تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۶۸۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

با وجود کاهش تولید جهانی مس، کنسانتره همچنان در دسترس است

می متالز - واردات کنسانتره مس به چین، از سال 2011 تا 2016 به صورت نمایی رشد کرد و 166 برابر شد. این امر به دلیل افزایش ظرفیت ذوب و پالایش مس در چین است.
با وجود کاهش تولید جهانی مس، کنسانتره همچنان در دسترس است

به گزارش می متالز، گفتنی است که در ابتدای سال جاری، مشکلات عرضه مس معدنی، سبب شد تا واردات کنسانتره مس به چین طی 8 ماه نخست سال جاری، به دلیل کاهش میزان دسترس‌پذیری از رشد 28 درصدی در سال 2016 به حدود 3 درصد کاهش یابد؛ البته، تداوم رشد واردات این محصول معدنی به چین، در کنار افزایش تعرفه‌های ذوب و پالایش این کشور، گواهی بر بهبود دسترس‌پذیری است.

 بازار فلزات همواره آمار و ارقام تجارت مس چین را به عنوان بازتابی از رشد صنعتی جهانی قلمداد می‌کردند. با این مفهوم که واردات بیشتر مس تصفیه شده به چین، به معنای انعکاس چشم‌انداز روشن فعالیت‌های ساخت‌و‌تولید و تقاضا برای تمامی فلزات صنعتی است. حال آن که این مسئله همانند گذشته، صادق نیست. سیر گردش مس در انبارهای رسمی چین و افزایش ظرفیت تولید کاتد مس این کشور، این قانون نانوشته از دیرباز را بر هم زد. با این وجود، اطلاعات جالب بسیاری می‌توان از داده‌های تجارت ماهانه مس حاصل کرد. مهمترین بخش آن است که این آمار، بیش از آن که خبر از وضعیت چین به دست دهد، گویای شرایط حاکم بر بازار مس است.

با رشد ظرفیت تولید ذوب و پالایش مس در چین طی 5 سال گذشته، اشتهای این کشور به کنسانتره مس شدیدا افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که واردات این محصول از سال 2011 تا 2016، با رشد سالانه بیش از 21 درصد افزایش یافت. اگرچه اشاره به این نکته حایز اهمیت است که رشد 28 درصدی واردات کنسانتره مس در سال 2016 نسبت به سال پیش از خود، طی 8 ماه ابتدایی سال جاری به 3 درصد افت کرد. نمودار 1، آمار واردات کنسانتره مس به چین از سال 2011 تا پایان 8 ماهه نخست 2017 را نشان می‌دهد. این امر، صحه‌ای بر کاهش دسترس‌پذیری به کنسانتره مس در سطح جهانی نسبت به سال‌های گذشته است.

در این راستا، گروه بین‌المللی مطالعات مس در آخرین گزارش خود، تولید مس در 6 ماهه نخست سال میلادی جاری را با کاهش 2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته برآورد کرد. علی‌رغم آن که در سال 2017 موج جدیدی برای اجرای پروژه‌های معدنی جدید و توسعه‌‌ای بیشتر آغاز شد، وقفه‌های تولیدی معادن که حجم قابل توجهی از آن‌ها ناشی از اعتصابات اتحادیه‌های کارگری در فصل نخست سال جاری بود، باعث افت حجم تولید جهانی مس شد؛ به‌گونه‌ای که رشد تولید این فلز در 3 ماهه دوم از سال، قادر به جبران توقف فعالیت معادن بزرگ مس در فصل نخست، نشد.

تنش‌های به‌وجود آمده در حوزه عرضه کنسانتره مس در ابتدای سال جاری، تأثیر خود را بر 2 تأمین‌کننده بزرگ چین، یعنی شیلی و پرو، گذاشت. واردات محموله‌های کنسانتره از شیلی طی 8 ماهه نخست سال جاری، کاهش 7 درصدی نسبت به دوره مشابه از سال 2016 داشت که به جرأت می‌توان علت آن را رکود در بخش تولید مس شیلی و وقوع اعتصاب 43 روزه کارگران اسکوندیدا، بزرگترین معدن مس جهان، بیان کرد. در مقابل واردات کنسانتره مس از پرو طی دوره مذکور، رشد 16 درصدی داشت که آن هم به لطف رشد تولید مس از معادن جدید این کشور نظیر لاس‌بامباس بود.

دولت پرو، طی یک هدف‌گذاری برای صنعت مس در سال 2014، سعی داشت تا تولید مس خود را ظرف مدت 2 سال، 2 برابر سازد و جایگاه دوم خود از فهرست بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان را بازیابی کند. اگرچه رشد تولید مس طی این 2 سال 1.7 برابر و کمتر از هدف تعیین شده بود، اما این کشور، جایگاه دوم خود در تولید مس جهان را با سبقت گرفتن از چین، به دست آورد. پرو همچنین در نظر دارد با رشد تولید خود، نه‌تنها سهم بازار صادراتی شیلی را به دست آورد، بلکه جایگاه نخست تولید جهانی مس را از آن خود کند. گفتنی است در سال 2016، تولید مس شیلی، حدود 2.4 برابر پرو بود.

با وجود کاهش سرعت رشد واردات کنسانتره مس به چین، حجم واردات همچنان در حال افزایش است و این امر، بیانگر رشد کارآمد تولید مس معدنی پس از 3 ماهه نخست سال جاری است. شاهد دیگری بر این مدعا، گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس از افت تنها یک درصدی تولید مس معدنی طی فصل دوم سال جاری نسبت به دوره مشابه از سال 2016 است. دیگر نشانه بهبود دسترس‌پذیری طی فصول دوم و سوم سال جاری، افزایش تعرفه‌های ذوب و پالایش برای فصل چهارم از سال 2017 است. در گزارشی از متال بولتن، تعرفه‌های ذوب و پالایش مس در چین، با رشد 10 درصدی نسبت به فصل سوم، به 95 دلار و 9.5 سنت رسید.

عناوین برگزیده