تاریخ: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۷۸۶
کد خبر: ۷۵۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در سومین کنفرانس بین‌المللی «آی‌سم» بررسی شد:

راهبردهای بازاریابی سیمان کامپوزیت

می متالز - سومین کنفرانس بین‌المللی آی‌سم با عنوان راهبرد بازاریابی برای سیمان‌های کامپوزیت با رویکرد کاهش بهای تمام‌شده و فروش اقتصاد سیمان دیروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حضور مهمان‌های ایرانی و خارجی برگزار شد.
راهبردهای بازاریابی سیمان کامپوزیت

به گزارش می متالز، در این کنفرانس یک‌روزه به موضوع سیمان‌های کامپوزیت (آمیخته) و اهمیت آن و همچنین نحوه بازاریابی آنها پرداخته شد. چراکه در ایران بیش از ۹۰ درصد تولیدات به سیمان‌های پرتلند معمولی با تیپ‌های مختلف تعلق دارد و نیاز مبرم به تغییر فرهنگ تولید و مصرف در این زمینه به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید، حفظ محیط‌زیست و کاهش انرژی ضروری است.


سیمان‌های سازگار با محیط زیست

محمود فکورپور مدیر تحقیق و توسعه زرین و فوبینگ تن مدیر فنی در شرکت لاکی نینگ بو (از کشور چین) به ارائه مقاله‌ای با عنوان «اهمیت فنی و اقتصاد بهبوددهنده‌های سیمان در تولید سیمان‌های کامپوزیت» پرداختند. در ارائه این مقاله، فکورپور اظهار کرد: تولید سیمان با کیفیت‌های مختلف و برای مقاصد مختلف راه سنتی و پیشین در تولید سیمان به‌شمار می‌رود. در تولید این سیمان با توجه به پخت متفاوت از کلینکر به سیمان‌های متفاوتی می‌توان رسید که به‌طور طبیعی این روش‌ها به‌دلیل محدودیت‌های فنی کنترل شرایط برای پخت و... در دنیا دیگر قدیمی شده است. فکورپور در ادامه عنوان کرد: اما برای رسیدن به خواص متفاوت در سیمان روش‌ها و رویه‌های جدید در پیش گرفته شده است که آن هم با استفاده از یک کلینکر استاندارد علاوه‌بر افزودنی‌های مختلف به همراه سیمان‌های چندکاره، سیمان‌های متفاوت تولید می‌کنند. این سیمان‌های چندکاره علاوه بر خواص سنتی که دارند، آثار شیمیایی هم دارند. برخی از مواد افزودنی چندکاره روانی بیشتری به سیمان می‌دهند و درنهایت سبب بهبود کیفیت سایش در فرآیند تولید سیمان می‌شوند. زمانی که سایش موثر اتفاق می‌افتد می‌توان ذرات نرم‌تری از سیمان را تولید کرد. وی در ادامه عنوان کرد: کمک‌کننده‌های چندعاملی در سیمان هم از نظر اقتصادی و هم ازنظر اجتماعی دارای مزایایی هستند. از نظر اقتصادی می‌توان به سیمان بهتر با کیفیت بهتر رسید و از نظر اجتماعی تولید این سیمان‌ها سبب کاهش نشر گازهای مضر می‌شوند. فکورپور همچنین خاطرنشان کرد: البته این سیمان‌ها مزایای اقتصادی و اجتماعی توأمان را هم با خود دارند که می‌توان به ذخیره میزان انرژی، کمتر شدن مواد زاید، ذخیره منابع تجدیدناپذیر چون مواد معدنی مانند آهک و... اشاره کرد. در زمینه بهره‌وری نیروی انسانی نیز با کم‌شدن میزان نیروی انسانی در این روش، میزان بهره‌وری واحد تولیدی افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: حمل این سیمان‌ها به‌صورت فله در قطار و کشتی با کاهش هزینه‌ها همراه است، چراکه کمک سایش‌ها منجر به حمل راحت‌تر می‌شوند. فکورپور تاکید کرد: کمک‌سایش‌ها در پایداری کیفیت سیمان عامل مهمی به‌شمار می‌روند و در کل سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارند و درنهایت سبب کاهش مصرف انرژی می‌شوند.


