تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۶۸۴۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صعود سهام به اوج سه هفته

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (4 آذر 98)

می متالز - شاخص کل بورس تهران طی معاملات امروز در ششمین صعود متوالی خود به رشد 0.9 درصدی دست یافت. افزایش همه‌جانبه تقاضا در اکثر قریب به اتفاق گروه‌های بورسی در کنار ارتقای ارزش معاملات خرد از مشخصات دادوستدهای امروز در تالار بورس است.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (4 آذر 98)

به گزارش می متالز، رشد نرخ ارز، رونق معاملات بورس کالا و بازگشایی آرام معاملات بازار جهانی و همچنین انتظار برای عقب‌نشینی از سرکوب قیمت‌های اساسی در بودجه سال بعد از عوامل محرک تقاضا در طیف گسترده‌ای از سهم‌های بورسی به شمار می‌روند. در این میان، سایه حمایت افزایش سرمایه‌ها هم به قوت خود باقی‌ست.

 امروز شاهد جدی‌ترین رشد شاخص کل بورس طی 10 روز کاری اخیر هستیم. نماگر اصلی سهام در معاملات امروز با رشد بیش از 2600 واحدی توانست تا میانه کانال 308 هزار واحد پیشروی کند و ضمنا در بالاترین سطح از دوازدهم آبان‌ماه بایستد. در این صعود قیمت سهام 83 درصد از کل شرکت‌های بورسی (255  نماد از 319 نماد بورسی) تا قبل از اتمام معاملات در محدوده مثبت بودند. نکته جالب توجه در معاملات امروز شکل‌گیری صف‌های پرشمار خرید بود. در حدود یک سوم از کل نمادها طی دقایق پایانی معاملات نقدینگی بیش از 200 میلیارد تومانی در انتظار خرید سهم بود. مجموعه این مشاهدات حاکی از گسترش فضای مثبت در تالار بورس و اشتهای بالای خرید به خصوص از سوی سهامداران خرد است.

ارزش معاملات خرد در دو روز اخیر و پس از رفع محدودیت‌های دسترسی به اینترنت به رقم 1350 میلیارد تومانی رسیده است. معنای این رشد در روز یکشنبه و امروز را می‌توان با مقایسه میانگین این رقم در هفته گذشته بهتر دریافت. هفته قبل که امکان ارتباط با شبکه جهانی به طور کلی قطع شده بود، متوسط هفتگی ارزش معاملات به رقم 930 تنزل کرد تا شدت تاثیر جریان اطلاعات را در بورس منعکس سازد. توزیع نقدینگی در بین صنایع هم تا حدودی این اثر جریان اطلاعات را نشان می‌دهد. در واقع، بهبود نسبی ارزش معاملات گروه‌های کالایی اعم از فلزات و پتروشیمی نشانگر دسترسی بالاتر معامله‌گران و فعالان بورسی به اخبار کامودیتی و رصد اطلاعات در بازار جهانی است.

توجه اهالی بورس تهران به معاملات بورس کالا از ویژگی‌های خاص معاملات امروز بود. رشد قیمت محصولات فولادی و همچنین لوبکات به عنوان خوراک روانکارهای بورسی نشان از رونق معاملات مواد پایه بر اثر موج صعودی نرخ‌های ارز و البته انتظار برای رفع محدودیت ثبت تقاضا در این بازار است.  با وجود این، همچنان نمادهای حامی شاخص جزو گروه‌های متفرقه به شمار می‌روند و از تاثیر قابل توجه بزرگان کالایی بر شاخص خبری نیست.

از منظر صنایع، همچنان بخش عمده تقاضا تمایل به خرید در سهام شرکت‌های کوچک‌تر را دارد. جهش 2.4 درصد شاخص هم‌وزن در حالی که شاخص کل به رشد 0.9 درصدی بسنده کرده به خوبی این اختلاف دمای تقاضا را در این دو جبهه‌بندی کوچک و بزرگ نشان می‌دهد.

دو صنعت در معاملات امروز رفتار جالب توجهی داشتند. از یک طرف، سهام پالایشی به‌رغم فضای عمومی معاملات تحت فشار عرضه عموما با افت قیمت به کار خود پایان دادند و از طرف دیگر، بانکی‌ها و خودرویی‌ها ضمن جذب بخش عمده جریان نقدینگی، معاملاتی عموما مثبت و توام با صف خرید را پشت سر گذاشتند. چنین آرایشی در بازار را می‌توان نتیجه جذابیت‌های معطوف به تورم دارایی در کنار روند سنتی این گروه‌ها در کنار عدم اطمینان به روند قیمت‌های جهانی و نهایتا درک هیجانی از اثر بسیاری از مولفه‌های موثر بر سهام در این دو جبهه دانست.

عناوین برگزیده