تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۱۵
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۶۴۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی عملکرد بازارسرمایه در ۶ ماه نخست سال نشان داد:

رشد مثبت فروش شرکت‌های منتخب بورسی

می متالز - بررسی وضعیت بازار سرمایه در ۶ ماهه نخست امسال بیانگر این است که در بخش عملیات فروش، شاهد رشد مثبت فروش شرکت‌های منتخب بورسی هستیم به طوری که آمار نشان می‌دهد شاخص تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۵/۵ درصد رشد داشته است.
رشد مثبت فروش شرکت‌های منتخب بورسی

به گزارش می متالز، ضمن اینکه عملکرد فروش شرکت‌های منتخب بورسی در ۱۵ رشته فعالیت مختلف در ۳ ماهه نخست سال ۱۳۹۶، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳/۲۹ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ به طوری که در فصل نخست امسال، تنها رشد فروش ۲ گروه از ۱۵ رشته فعالیت منفی بوده است، در حالی که در فصل مشابه سال گذشته، عملکرد رشد فروش ۸ رشته فعالیت منفی بوده است.


امیدوار به تعدیل نرخ سود تسهیلات

با اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته و خروج از فضای انقباضی و با مشخص‌شدن تیم اقتصادی در هفته‌های آینده انتظار می‌رود شاهد صدور مجوز افزایش نرخ محصولات و کالاهای تولید داخل باشیم، این مهم در حالی است که برآیند نرخ ارز نیز روند صعودی به خود گرفته که می‌تواند تحریک‌کننده صدور مجوز افزایش نرخ از یک‌سو و رونق‌دهنده صنایع صادرات‌محور باشد.به گفته تحلیلگران، نرخ سود بانکی که از ۱۱ شهریور شاهد کنترل نرخ سود سپرده‌ها بودیم، در بیشتر بانک‌ها رعایت شد و نرخ موثر سود اوراق مالی و بدهی ازجمله اجاره، مشارکت، صکوک، خزانه و... نیز به مرز ۱۸ درصد کاهش یافت. از این‌رو می‌توان امیدوار بود رفته‌رفته نرخ سود تسهیلات نیز تعدیل شود که این مهم می‌تواند بر کاهش هزینه‌های مالی صنایع و شرکت‌ها موثر باشد.از سوی دیگر در بازارهای جهانی سیاست‌های باز اقتصادی دولت چین مهم‌ترین عامل به‌حساب می‌آید، به طوری که در هفته‌های گذشته، شاهد تعدیل سیاست‌ها بودیم، همین موضوع منجر به این شد که در ۳ماهه گذشته شاهد کاهش رشد سرمایه‌گذاری و کاهش رشد تولیدات صنعتی این کشور باشیم. در عین حال با تشدید مقررات زیست‌محیطی و پیش‌بینی کاهش تولید چین در فصل زمستان به نظر می‌رسد دوباره تعادل بین عرضه و تقاضا شکل گیرد و در هفته‌های بعد شاهد تعدیل هیجان‌های مثبت در بازار جهانی و حتی تعدیل و تقلیل نسبی قیمت‌ها باشیم.به گفته این تحلیلگران، در فصل زمستان فعالیت‌های زیرساختی و ساخت‌وساز در پکن متوقف خواهد شد تا از آلودگی‌های زیست‌محیطی کاسته شود. از این رو توقف فعالیت‌ها از دو ماه دیگر آغاز می‌شود و تا ۴ ماه ادامه پیدا خواهد کرد، انتظار می‌رود از ماه‌های پایانی سال دوباره سطح تقاضا در چین تقویت شده و شرایط مثبت به بازارهای جهانی بازگردد.


نسبت P/E و ارزش بازار ناشران بورس تهران

ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان شهریور به بیش از ۳۳۹ هزار میلیارد تومان رسید. براین اساس آخرین وضعیت ارزش بازار ناشران بورسی بیانگر این است که از بین۳۲۷ شرکتی که در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه نخست تا سوم از نظر ارزش بازار به صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۲۴۹۰۰۰ میلیارد ریال، فولاد مبارکه اصفهان با ۱۵۲۶۲۵ میلیارد ریال، ارتباطات سیار ایران با ۱۵۱۰۶۶ میلیارد ریال اختصاص یافته است. همچنین شرکت‌های مخابرات ایران، ملی صنایع مس ایران، سنگ‌آهن گل‌گهر، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان، و پترشیمی جم و سرمایه‌گذاری نفت‌وگاز و پتروشیمی تامین به‌ترتیب با ۱۲۰۱۲۰ میلیارد ریال، ۱۰۴۵۵۰ میلیارد ریال، ۸۶۸۲۰ میلیارد ریال، ۸۱۰۰۰ میلیارد ریال، ۷۸۲۴۶ میلیارد ریال، ۷۷۷۹۸ میلیارد ریال و ۷۵۷۷۷ میلیارد ریال رتبه‌های چهارم تا دهم را به‌نام خود ثبت کردند. ازسوی دیگر شرکت‌های آلومراد، ماشین‌سازی نیرومحرکه، پارس‌سرام، نوش مازندران، درخشان تهران، صنایع جوشکاب یزد، صنایع شیمیایی سینا، تولیدی لنت ترمز ایران، پارس پامچال، تولیدی گرانیت بهسرام، دوده صنعتی پارس و لامیران به‌ترتیب درانتهای این جدول قرار دارند.


