به گزارش می متالز، «محمدحسین رضاییان» شب گذشته (دوشنبه 29 مهرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره وضعیت حمل و نقل ریلی کشور با اشاره به اینکه جدا از بحث مالی که دولت برای توسعه زیرساخت ریلی صرف می کند، سرمایه بزرگی هم از بودجه های غیر دولتی داریم، گفت: تاکنون برای جذب مشارکت های غیر دولتی اعم از بخش های عمومی مانند آستان قدس، سپاه و بقیه نهادها و بودجه های مردمی، تلاش قابل توجه و کافی نداشتیم.
کارشناس حمل و نقل ریلی با بیان اینکه طرحهایی که در دو سال گذشته در زمینه حمل و نقل ریلی به بهره برداری رسید از جمله طرح تهران - همدان و طرح کرمانشاه، طرحهای خوبی نبودند، افزود: در طرح تهران - همدان تقریبا باری روی این خط آهن حمل و نقل نمیشود و کارشناسان هم موافق این طرح نبودند.
رضاییان با اشاره به اینکه طرح اتصال شبکه ریلی ایران به عراق و طرح شلمچه تا شهر بصره و طرح ریلی اتصال ایران به افغانستان که حدود ۱۰ سال از آن میگذرد، با وجود سودآوری زیاد و اهمیت این طرح، اما هنوز اجرایی نشده است، ادامه داد: این در حالی است که هزینه اجرایی این طرحها از هزینه طرحهایی که به بهره برداری رسیده کمتر بوده است.
کارشناس حمل ونقل ریلی با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی تا زمان اقتصادی شدن، فاصله زیادی دارد، گفت: گزارش اتحادیه بین المللی راه آهنهای دنیا که ایران هم عضو آن است نشان میدهد که کشورمان در بهره وری لوکوموتیو و واگنهای باری حدود یک سوم میانگین جهانی، عملکرد دارد.
وی با بیان اینکه در بهره وری زیرساخت هم حدود یک پنجم میانگین جهان، عملکرد داشتیم، گفت: روشهای تصمیم گیری در زمینه طرحهای حمل و نقل ریلی به اصلاح ساختار نیاز دارد. نظام اولویت دهی به طرحهای ریلی با همین بودجههای موجود برای آگاهی کارشناسان باید منتشر شود.