تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۷۶۲۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

فرهنگ ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی در بحث معادن مورد غفلت واقع شده

می متالز - مقدسی گفت: فرهنگ ایجاد ارزش افزوده تولید و بهره‌وری و کارآفرینی در بحث معادن مورد غفلت واقع شده و تناسبی با شعارها و اسناد بالادستی ندارد.
فرهنگ ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی در بحث معادن مورد غفلت واقع شده

به گزارش می متالز، «مهدی مقدسی» امروز (پنجشنبه ۵ دی) در جلسه شورای معادن استان مرکزی گفت:‌ تنوع مواد معدنی در کشور ما که حدود یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی ۶ درصد ذخایر معدنی را در خود جای داده قابل توجه است.

نماینده مردم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود:‌ هم اکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ هزار معدن مجوزدار در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها ۷۰۰۰ معدن فعال هستند و حدود ۴۸۰۰ معدن غیر فعال است که این با سیاست‌های تقویت معدن کشور مطابقت ندارد.

وی ادامه داد:‌ در موضوع ذخایر معدنی و نفت و گاز در همه جای دنیا منطق اقتصادی حکم می‌کند که از خام‌ فروشی اجتناب شود ولی در ده سال گذشته از ۱۵۵ میلیون تن ذخایر معدنی ۱۷۵ میلیون تن صادر شد که می توانست با تمهیداتی روی سرمایه گذاری و اشتغال، این مواد تبدیل به ارزش افزوده شوند.

مقدسی اظهار کرد: فرهنگ ایجاد ارزش افزوده تولید و بهره‌وری و کارآفرینی در بحث معادن مورد غفلت واقع شده و تناسبی با شعارها و اسناد بالادستی ندارد.

نماینده مردم اراک،‌ خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماشین آلات معدنی به روز نیستد و نیازمند توجه هستند افزود: بروز شدن ماشین آلات در افزایش بهره وری، سرعت در استخراج و کیفیت مواد برداشت شده تاثیر مستقیم دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود:‌ مطالعه جامع و پایدار، هم افزایی با نهادهای محیط زیستی در بحث تقویت معادن ضرورت دارد زیرا آمار مطلوبی از فعالیت همه معادن مجوز دار کشور وجود ندارد.

این مقام مسوول گفت:‌ ۶۸۱ ماده و تبصره در خصوص معدن در قانون اساسی وجود دارد ولی با این حال در حوزه اجرا دارای مشکل هستیم لازم است با کمک گروه پژوهشی قوانین متناقض حذف و قوانین حوزه معدن تجمیع شود.

عناوین برگزیده