به گزارش می متالز، در همین راستا مجموعهای از شرکتهای بزرگ فعال در حوزه معدن و سرمایهگذاری تصمیم به حرکتی جدی در حوزه حملونقل ترکیبی در قالب شرکت مدیریت بینالمللی همراه (جاده، ریل و دریا) گرفتند تا بخشی از نیازهای صادراتی معدنی کشور را در شرایط کنونی مرتفع کند. شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» و تعدادی از شرکتهای زیرمجموعه شامل شرکت معدنی و صنعتی گلگهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگآهن گهرزمین، در کنار شرکت سرمایهگذاری امید و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این سرمایهگذاری سهیم بودهاند. این پروژه بزرگترین سرمایهگذاری بخشخصوصی در تاریخ بنادر کشور بهشمار میرود که ارزش آن بالغ بر پنجاه هزار میلیارد ریال برآورد شده است. محمدجواد انتظاری مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه (جاده، ریل و دریا) از واگذاری ۶۷ هکتار زمین در بندر شهید رجایی به این شرکت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد. انتظاری با اشاره به قرارداد میان شرکت مدیریت بینالمللی همراه (جاده، ریل و دریا) با سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر سرمایهگذاری و ایجاد پایانه و اسکله تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی عنوان کرد: در دهه فجر زمین مورد نیاز برای فاز اول این طرح به میزان ۶۷ هکتار بهطور رسمی به شرکت مدیریت بینالمللی همراه تحویل شد. وی افزود: بر این مبنا شرکت همراه بنا دارد تا هر چه سریعتر اقدامات اجرایی را در زمین مورد نظر آغاز کند. مدیرعامل شرکت مدیریت بینالمللی همراه با بیان اینکه این سرمایهگذاری در ۱۸۰ هکتار زمین در سه فاز ۶۰ هکتاری انجام میشود، توضیح داد: مبلغ کل پروژه در مجموع بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است که هزینه مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست بالغ بر ۱۷۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است. وی همچنین با تاکید بر اینکه ساخت فاز اول این پایانه به مدت سه سال به طول میانجامد، تصریح کرد: شرکت مشاور طراح در حال طراحی اولیه این پایانه است، چرا که از زمان تحویل زمین در بندر شهید رجایی ما ۶ ماه برای طراحی اولیه بندر و تصویب آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی فرصت داریم. انتظاری با تاکید بر اینکه پروژه در زمان تحریم و با سرمایهگذاری داخلی انجام میشود، بیان کرد: پس از تایید و تصویب طرح ارائه شده به سازمان بنادر و دریانوردی بلافاصله اقدامات اجرایی از سوی پیمانکاران داخلی آغاز خواهد شد. وی افزود: درحالحاضر قابلیت پهلوگیری کشتیهای بیش از ۷۰ هزار تن در اسکلهها و بنادر کشور با مشکل روبهروست و این محدودیت، هزینه تمام شده حملونقل مواد معدنی و فولادی ما را نسبت به رقبا بهشدت بالا میبرد. ساخت اسکله تخصصی بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتیهای با حداقل ظرفیت ۱۵۰ هزار تن را امکانپذیر خواهد ساخت. وی با اشاره به اینکه تمام سهامداران (بالغ بر ۶ سهامدار) سرمایهگذاری و هزینه اجرای این طرح را بر عهده گرفتهاند، گفت: با توجه به اینکه تحریمها استفاده از فاینانس خارجی را با محدودیت مواجه کرده است، سهامداران ما یعنی شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت سرمایهگذاری امید، شرکت معدنی صنعتی چادرملو، شرکت سنگآهن گهر زمین، شرکت معدنی و صنعتی گلگهر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهطور مساوی تامین مالی این طرح را برعهده دارند.