ارکان بازاریابی سیمان‌های آمیخته

همچنین در این کنفرانس محمودرضا تاجیک قائم‌مقام و معاون بازرگانی شرکت سیمان جوین با ارائه مقاله‌ای باعنوان «آمیخته بازاریابی برای سیمان‌های آمیخته» عنوان کرد: سیمان پرتلند نوعی سیمان به‌شمار می‌رود که دارای یک سری کاستی‌هایی است و کلینکر سیمان پرتلند به‌تنهایی نمی‌تواند خواسته‌های مصرف‌کننده را برآورده کند. از این‌رو باید بتوانیم با ترکیب سیمان پرتلند با سیمان‌های آمیخته نوعی سیمان خاص تولید کنیم. درحقیقت سیمان آمیخته نوعی از سیمان به‌شمار می‌رود که نه برای تنوع بلکه برای نیاز تولید می‌شود. تاجیک با اشاره به ارکان بازاریابی در سیمان‌های آمیخته عنوان کرد: با توجه به خاص بودن این سیمان‌ها برای بازاریابی آن باید از ارکان بازاریابی آگاه بود. به عبارت دیگر باید در مسیر بازاریابی از نوع محصول و اینکه حتی از چه معدنی تامین می‌شود، مباحث قیمتی که در کجا قرار است این سیمان توزیع شود و درنهایت از محصولی که تولید کرده‌ایم چگونه پشتیبانی و حمایت کنیم، مطلع بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیمان یکی از قدیمی‌ترین صنایع معدنی در کشور به‌شمار می‌رود و سیمان‌های آمیخته نیز چندین سال است استانداردهای لازم را در این زمینه گرفته‌اند. در زمینه سیمان آمیخته در کشور باید عنوان کرد که در زمینه بازاریابی آنها باید از محصول آگاهی کافی را داشته باشیم. البته در زمینه تولید تثبیت کیفیت، اهمیت قابل‌توجهی دارد و باید از این بابت تضمین زمانی به مصرف‌کنندگان درباره کیفیت داده شود. تاجیک در ادامه تثبیت کیفیت محصول سیمانی را در گرو چند عامل برشمرد و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل مهم در زمینه کیفیت این است که مواد معدنی را به‌درستی بشناسیم. پس از آن نیز ذخیره‌سازی مجزایی برای آن انجام دهیم. در مراحل تولید نیز کنترل نسبت اختلاط را انجام دهیم و درنهایت در کل کار، کنترل فرآیند داشته باشیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه نرخ نیز محصول را باید با کاهش نرخ تمام‌شده به تولید برسانیم. از آنجا که بیش از ۶۰ درصد جامعه مصرف سیمان درباره محصولی که مصرف می‌کنند، اطلاعات تخصصی ندارند، بنابراین با توجه به نرخ اقدام به خرید می‌کنند. از این‌رو دوام و کیفیت محصول برعهده تولیدکننده است. تاجیک در ادامه با اشاره به عوامل دیگری که در بازاریابی سیمان مهم به‌شمار می‌روند، عنوان کرد: قبل از تولید سیمان باید بدانیم و مطالعه کنیم که آیا بازار قابلیت جذب سیمان ما را دارد یا خیر؟ قبل از تولید نیز باید اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه شود. ازسوی دیگر خود مصرف‌کنندگان نیز تا آنجایی که ممکن است در فرآیند تولید مشارکت داشته باشند. درنهایت اینکه فرآیند توسعه و تبلیغ شکل مناسبی داشته باشد. وی درنهایت خاطرنشان کرد: در زمینه تبلیغات نیز باید شناسایی دقیق از مشخصات کاربردی محصول داشته باشیم. همچنین تولید هدفمند و براساس نیاز بازار داشته باشیم.


متقاعدسازی اصل اساسی در تبلیغات

در این کنفرانس همچنین علی بیگی رئیس هیات‌مدیره شرکت سیمان نهاوند با ارائه مقاله‌ای با عنوان «روش‌های متقاعدسازی در بازاریابی و فروش سیمان آمیخته» عنوان کرد: در بحث بازرگانی بحث متقاعدسازی بحث بسیار مهمی است که کشور ما در این زمینه با مشکل روبه‌رو است. بیگی در ادامه خاطرنشان کرد: تا چند سال پیش در زمینه فولاد و سیمان دوران عالی را پشت‌سر گذاشته‌ایم که با رکود از این دوران خود فاصله گرفتیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه تبلیغات در ۵۰ سال گذشته با چند دوره روبه‌رو بوده‌ایم، عنوان کرد: بازاریابی حدود ۳۰ سال پیش برمبنای تولید بود یعنی هر آنچه در بازار تولید می‌شد به مصرف نیز می‌رسید. دوران بعد از آن مصادف با عصر فروش شد و براساس نیاز بازار و میزان فروش محصول تولید می‌شد. اما وضعیت درحال‌حاضر به‌کلی تغییر کرده است به عبارت دیگر در بازاریابی جدید باید بدانیم چه محصولی با چه قیمتی را تولید می‌کنیم، به کجا و چگونه بفروشیم. رئیس هیات‌مدیره شرکت سیمان نهاوند در ادامه عنوان کرد: در زمینه بازاریابی در سیمان هنوز قادر نشده‌ایم تبلیغات درستی انجام بدهیم. اگر تولیدکننده‌ای عنوان کند که محصول من با کیفیت خوبش معرفی خواهد شد در اشتباه محض است، چراکه تمام صنایع با استفاده از بازاریابی مناسب به تبلیغات نیاز دارد. بیگی در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین نکته در بازاریابی متقاعدسازی مصرف‌کننده است. در حقیقت تبلیغات به‌دنبال آگاهی و متقاعدسازی است. کل فرآیند بازاریابی وظیفه فروش را برعهده دارد و وظیفه تبلیغ متقاعدسازی است. وی در ادامه با اشاره به روش‌های متقاعدسازی عنوان کرد: متقاعدسازی به دو صورت یک مرحله‌ای و چندمرحله است. یک مرحله‌ای زمانی که وقت و پول به اندازه کافی در اختیار نداریم. اما چند مرحله‌ای برنامه کوتاه‌مدتی است که در یک سلسله مراتبی باید انجام شود.


۹۰درصد تولیدات ایران به سیمان‌های پرتلند تعلق دارد

همچنین در این کنفرانس دکتر ریکارد از مدیران انجمن سیمان آلمان درباره تجارب تولید و استفاده از سیمان‌های کامپوزیت در آلمان باعنوان «ضرورت‌ها و عملکرد سیمان‌های مرکب در ملات و بتن» به ارائه سخنرانی پرداختند. براساس گزارش‌های منتشرشده ازسوی انجمن سیمان آلمان، درحال‌حاضر ۶۰درصد سیمان‌های تولیدشده در آلمان از نوع مرکب است. در ایران بیش از ۹۰ درصد تولیدات به سیمان‌های پرتلند معمولی تعلق دارد و نیاز مبرم به تغییر فرهنگ تولید و مصرف در این زمینه به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید و حفظ محیط‌زیست ضروری است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت