تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۶۴۶۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با الهام از فیلم های هالیوودی؛

دنیایی از جنس آهن و فلز / در آینده قادر به تشخیص روبات‌ها از انسان ها نخواهید بود

می متالز - محققان ژاپنی با الهام از فیلم‌های هالیوودی دهه ۸۰ میلادی روبات‌هایی با ویژگی‌های انسانی ساختند.
دنیایی از جنس آهن و فلز / در آینده قادر به تشخیص روبات‌ها از انسان ها نخواهید بود

به گزارش می متالز، مجموعه فیلم‌های «Blade Runner» که در دهه ۸۰ ساخته شده و آینده نئونوآر از سال ۲۰۱۹ را مجسم می‌کند؛ در آن ربات‌هایی به نام رپلیکانت‌ها طوری مهندس ژنتیکی شده‌اند که شبیه انسان‌ها به نظر برسند.
در یک موسسه روباتیک ژاپنی تحقیقی انجام شده که می‌تواند مرز بین انسان و دستگاه‌ها را از بین ببرد. هیروشی ایشیگورو و گروهش پیش بینی می‌کنند که روبات‌ها با هوش بالا، خودآگاهی در سراسر خانه مفیدند و می‌توانند مثل انسان‌ها عمل کرده و با آن‌ها دوست شوند.

او می‌گوید: «هر سال ما تکنولوژی‌های جدیدی را مثل تکنولوژی یادگیری ماشینی توسعه می‌دهیم که می‌تواند عملکرد الگوی شناختی را بهبود ببخشد. در حال حاضر ما روی خواست و اراده روبات‌ها تمرکز کرده‌ایم و اگر این موضوع را تکمیل کنیم آن‌ها بیشتر هم شبیه انسان‌ها خواهند شد.»

امروزه در ژاپن روبات‌ها به طور گسترده از پختن رشته فرنگی گرفته تا کمک در فیزیوتراپی استفاده می‌شوند. اندام کمکی پیوندی که توسط دانشگاه Tsukuba و شرکت ژاپنی Cyberdyne ساخته شده است به عنوان اولین ربات سایبورگی جهان معرفی شد. این روبات به افراد ویلچری کمک می‌کند تا با استفاده از سنسور‌های متصل به سیستم کنترل واحد دوباره قدم بزنند.

دانشمندان معتقدند روبات‌های خدمتکار روزی در کار‌های روزمره خانه از بیرون بردن آشغال‌ها تا درست کردن نان تست به انسان‌ها کمک می‌کنند. کارگزارن بورس اوراق بهادار در ژاپن و سراسر جهان در حال حاضر برای پیش بینی روند بازار سهام و پیشرفت سریع داستان‌های علمی به واقعیت، ربات‌های هوش مصنوعی را به کار می‌گیرند و به امثال ایشیگورو مدیون هستند.

او قبلا یک کپی ماشینی با تکه‌های متحرک پیچیده، الکترونیک، پوست سیلیکونی و مو از خودش ساخته که گاهی به جای خود به سفر‌های تجاری می‌فرستد. ایشیگورو معتقد است پیشرفت‌های اخیر در روباتیک و هوش مصنوعی به پیوند میان انسان‌ها و ماشین‌ها سرعت می‌بخشد.
نزدیک شدن مرز انسان‌ها و ماشین‌ها بهم مدت‌هاست موجب نگرانی برخی شده که پیرو فرهنگ عامه‌اند. در فیلم‌های هالیوودی Blade Runner و Terminator سعی بر خراب کردن روبات‌ها است؛ ایشیگورو در این باره می‌گوید: «نمی‌دانم چرا هالیوود می‌خواهد روبات‌ها را خراب کند، به فیلم‌ها و انیمیشن‌های ژاپنی دقت کنید در آن‌ها روبات‌ها همیشه صمیمی‌اند.».

اما فقط هالیوود نگران هوش مصنوعی نیست؛ الون ماسک خواستار ممنوعیت روبات‌ها است و هشدار می‌دهد که این پیشرفت‌های فناوری می‌تواند شیوه جنگی را تغییر بدهد. این فناوری می‌تواند سلاح‌هایی بسازد که افراد بی‌گناه را ترور کنند.

ایشیگورو تاکید می‌کند: «هیچگونه خطر ذاتی در خودآگاهی روبات وجود نداشته و بر هوش انسان برتری ندارند. خطر هوش مصنوعی قابل کنترل بوده و جای هیچ نگرانی نیست، از نظر من تفاوتی بین انسان‌ها و روبات‌ها نیست.»
هدف نهایی این گروه این است که روبات‌ها بتوانند در جامعه و همراه با انسان‌ها حضور داشته باشند. اما اگر آن‌ها شبیه ما باشند ما چقدر از وجودشان احساس راحتی می‌کنیم؟

ماساهیرو موری، روباتیک ژاپنی، در سال ۱۹۷۰ گفته است که هرچه روبات‌ها بیشتر به مردم شباهت داشته باشند، مرموزترند و مردم احساس غریبگی بیشتری با آن‌ها دارند.

اولین تلاش ایشیگورو برای ایجاد یک شبه انسان با الهام از دخترش انجام شد و خیلی موفق نبود. او ادعا می‌کند که ظهور ماشین‌ها خیلی وقت است آغاز شده. او گفت: «در حال حاضر رایانه‌ها در بعضی موارد از انسان‌ها قدرتمندترند. فناوری وسیله دیگری برای تکامل است، ما تعریف «انسان» را تغییر خواهیم داد.»

عناوین برگزیده