تاریخ: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۴۸
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۶۹۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

500 هزار تن سنگ آهن در رینگ صادراتی بدون متقاضی ماند

می متالز - معاملات سنگ آهن صادراتی همواره برای صادرکنندگان جذاب بوده است و متقاضیان برای انجام این کار در رینگ صادراتی بورس کالا صف می‌کشیدند. اما با تغییرات شدید قیمت سنگ آهن در 6 ماه ابتدای سال و عدم توافق میان تولیدکنندگان و معامله‌گران، بخش مهمی از عرضه سنگ آهن در بورس کالا با وجود دارا بودن متقاضی، بدون معامله رینگ بورس را ترک کرد.
500 هزار تن سنگ آهن در رینگ صادراتی بدون متقاضی ماند

به گزارش می متالز، ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سنگ آهن در جهان است و اغلب صادرات سنگ آهن خود را نیز به چین انجام می‌دهد. در نتیجه بخشی از بازار سنگ آهن چین را نیز در اختیار دارد. با وجود نوسانات همیشگی واردات سنگ آهن به چین، روند آن همواره مثبت بوده است و شرکت‌های سنگ آهنی در ایران نیز همواره در این بازار حضور داشته‌اند. صادرات سنگ آهن ایران معمولا با گریدهای گوناگون و شامل سنگ آهن دانه‌بندی با عیارهای مختلف و کنسانتره 66 درصد بوده است. به‌دلیل اینکه تولید کنسانتره 66 درصد در کشور توسط شرکت‌های بخش خصوصی انجام می‌شود، در نتیجه این شرکت‌ها مستقیما در بازار صادراتی حضور دارند و خود را ملزم به ارائه محصول در رینگ صادراتی بورس کالا نمی‌دانند. در مقابل تولیدکنندگان سنگ آهن دانه‌بندی اغلب مجموعه‌های وابسته به دولت را تشکیل می‌دهند و در نتیجه به‌نظر می‌رسد که ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا باشند. بنابراین رینگ صادراتی بورس کالا همواره میزبان سنگ آهن دانه‌بندی است.

طی سال‌‌های اخیر نیز با وجود عرضه سنگ آهن دانه‌بندی در بورس کالا، روند معاملات کاهشی بوده است و این موضوع در سال 1396 نیز ادامه داشته است. به‌طوری که در سال گذشته و در 6 ماه اول که عرضه سنگ آهن در بورس کالا یک میلیون و 485 هزار تن بود، تقاضایی در حدود 4 میلیون و 400 هزار تن داشت و در نهایت نیز یک میلیون و 155 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. اما در نقطه مقابل، نمودار 1 حاکی از آن است که طی 6 ماه ابتدای سال 1396 تنها یک میلیون و 59 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد و در مقابل آن 2 میلیون و 749 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 619 هزار تن سنگ آهن برای صادرات مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

نکته مهم در مورد معاملات این است که تقاضا حدود 2.5 برابر عرضه بود، اما نکته مهم این است که قیمت پیشنهادی برای انجام معامله از سوی متقاضیان بسیار کمتر از عرضه‌کنندگان بود و در حقیقت یک رقابت منفی برای کاهش قیمت وجود داشت. نهایت این عرضه و تقاضا این بود که عرضه‌کنندگان از قیمت پیشنهادی خود کوتاه نیامدند و 500 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی از رینگ صادراتی بورس بدون متقاضی برگشت خورد. مجتمع سنگ آهن سنگان در 4 نوبت و مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی نیز در دو نوبت نتوانستند عرضه خود را به فروش برسانند. نمودار 2 نیز آمار معاملات شرکت‌های عرضه‌کننده سنگ آهن را نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده