تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۷۷۳۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مصاحبه ماهنامه پردازش با مدیر فروش و بازاریابی شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی

می متالز - ارایه راهکارهای جامع با هدف رضایتمندی مشتریان، تشریح آخرین دستاوردها و فعالیت‌های شرکت فناوری خوارزمی، چگونگی بومی‌سازی محصولاتی نظیر کاتالیست و تحلیلی در خصوص بازار و… از جمله موضوعاتی بود که در گفت‌وگوی تخصصی با علی دیبایی، مدیر فروش و بازاریابی شرکت فناوری خوارزمی مورد بحث قرار گرفت.
مصاحبه ماهنامه پردازش با مدیر فروش و بازاریابی شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی
شرکت گسترش فناوری خوارزمی از ابتدای سال ۲۰۱۹ شعار TOTAL SOLUTION را برگزید و تا به امروز آن را در همه مجامع بارها و بارها تکرار کرده است، لطفا در خصوص این شعار و میزان تحقق آن در عملکرد شرکت توضیح بفرمایید.

به گزارش می متالز، همان‌طورکه پیش از این نیز تشریح کرده بودیم، منظور ما از TOTAL SOLUTION یا راهکار جامع، در واقع نگاه ویژه به رضایت‌مندی مشتریان در صنایع مختلف و مهم‌تر از همه صنعت عظیم فولاد است. همانگونه که آگاهید، شرکت‌های تولیدکننده، ابتدا با یک فاز تمرکز بر تولید و دستیابی به محصول با کیفیت مطلوب و سپس ورود به بازار و تثبیت جایگاه روبرو هستند و معمولاً این فاز تا رسیدن به بلوغ کافی جهت ایجاد برند و نگاه جامع‌تر به بازار و مشتریان، بیش از یک دهه به طول می‌انجامد. اما در مجموعه خوارزمی، ما با به کارگیری تجربه ارزشمند شرکت‌های موفق در حوزه تولید محصولات High-tech، به موازات تثبیت محصول در بازار و به‌روزرسانی فناوری، فرآیند‌ها و تجهیزات، استراتژی کلان حرکت در راستای رضایت‌مندی مشتریان را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم. به این معنا که پس از دستیابی به فناوری تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع مختلف و موفقیت در تولید و بارگذاری و سربلند بیرون آمدن از آزمون‌های مختلف در طی سال‌های گذشته، شرکت گسترش فناوری خوارزمی علاوه بر تولید محصول با کیفیت قابل رقابت با برترین برندهای جهانی، طیف وسیعی از خدماتی را که مشتریان در رابطه با کاتالیست به آن نیازمند هستند، در سبد خدمات خود قرارداده است.

در صورت امکان در خصوص فعالیت‌هایی که تا به امروز در این زمینه انجام داده‌اید توضیح بیشتری ارایه فرمایید؟

ما خدمات خود در قالب استراتژی TOTAL SOLUTION را در چهار گروه اصلی «خدمات تجاری»، «خدمات مهندسی»، «خدمات فنی» و «خدمات آموزشی» تقسیم‌بندی کرده‌ایم. در ادامه مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده به شرح زیر است:

آموزش: در همین راستا سالن و امکانات آموزشی بهنگامی را در واحد «پژوهش و توسعه» شرکت ایجاد کرده‌ایم. این واحد، ما را در این زمینه برای آغاز کمپین آموزشی جدید با امکانات مناسب‌تر و در کنار فضای آزمایشگاهی و تولیدی آماده ساخته است. ضمن‌آنکه در آینده نزدیک دوره‌های مختلف آموزشی نیز برای نیروهای متخصص مشتریان آغاز خواهد شد.

Catalyst Handling: با بهره‌گیری از تجربه ارزشمند چند پروژه گذشته و با ساخت برخی تجهیزات جدید در داخل خود مجموعه خوارزمی و با به کارگیری برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات این حوزه، در طی دو سال گذشته پروژه‌های تخلیه و بارگذاری و دیگر خدمات مرتبط با کاتالیست‌ها را در مجتمع‌های صنعتی متعددی به انجام رسانده‌ایم و به دلیل عملکرد درخشان تیم Catalyst Handling مجموعه که همواره پشتیبانی دپارتمان پژوهش و توسعه را با خود داشته، در حال‌حاضر قراردادهای متعددی برای ارایه مستمر این خدمات با برخی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنعتی کشور منعقد نموده‌ایم. از جمله آنها می‌توان به قرارداد یکساله انجام کلیه خدمات تخلیه و بارگیری مخازن سولفورزدایی شرکت فولاد خوزستان اشاره کرد.

