» مبنی براینکه باوجود تجربه پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ چرا تغییری درروند پیش‌فروش خودروهای پرطرفدار انجام نمی‌دهید؟ اظهار کرد: این موضوع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست. وی در پاسخ به اینکه آیا نمی‌توان در آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که با نظر این وزارتخانه مورد بازنگری قرار می‌گیرد نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد نیز گفت: این امکان وجود دارد و باید در این زمینه مذاکراتی با معاونت امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود.
بررسی روند فعلی و سال‌های گذشته نشان می‌دهد که شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین دلایل این هجوم و میزان تقاضای بالای خریداران برای خودروهایی با فروش‌های اینترنتی را نبود تنوع تولید خودروسازان دانست چراکه اگر فعالان این حوزه با انجام کار بیشتر اقدام به عرضه و تولید خودروهایی با فناوری روز در بازه زمانی کوتاه مدت می‌کردند از عطش خرید برای خودروهای جدید کاسته می‌شد و با عرضه محدود یک خودرو جدید، تقاضا برای ثبت‌نام تا این اندازه مشکل ایجاد نمی‌کرد.
ایجاد تغییر و عرضه خودروهای فیس‌لیفتی نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند تا اندازه زیادی پاسخگوی نیاز مشتریان بوده و تقاضای آنها را تا اندازه زیادی جواب دهد.
گفتنی است، تلاش «گسترش صنعت» برای گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا بی‌نتیجه ماند اما پرسش اساسی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا با وجود تشکیل صف از سوی بخش فناوری اطلاعات سایپا آن‌هم ۴ ساعت پس از شروع پیش‌فروش، این اقدام زودتر اجرایی نشد تا هم مشتریان با مشکلات متعددی مواجه نشوند و هم این نتیجه به دست‌اید که همزمان با تلاش صنعت خودرو برای به‌روز کردن خطوط تولید، فناوری در بخش فروش آنها نیز رخنه کرده است؟
بر اساس این گزارش، بررسی روند پیش‌فروش اینترنتی خودروها از سال‌های گذشته تاکنون نشان می‌دهد که این مشکل همواره وجود داشته و حتی با پیشرفت فناوری‌های خودروسازان چندان توجهی به آن نشده تا جایی که این روند اعتراض مشتریان را به همراه داشته است چراکه خودروهایی در طرح پیش‌فروش‌های خودروسازان قرار می‌گیرد که در ردیف خودروهای کم‌تیراژ هستند و طبیعی است که همواره این دسته از خودروها از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده‌اند. در چند سال گذشته ناموفق بودن مشتریان در ثبت نام‌های اینترنتی را به حضور دلالان و واسطه‌ها نسبت می‌دادند هرچند به گفته خودروسازان هم‌اکنون با اعمال سیاست‌هایی همچون خرید خودرو تنها با یک کد ملی، این امکان تا حدودی از میان رفته با این حال همچنان می‌توان حضور آنها در پیش فروش‌های اینترنتی را احساس کرد. بنابراین به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای کنترل این روند و رفع مشکل خریداران خودروها در فروش‌های اینترنتی این باشد که خودروسازان نسبت به افزایش و ارتقای زیرساخت‌های فنی سایت‌های فروش خود اقدام کنند و با اعمال راهکارهای سختگیرانه‌تری حضور واسطه‌ها را در ثبت نام‌های اینترنتی از میان ببرند، زیرا درحال‌حاضر نیز امکان استفاده از کارت ملی سایر افراد از سوی واسطه‌ها وجود دارد.

عناوین برگزیده