به گزارش می متالز، در این نمایشگاه شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی همچون شرکت ملی صنایع مس، گلگهر، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و شرکتهای دانشبنیان گرد هم آمدهاند تا با هماندیشی، پیوند صنعت و دانشبنیانها را رقم بزنند. در این نمایشگاه شرکتهای دانشبنیان در حوزههای هوشمندسازی ناوگان حملونقل، حفاری، تولید، آزمایشگاه، ساخت قطعات و تجهیزات و... حضور دارند. یکی از محورهای اصلی جشنواره اینوماین۲، معرفی نیازهای فناورانه شرکتهای حوزه معدن و صنایع معدنی است.
خداداد غریبپور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در آیین گشایش اینوماین۲ گفت: ایمیدرو بهعنوان شتابدهنده ملی در حوزه فناوریهای بخش معدن و صنایع معدنی عمل میکند.
غریبپور با تشکر از شرکتهای حامی این همایش و همچنین صندوق نوآوری بر برگزاری جشنوارهها مرتبط با موضوع بومیسازی تاکید کرد و گفت: رویدادها زیاد است اما این رویداد یک تفاوت اساسی با دیگر جشنوارهها و همایشها دارد؛ رشته معدن در ایران همزاد دانشگاه تهران و یکی از ۴ رشته اولی است که این دانشگاه در بدو تاسیس آن پذیرش دانشجو داشت، پس جا دارد این دانشگاه چنین همایشی را ترتیب بدهد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره ساختاردهی به همکاریهای حوزه دانش و صنعت اشاره کرد و افزود: ایمیدرو به همراه دانشگاه تهران با تاسیس موسسهای مشترک بهنام یونیدرو، به نهادسازی در این بخش اقدام کردهاند.
وی با بیان اینکه ما در ایمیدرو و اینوماین بهدنبال این هستیم که در این مجاورت نقشآفرین و گفتوگوی استراتژیک داشته باشیم، اظهارکرد: معتقدیم گفتوگوهای استراتژیک از اهداف و اسناد استراتژیک مهمتر است؛ کم نیست برنامههای ۵ ساله و ششم و رشد و تورم ۸ درصد و... که بسیاری از آنها به نتیجهای نرسید و دلیل اصلی این امر نبود گفتوگوی استراتژیک بود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: با همکاری شرکتهای دانشبنیان و بزرگ معدنی و صنایع معدنی بهدنبال همآفرینی ارزش هستیم، چراکه همآفرینی ارزش، جایگاه بالاتری از ارزشآفرینی دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایمیدرو این ارتباط را رونق میدهد و تسهیل میکند. غریبپور با تاکید بر اینکه استراتژی ایمیدرو از سوی دانشگاه تدوین شده، اظهارکرد: امسال در جشنواره دوم اینوماین با فرآیندی که ایجاد شده تعداد ایدههای ارزشآفرین با رشد حدود ۳ برابری به ۴۰۰ مورد رسید. امسال ۲۰ طرح پژوهشی براساس نیاز حوزه صنایع معدنی طراحیشده که بهطور عمده به حوزه محیطزیست مربوط است. وی افزود: تنها بر صنعت فولاد تمرکز نداریم و صنایع مس در کنار بخشهای اصلی همچون اکتشاف، استخراج و فرآوری نیز شامل طرحهای پژوهشی میشوند. غریبپور تاکید کرد: ظرفیت آموزشی ایمیدرو ۲برابر و ظرفیت پژوهشی آن ۵۰ درصد رشد یافته است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین گفت: در جشنواره دوم اینوماین، حضور ۷ شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی، برگزاری نشستهای دوطرفه، نمایشگاه ارائه دستاوردهای فناورانه و مهمتر از همه پیگیری ایدههای ارائههای ارائه شده جزو تغییرات جشنواره امسال نسبت به جشنواره نخست است.
برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در دومین جشنواره ایدههای ارزشآفرین (اینوماین ۲) اظهارکرد: همیشه صحبت از رابطه صنعت و دانشگاه بوده، اما این امر باید از رابطه بگذرد و به مشارکت برسد، با این حال من این پرسش را دارم که چرا در این ۸۵ سال تاسیس دانشگاه تهران شکل نگرفته است و چرا باید شکل میگرفت؟
وی افزود: زمانی مشارکت شکل میگیرد که دو بخش به یکدیگر نیاز داشته باشند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در وزارتخانه یک پلتفرم یا زیرساخت اساسی شکل گرفته که پاسخ به نیازهای آینده است و مشارکت صنعت و دانشگاه کلید خورده و این راه ادامه پیدا خواهد کرد.
قبادیان با بیان اینکه بستر مشارکت و همکاری صنعت و دانشگاه فراهم است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۸، طرح توانمندسازی تولید و توسعه پایدار(تاپ) را اجرایی کرد که در آن ۲ پروژه در حوزه معاونت آموزش، پژوهش و فناوری بود.
وی با بیان اینکه حمایت از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۳۴ پروژه را در ۷محور تعریف کرده با اشاره به سامانه «تاپ»، افزود: از ۷۷ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری، قرار بود امسال ۴ هزار بنگاه در این سامانه ثبتنام و نیازهای خود را در پایاننامههای دانشجویی تعریف کنند، اما از نیمه دوم سال و آغاز به کار سامانه تا اکنون تا امروز این عدد به ۸ هزار بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری رسیده است. همچنین پیشبینی کردیم ۳ هزار پروژه در این سامانه داشته باشیم اما اکنون به ۴ هزار پروژه رسیده است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون بهترین شرایط برای مشارکت صنعت و دانشگاه است و در روزهای طلایی ارتباط صنعت و دانشگاه قرار داریم، اظهارکرد: بررسیها نشان میدهد سال ۹۷، حدود ۴۳ میلیارد دلار کالا و فناوری وارد شده که ۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت، معدن و تجارت بوده و فقط در یک مورد در حوزه معدن و صنایع معدنی (الکترود گرافیتی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار) واردات داشتیم.
قبادیان گفت: دانشگاهها و پژوهشگاهها وارد عرصه شده و برای این ۱۰ میلیارد دلار، ایده بدهند. شرکتهای بزرگ و ایمیدرو نیز بودجه آن را تأمین میکنند.
وی ادامه داد: ما باید به این فرهنگ برگردیم و دنباله روی دیگران نباشیم.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران بر تعامل دو جانبه صنعت و دانشگاه براساس نیازهای بازار تاکید کرد. محمد رحیمیان در دومین جشنواره ایدههای ارزشآفرین بخش معدن و صنایع معدنی بر ارتباط دوجانبه صنعت و دانشگاه بر اساس نیازهای واقعی و نیازهای بازار تاکید کرد و گفت: این ارتباط دوجانبه زمینهساز تعالی و رسیدن به اهداف در هر دو طرف خواهد شد.
وی افزود: در این ارتباط دوجانبه، دانشگاه خدماتی همچون آموزش و ارتقای معلومات دانشجویان متناسب با نیاز بازارکار، شناخت نیازهای پژوهشی بخش صنعت و بروزرسانی آنها، بکارگیری نتایج و گزارش بازخورد خدمات ارائه شده و فراهم کردن بازار کار را ارائه خواهد کرد. رحیمیان به شکاف در ارتباط بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: بیتوجهی به الزامات و نیاز بومی کشور در انتقال دانش و فناوری بهدلیل نبود آشنایی دانشآموختگان با فضای صنعت کشور بوده و در نتیجه ارائه ایدههای ارزشآفرین فناورانه را دور از انتظار خواهد کرد. معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: استقرار نظام هماهنگی بین صنعت و دانشگاه میتواند در رشد درآمد ناخالص ملی و افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود تراز تجاری کشور نقش بسزایی ایفا کند. وی ادامه داد: بنگاههای اقتصادی بهتنهایی قادر به تامین قابلیتهای علمی خود نیستند و نیاز به حمایت و سیاستگذاری در سطح ملی دارد. در این راستا شناخت نیازمندیها و داشتن قدرت در رفع نیازهای صنعت نقش بسزایی ایفا میکند که برگزاری جشنواره اینوماین ۲ از جمله اقدامها برای شناخت نیازها در بخش معدن و صنایع معدنی است.
غلامرضا ملاطاهری، مدیر آموزش و پژوهش و فناوری در این جشنواره گفت: جشنواره اینوماین دو، تفاوت بنیادینی با اینوماین یک داشت و این استقبال بینظیر امروز نشاندهنده این تفاوت است. وی افزود: ما در جشنواره اینوماین ۲، شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی را وارد میدان کردیم و شاید این استقبال به این دلیل باشد. وی ادامه داد: خوشبختانه این شرکتها با این نگاه که در نهایت صاحب این ایدهها خواهند شد در تمام مراحل داوری و ارزیابی ایدهها دخیل شدند. وی افزود: ۳۷۰ ایدهای که بهدست ما رسیده که باید ایدههای برتر را شناسایی و این ایدهها را در مرکز رشد ایمیدرو که تا ۲۰ روز دیگر گشایش خواهد یافت، مستقر کنیم. در این مرکز این ایدهها مراحل رشد و شتابدهی خود را طی میکنند و بعد از تجاریسازی متصل به صنعت میشوند.
ملاطاهری با بیان اینکه به محض اینکه شرکتهای بزرگ در فرآیند انجام این کار قرار گرفتند میتوانند از این ایدهها به سادگی در فرآیند خود استفاده کنند گفت: ما اطمینان داریم این ایدهها بهدست مصرفکنندگان و بهرهبرداران نهایی خواهد رسید. از طرف دیگر با احصای نیازهای فناورانه شرکتهای بزرگ که در پنلهای پیش رو در آینده برگزار خواهد شد شرکتهای دانشبنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی این نیازها را میشنوند و میتوانند در این راستای پروپوزالهای خود را ارائه دهند؛ امیدوار هستیم در روز سوم همایش، تفاهمنامههای بین شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی به نتیجه برسد. وی در ادامه افزود: اینوماین۲ در آینده تبدیل به یک فرآیند پیوسته و پویا خواهد شد و امیدواریم بهطور سالانه بتوانیم پروژههای تقاضامحوری که از بخش صنعت دریافت میکنیم آنها را به راهحلهایی تبدیل کنیم تا گرهی را از بخش صنعت بگشایند.
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری در آیین آغاز بهکار دومین جشنواره ایدههای ارزشآفرین (اینوماین)، گفت: ضمانتنامههای بانکی مربوط به این صندوق از مرز هزار میلیارد تومان گذشته که این امر نقش بسزایی در حرکت رو به جلوی شرکتهای دانشبنیان دارد. سیاوش ملکیفر، با بیان اینکه شرکتهای دانشبنیان تا ۸۰ درصد میتوانند برای دریافت تسهیلات ضمانت دریافت کنند به منزله نخستین رویداد ارائه نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی است، افزود: میزان خرید از شرکتهای دانشبنیان هم سقف ۵۰ میلیارد تومانی دارد و تسهیلات در گردش هم با نرخ ۱۱ درصد در اختیار آنها قرار میگیرد. ملکیفر یادآور شد: رویکردهای گوناگونی در ارتباط با شرکتهای دانشبنیان از حوزه فضایی، هوایی، خودرو، فولاد، قاچاق کالا و ارز گرفته تا صنعت غذایی را شاهد بودهایم و پیشبینی میشود در اواخر بهمن سال جاری، بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیز به دایره فعالیتها افزوده شود. وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در سود و زیان مشارکت میکند، در واقع کار و تلاش از سوی آنها و منابع از سوی صندوق فراهم میشود. این مقام مسئول ضمن تاکید بر حضور شرکتهای بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در این جشنواره گفت: هدف صندوق نوآوری و شکوفایی توسعه بازارهای فروش برای بخش معدن و صنایع معدنی است.