نظارت و مشاوره عملیاتی: در طی سال‌های گذشته و به خصوص در یک سال اخیر، آمار و داده‌های عملیاتی کلیه واحدهای صنعتی که در حال استفاده از کاتالیست‌ها یا جاذب‌های تولیدی این شرکت می‌باشند، به صورت روزانه از واحدها جمع‌آوری می‌شوند و تحلیل‌های دقیق و موشکافانه متخصصین این شرکت به صورت هفتگی، ماهانه و گاه به صورت فوق‌العاده (در صورت نیاز ویژه مشتریان) به صورت کاملاً رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. چنین نظارت مستمری، به مجتمع‌های صنعتی این آرامش خیال را خواهد داد که در صورت بروز کوچک‌ترین انحرافی از معیار در عملکرد واحد صنعتی، بلافاصله راهکارهای اصلاحی اتخاذ و اجرایی ‌شوند، نه اینکه با گذشت زمان برخی از مسائل بسیار ساده به معضلات بزرگ و پرهزینه تبدیل شوند.

طراحی و ساخت واحدهای فرآیندی: با توجه به افزایش قابل ملاحظه میزان گوگرد در مواداولیه تولید فولاد، نیاز به واحدهای سولفورزدایی در واحدهای احیاء مستقیم هر روز به نیازی جدی‌تر تبدیل می‌گردد. این شرکت با تجربه موفق در زمینه انجام خدمات مهندسی پایه و تفصیلی واحد سولفورزدایی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز و در مشارکت با برخی از بهترین و مجرب‌ترین پیمانکاران عمومی، امروز توان اجرای EPC یک واحد سولفورزدایی را در مجتمع‌های فولادی‌ داراست و به زودی چند قرارداد در همین زمینه منعقد خواهد نمود.

Tailor-made Products: تولید محصولاتی با مشخصات مورد نیاز مشتری یکی دیگر از سرفصل‌های اصلی استراتژی «راهکار جامع» می‌باشد. هر واحد صنعتی منحصربه‌فرد بوده و شرایط و محدودیت‌های خود را دارد. به همین دلیل در برخی از واحدهای صنعتی به مسائلی برمی‌خوریم که مدت‌هاست کارفرما را با دردسرهای فراوانی مواجه ساخته‌ و انرژی و هزینه گزافی را به وی تحمیل کرده‌ است. در برخی از موارد، با ایجاد تغییراتی در محصول نهایی چه از دیدگاه شکل ظاهری و چه از نظر مشخصات فیزیکی و شیمیایی، می‌توان این مسائل را حل کرد.

به عنوان یک تولیدکننده داخلی در خصوص بومی‌سازی محصولاتی نظیر کاتالیست و حمایت‌های مورد نیاز توضیح ‌فرمایید؟

اولا باید بدانیم که بومی‌سازی برای خیلی از محصولات یک باید نیست، بلکه به استراتژی کلان کشور مربوط است. به این معنا که در کل هیچ کشوری نمی‌تواند همه محصولات مورد نیاز خود را تولید کند، بلکه نیازمند تعیین محصولات استراتژیک و تلاش در زمینه تولید و بومی‌سازی آنهاست. زمانی که کالایی در این اولویت قرار گرفت، به این معناست که بومی‌سازی این کالا منافع ملی را تأمین می‌کند. لذا همه تصمیمات می‌بایست در جهت تقویت  فرآیند بومی‌سازی باشند. هم‌چنین نمی‌توان کالایی را با هزینه فراوان انسانی و پولی، بومی‌سازی نمود و باز نمونه‌های مشابهش را وارد کرد. البته تولید داخلی باید در یک فضای رقابتی شکل بگیرد و پس از مدت زمان کوتاهی قابلیت حضور در بازارهای بین‌المللی را داشته باشد. در این مسیر، مهم‌ترین پارامتر باور بزرگان صنعت است که می‌توان چنین محصولی را در داخل با کیفیتی مناسب و قیمتی رقابتی تولید کرد.

آیا در شرایط کنونی، نگاهی به بازارهای بین‌المللی هم داشته‌اید؟

با توجه به تجربیات موفق عملکرد کاتالیست‌ها و جاذب‌های تولیدی این مجموعه در محدوده وسیعی از مجتمع‌های صنعتی، امروز اعتماد به نفس لازم و امکانات کافی جهت حضور بین‌المللی را در خود می‌بینیم. با وجود مسائل و پیچیدگی‌های متعدد پیش‌رو در بحث صادرات، در حال آماده‌سازی مقدمات مورد نیاز و مذاکره با چندین مشتری خارج از ایران جهت صادرات هستیم و مردم به زودی خبرهای خوبی در این زمینه دریافت خواهند نمود.

عناوین برگزیده