تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۸۴۰۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
جهش قیمت مس به بالاترین سطح در 8 ماه اخیر؛

حمایت عوامل بنیادین از قیمت مس

می متالز - در سال 2019، مس در بین فلزات پایه پس از نیکل، بهترین عملکرد را از خود نشان داد. عواملی مانند توافق تجاری فاز اول، افت موجودی جهانی و افزایش واردات چین باعث جهش قیمت مس و ثبت رکورد هشت ماهه شد.
حمایت عوامل بنیادین از قیمت مس

به گزارش می متالز و به نقل از MINING.COM، قیمت مس در نیویورک در روز 13 ژانویه با افزایش 3 درصدی نسبت به پایان سال 2019 به 2.86 دلار بر پوند (6 هزار و 314 دلار بر تن) رسید که بالاترین سطح در 8 ماه اخیر بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز 13 ژانویه نام‌گذاری چین به عنوان مخل ارز را لغو کرد و راه را برای امضای فاز اول توافق تجاری در روز 15 ژانویه هموار کرد.

نیمی از مصرف جهانی مس در چین انجام می‌شود و تنش میان چین و آمریکا بیش از یک سال است که به این بازار آسیب وارد کرده است. به جهت کاربرد گسترده مس در صنایع، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و انتقال نیرو این فلز نسبت به شرایط اقتصادی حساسیت بالایی است.

به نقل از بلومبرگ، موجودی انبارهای 3 بورس مهم جهان (نیویورک، شانگهای و لندن) از ماه ژولای 37 درصد افت داشته است و به کمتر از 300 هزار تن رسیده است که معادل 1.2 درصد تقاضای جهانی است. کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای توسعه‌یافته آسیایی در 6 ماه اخیر موجودی خود را تخلیه کرده‌اند، اما این روند نمی‌تواند به صورت بلندمدت ادامه داشته باشد.

واردات کنسانتره مس چین در 11 ماه نخست سال 2019 با افزایش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن به 20.1 میلیون تن رسید که از رکورد سال 2018 نیز بالاتر بود. برای تقاضای مس، نرخ رشد تک رقمی پیش‌بینی می‌شود که ناشی از افزایش نفوذ در حوزه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی است؛ جانب عرضه اما با چالش‌های همیشگی مواجه است و مطابق معمول انتظار می‌رود که از تقاضا عقب بماند. همچنین به‌منظور پاسخ به تقاضای در حال رشد، دارایی‌های معدنی جدیدی به صنعت مس افزوده خواهد شد که تأمین مالی آن عموما از محل بازار سهام و افزایش سرمایه انجام می‌شود و در چنین حالتی نیز منحنی هزینه این صنعت به سمت هزینه‌های بالاتر جابه‌جا خواهد شد.

اما شرکت‌های معدنی به اجرای پروژه‌های مس علاقه دارند و چند پروژه نیز در دست اجرا هستند که تولید آن‌ها باید توسط بازار جذب شود. هرچه به زمان راه‌اندازی این پروژه‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، کسری مس کنونی مهلت کمتری برای اثرگذاری و بالا بردن قیمت خواهد داشت.

پیش‌بینی بلندمدت قیمت مس 3.25 دلار بر پوند (معادل 7 هزار و 165 دلار بر تن) است. اما جایگزینی مس (گرفتن سهم بازار کابل‌های برق توسط آلیاژهای جدید آلومینیومی) و افزایش سرعت رشد پروژه‌ها با خوش‌بینی بلندمدت در خصوص قیمت مس می‌تواند باعث تعضیف روند صعودی قیمت مس شود.

عناوین برگزیده