نقاط قوت و ضعف بازار

بررسی وضعیت معاملات از ابتدای سال ۹۶ نشان می‌دهد، در فروردین یکسری خریدها در بازار انجام و نبود فروشنده باعث بالارفتن شاخص شد، همین موضوع در این ماه بیشتر مربوط به هلدینگ‌هایی می‌شود که نیاز مالی‌شان را بیشتر با فروش سهم برطرف می‌کنند و نیاز به نقدینگی در بازار را بیشتر از این محل تامین می‌کنند. مهدی افضلیان کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه با بیان این مطلب گفت: ماه فروردین تا اوایل اردیبهشت بازار به‌نسبت خوبی داشتیم اما بعد از آن بازار حالت سکون به خود گرفت و افزایش قیمت‌های جهانی در بازار اثرگذار بود. به‌طوری که نرخ فلزاتی مثل مس به بیش از ۵هزاردلار و روی به بیش از ۲هزار دلار رسید. این عوامل باعث رشد شاخص کل شدند. درعمل در شاخص مربوط به نرخ و شاخص هم‌وزن تاثیر چندانی را مشاهده نکردیم شاخص کل بیشترین تاثیر را از معاملات بازار گرفت.وی افزود: بالارفتن چند نماد در بازار در عمل باعث شد جهشی در شاخص کل داشته باشیم و اینگونه تعبیر می‌شود که بازار بالا رفته است.
افضلیان، از نبود نقدینگی به‌عنوان موضوعی نام برد که همواره از نقاط ضعف بازار به‌حساب می‌آید و درباره ارزش معاملات گفت: ارزش معاملات پایین بین ۱۰۰تا ۱۵۰ میلیارد تومان رقمی نیست که بتوان انتظار تغییر جهت در بازار را داشت. البته بخشی از موارد اتفاق‌افتاده در بازار نیز تحت‌تاثیر تصمیم‌های مدیریتی سازمان ایجاد شد. وی افزود: موضوع رکود تورمی نیز ازجمله مباحث تاثیرگذار در روند معاملات بازار بوده است. از سوی دیگر کمبود نقدینگی باعث شده در عین اینکه نرخ بسیاری از سهم‌ها جذاب است اما چون نقدینگی کم است، بنابراین بازار سهام‌ها را نمی‌خرد و درنتیجه قدرت فروش هم کاهش پیدا می‌کند. ازسوی دیگر، نرخ نفت هم تغییر اثرگذاری بر شاخص نداشته است.این تحلیلگر بازارسرمایه با بررسی وضعیت برخی صنایع بورسی گفت: در صنعت پالایشی باتوجه به اعمال‌نشدن مصوبه‌ای که مربوط به برگشت ذخیره این شرکت‌ها بود از این رو بعد از آزادسازی، صورت‌های مالی این شرکت‌ها با افزایش روبه‌رو شد این درحالی است که اعمال این مصوبه هنوز قطعی نشده است.وی درباره وضعیت نرخ خوراک متناسب با نرخ ارزی که برای شرکت‌های پتروشیمی قرار است درنظر گرفته شود، گفت: این موضوع هنوز هم بلاتکلیف است و مشخص نیست، بنابراین اگر نرخ خوراک به نرخ ارز آزاد نزدیک‌تر شود، سود بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی کاهش پیدا می‌کند. افضلیان درباره علت ریزش شاخص در روزهای گذشته گفت: اثرگذاری شاخص بیشتر برروی رشد شرکت‌هایی بود که قیمت‌های جهانی آنها افزایش پیدا کرده بود، وقتی قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کند، نرخ سهم هم بالا می‌رود و شرکت‌هایی که مربوط به این سهم‌ها هستند در یک روند اصلاح قیمتی قرار می‌گیرند، از این رو یکی از دلایل کاهش رشد شاخص همین موضوع است.وی در پیش‌بینی از وضعیت قیمت‌های جهانی گفت: افزایش قیمت‌های جهانی در کنار ورود نقدینگی به‌بازار، ازجمله عوامل تاثیرگذار در بازار خواهند بود. در غیراین صورت حداکثر بازدهی که می‌شود برای بازارسرمایه درنظر گرفت شاید به اندازه بانک باشد. اما برخی تک‌سهام‌ها براساس نوسان‌گیری که هر سرمایه‌گذار می‌تواند داشته باشد، سود مورد انتظار را نصیب آنها می‌کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده