تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۱۲۱۷
کد خبر: ۷۵۱۱۲

سرنوشت خط آهن کرمانشاه - خسرویی چه شد؟

می متالز - سرویس ایران - روند اجرایی خط آهن کرمانشاه - خسروی به کندی پیش می‌رود و این در حالی است که مسوولان استانی منتظر توجه دولت به این پردژه در بودجه ۹۹ هستند.
سرنوشت خط آهن کرمانشاه - خسرویی چه شد؟

به گزارش می متالز، ایستگاه راه آهن کرمانشاه در ۲۹ اسفند ۹۶ با حضور دکتر روحانی افتتاح گردید. این خط راه آهن از ایستگاه راه آهن ملایر به سمت کرمانشاه احداث شده‌ است و کرمانشاه دومین ایستگاه راه آهن بعد از ملایر در غرب کشور را داراست. با افتتاح خط اهن تهران به کرمانشاه امکان ارتباط شهر کرمانشاه با تهران و اتصال به شبکه را آهن سراسری و ارتباط ریلی ایران و عراق از طریق مرز خسروی فراهم می‌شود.

خط آهن خسروی و بازار عراق و سوریه

طول مسیر پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی ۲۳۲ کیلومتر است که در ۲ مرحله (کرمانشاه – اسلام آبادغرب و اسلام آبادغرب – خسروی) اجرا می‌شود.

یکی از کریدورهای هدف در پروژه کلان اقتصادی کشور، وصل شدن راه‌آهن کرمانشاه به خسروی و ایجاد راهی برای تجارت میان دو کشور ایران و عراق است. در حقیقت به لحاظ صرفه اقتصادی وصل شدن مرز خسروی به ناوگان ریلی کشور هم از لحاظ سرعت در انتقال کالا و هم از لحاظ حفظ استاندارهای محیط زیست و هم بدلیل ایجاد مسیر ریلی به عراق و سوریه و دریای مدیترانه می‌تواند، گذرگاه جدیدی برای انتقال کالاهای ایرانی به اروپا و افریقا را فراهم کند. عراق یکی از بازارهای هدف است و در صورت بازگشت امنیت به سوریه و چشم‌انداز همکاری اقتصادی میان ایران و سوریه، مدیترانه دیگر می‌تواند قابل دسترسی باشد.

روند اجرای کُند پروژه

در حال حاضر روند اجرایی پروژه به کندی دنبال می‌شود. یکی از مشکلات عدیده در برابر اجرایی شدن خط آهن‌خسروی، کمبود منابع و اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه است به نحویی که در طول سال روند فیزیکی قابل محسوسی در آن مشاهده نمی‌سود. احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار مجمع نمایندگان استان با وزیر راه و شهرسازی گفت: تشکیل اداره کل راه آهن کرمانشاه و تسریع در عملیات اجرایی راه آهن مسیر کرمانشاه به خسروی از مطالبات بحق مردم استان است. 

وی افزود:مسوولان از دور در حال مدیریت راه‌آهن کرمانشاه هستند و با این‌ سبک نمی‌شود مدیریت کرد.صفری خاطرنشان کرد:با قطره چکانی بودجه، نمی‌توان امیدوار بود که خط آهن خسروی به سرانجام‌ برسد. این پروژه نیازمند عزم جدی از سوی مسوولان است.

اما مسوولان پروژه کمبود مصالح «بالاست» را دلیل کندی و تاخیر فعالیت ساخت و ساز اعلام کرده‌اند.

بالاست لایه‌ای از مصالح سنگی شکسته با قطر متوسط 20 تا 60 میلی‌متر است که ضربات دینامیکی را جذب کرده و مانند فنر در برابر بارهای وارده مقاومت می‌کند؛ بارهای وارده به خط را به طور یکنواخت توزیع کرده و پس از جذب قسمتی از آن به زیرسازی منتقل می‌کند، بدون بالاست امکان تراز کردن تراورس‌ها (تکیه‌گاه بتونی یا چوبی یا فولادی که ریل‌ها روی آن بسته می‌شود) ممکن نیست؛ با کاربرد بالاست عملیات نگهداری آسان‌تر و همه ناهمواری‌ها و ناترازی‌ها در خط با زیرکوبی بالاست رفع می‌شود؛ رویش نباتات و گیاهان مزاحم را در داخل خط کندتر می‌کند، زیرا در اثر زه‌کشی رطوبت لازم برای رشد گیاهان موجود نخواهد بود.

البته هر نوع سنگی مناسب راه‌آهن نیست این سنگ‌ها حاوی ترکیبات سیلیسی هستند که در برابر یخ‌زدگی و اصطکاک مقاوم است، بالاست از سنگ‌های سخت و آذرین و از معادن کوهی مناسب استخراج می‌شود، سنگ‌های مورد استفاده برای بالاست باید از سنگ های بازالت - دیوریت- کوارتز پورفنرین و گرانیت باشد. گاهی نیز برای بالاست از سنگ‌های آهکی دولومیت که بامشخصات فنی مطابقات داشته‌ باشد، استفاده می‌کنند.

برای اینکه پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی روی ریل ساخت و ساز قرار گیرد نیاز به بالاست با مقاومت بالا است که به صورت سنگ آذرین در ایستگاه گروس در شرق استان (پهنه معدنی سنقر) وجود دارد، اما صدور مجوز برداشت از ایستگاه گروس در اختیار جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صعنت، معدن و تجارت است این در حالی است که  وزیر صمت در سفر خود به استان کرمانشاه از واگذاری اختیاراتش در حوزه معادن به استان‌ها خبر داد این مساله با انتقاد هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه همراه شد.

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در اظهارنظری از رفع این مشکل خبر داده و می‌گوید: استاندار دستور اجرای کار را داده‌، می‌توانیم مصالح بالاست از منطقه گروس که حفاظت شده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، برداشت کنیم تا پروژه به فعالیت خود ادامه دهد.

مهرداد سالاری ادامه داد: برای بالا رفتن سرعت کار و اقتصادی بودن آن، وزارت راه امکان حمل رایگان آن به محل پروژه را فراهم کرده است. میانگین پیشرفت پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی 31 درصد است که در این بین، کار زیرسازی پروژه راه آهن کرمانشاه - اسلام‌آباد غرب هم‌اکنون حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه خط آهن کرمانشاه خسروی نیازمند یک‌ هزار و هفتصد میلیارد تومان‌ اعتبار است

اما هر از چندگاهی مسوولان دولت در استان نیز به انتقاد از روند تخصیص بودجه و اعتبار می‌پردازند. هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با بیان اینکه راه‌آهن کرمانشاه - خسروی در صورت راه اندازی می‌تواند نقش بسیار بزرگی در توسعه منطقه ایفا کند، به رسانه‌ها گفت: یکی از مطالبات جدی استان تامین اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای اتمام پروژه راه‌آهن کرمانشاه - خسروی توسط دولت است و ما منتظریم در بودجه سال ۹۹ این مساله دیده شود. سید قاسم جاسمی در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به روند عمرانی خط آهن کرمانشاه به خسروی گفت:در حال حاضر خط کرمانشاه به سمت خسروی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال انجام است منتهی نیازمند اعتبار است.

منبع: کرد پرس
عناوین برگزیده