به گزارش می متالز، سعید باستانی در تشریح نشست روز دوشنبه، 29 آبان ماه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون صنایع در چند ماه گذشته بازدیدی از مجموعه خودروسازی ایران خودرو داشت که در این جلسه مباحثی که در بازدید از این مجموعه خودروسازی برای نمایندگان پیش آمده بود مطرح شد که سوالات نمایندگان حول چند محور اصلی بود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوالات نمایندگان از یکه زارع مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو افزود: قراردادهای جوینت ویچر، قراردادهای جدید خودرویی هزینههای R&D، انتقال تکنولوژی، حوزه صادرات و قطعه سازان، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تکنولوژیهای جدید همانند خودروهای هیبریدی و خودروهای الکتریکی منابع تأمین مالی خودروسازها و میزان کاهش هزینه سربار تولید خودرو از جمله سوالات مطرح شده توسط نمایندگان بود.
وی در تشریح نگرانی قطعهسازان با توجه به قراردادهای جدید خودرویی ادامه داد: یکی از نگرانیهای قطعه سازان این بوده که اگر خودروی جدیدی که وارد میشود کمتر از 40 درصد میزان قطعات تولید داخل باشد با توجه به اینکه برخی خودروها حدود یکی دو سال آینده از رده خارج میشوند، خودروسازان باید قطعات جدید را جایگزین کنند که بر این اساس قطعهسازان به مشکل برمیخورند و تعداد زیادی از آنها تعطیل میشود.
وی یادآور شد: گروه خودروسازی ایران خودرو این اطمینان را که در سال نخست حداقل 40 درصد قطعات خودروسازی داخلی است به اعضای کمیسیون داد ،اما برای قطعه سازان با توجه به اینکه شروع کار با 20 درصد بوده نگرانیهایی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه قطب سومی برای ورود به خودروسازی کشور تعریف شده بود، افزود: به نظر میرسد اقدامی بدون کار کارشناسی در این زمینه صورت گرفته بود که پیگیری میشود که این اقدام از مسیر خود و به درستی صورت پذیرد.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث R&D در صنعت خودروسازی کشور بسیار مهم است، ادامه داد: بر اساس اظهارات یکه زارع این میزان به 0.6 درصد از حجم فروش رسیده است اما آنچه که مهم بوده این است که تا زمانی که R&D در خودروسازی شکل نگیرد و حداقل به میزان 2 درصد و 3 درصد که در دنیا عرف است، نرسد این عدد برای تولید خودرو در کشور کفایت نمیکند و خودروسازی کشور رشد دلخواه را نخواهد داشت.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید براینکه یکی از موضوعات مطرح شده درنشست امروز کمیسیون با یکه زارع بحث صادرات حداقل 30 درصدی به هر کشوری بوده و موضوع دیگر با هر کشوری که قرارداد منعقد میشود به همان کشور تولیدات صادر شود، اظهار داشت: این منطقی به نظر نمیرسد چرا که از لحاظ هزینه حمل و نقل ممکن است مقرون به صرفه نباشد؛ چراکه مثلا خودروی آمریکایی یا اروپایی که در چین ساخته میشود، قابلیت این را ندارد که به همان کشور بازگردد بلکه این خودرو باید در منطقه صادر شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع 30 درصد صادرات خودروهای تولیدی جوینت ونچر و تبدیل ایران به هاب توزیع این خودروها در منطقه پیشبینی شده است، تصریح کرد: امیدواریم این قراردادها بدون مشکل ادامه پیدا کند و این نگرانی که تلاطمات سیاسی اثر سوئی روی قراردادها بگذارد وجود نداشته باشد و مشکلات چندین سال قبل ایجاد نشود.