به گزارش می متالز، ژاپنیها اما هرچه در چنته داشتند را میگذاشتند تا محصول را خودشان تولید کرده و در مسیر پیشرفت گام بردارند. آن زمان حتی خبری از تقلب و کمکاری هم نبود. هر جنس ژاپنی که ساخته میشد تمام تلاش تولیدکنندگان این کشور بود و دور زدن برای آنها مفهومی نداشت.پس شگفتآور نیست که سالها ژاپن بهعنوان نماد درخشانی از یکپارچگی و کیفیت محصولات شناخته شود و اطمینان به محصولات ژاپنی در دل مردم سراسر جهان وجود داشته باشد. این روند اما در چند ماه گذشته دچار تیرگیهایی شده و مدیران شرکتهای ژاپنی یکی پس از دیگری باید در برابر مردم سراسر جهان به نشانه پوزش و عذرخواهی تعظیم کنند. در اکتبر امسال (مهر) شرکت فولادسازی «کوبه استیل» ژاپن بهعنوان یکی از غولهای فولادسازی دنیا پذیرفت محصولاتی که به حدود ۲۰۰ شرکت در جهان فروخته با دادههایی غلط درباره قدرت و دوام همراه بودهاند. براساس اعلام مدیران کوبهاستیل برخی محصولات آلومینیومی و مسی این شرکت که در فاصله سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریور ۱۳۹۵) تا اوت ۲۰۱۷ (مرداد ۱۳۹۶) برای شرکتهای گوناگون فرستاده شدهاند بهاشتباه بهعنوان محصولاتی سازگار با ویژگیهای موردنیاز مشتریان برچسبگذاری شدهاند. این شرکت همچنین پذیرفته دستکاریها از یک دهه پیش شروع شده است.در میان شرکتهایی که محصولات دستکاری شده ژاپنی برای آنها فرستاده شده، نام خودروسازانی مانند تویوتا، هوندا، مزدا و جنرالموتورز نیز دیده میشود. شرکت تویوتا پس از مشخص شدن این رسوایی اعلام کرد از محصولات کوبهاستیل در ساخت در صندوق عقب، کاپوت و برخی قطعات دیگر خودرو استفاده میکرده است. هوندا و مزدا هم از آلومینیومهای کوبه در تولید کاپوت برخی خودروهای خود استفاده میکنند.شرکت خودروسازی نیسان نیز در ادامه رسواییهای ژاپنی در همان ماه اکتبر (مهر) برای ۱۲ میلیون خودرو فراخوان داد. کارمندان این شرکت بدون مجوز مناسب برای بازرسیهای نهایی در برخی وسایل نقلیه، خودروها را از مراحل بازرسی رد کرده و به بازار داخلی ژاپن میفرستادند. شرکت خودروسازی سوبارو نیز برای نزدیک ۴۰۰هزار خودرو به همین دلایل فراخوان داد. شرکت میتسوبیشی متریال نیز در نوامبر (پایان آبان) پذیرفت که شرکتهای تابع این شرکت در دادههای مربوط به محصولات این شرکت دست بردهاند. در آخرین رسوایی از نوع ژاپنی نیز یکی از شرکتهای تابع شرکت تورای، سازنده فیبر مصنوعی در اواخر نوامبر (ابتدای آذر) اعتراف کرد در دادههای مربوط به محصولات این شرکت تقلب شده است. پس از اعتراف تورای، سهام این شرکت ۸ درصد کاهش ارزش داشت. سوءرفتار کوبه استیل غیر از اینکه شرکتهایی مانند نیسان و میتسوبیشی را وادار به فراخوان و اعتراف به رفتن در مسیر غلط کرد، تهدیدی برای شرکت تاکاتا هم بود. این شرکت که برای بسیاری از شرکتهای خودروسازی کیسه هوا میسازد، در ماه ژوئن (تیر) پس از یک فراخوان جهانی اعلام ورشکستگی کرد. کیسههای هوای ساخت این شرکت باعث مرگ ۱۶ نفر و مجروح شدن بسیاری دیگر شده بود. کارشناسان بر این باورند که کاهش بلندمدت رشد اقتصادی از دهه ۱۹۹۰ میلادی (دهه ۷۰) تاکنون یکی از مهمترین عوامل بروز چنین تقلبهایی از سوی شرکتهای گوناگون ژاپنی بوده است. این کاهش رشد سریع شرکتهای ژاپنی را وادار کرده مدلهای کسبوکاری خود را تغییر دهند و حالا بهنظر اینطور میآید که وقت تلفات دادن است. تاکوجی اوکبو، رئیس و اقتصاددان ارشد موسسه مشاوران «ژاپن ماکرو» (Japan Macro) دراینباره چنین گفت: «شرکتهای بزرگ به ادامه روند با شرایط پایدار، قابلپیشبینی و بازار در حال رشد عادت کرده بودند اما شرایط حالا تغییر کرده و برخی شرکتها (در شرایط کاهش سرعت رشد) متوسل به صرفهجویی در هزینهها و زمان شدند.»
تا دو دهه پیش شرکتهای ژاپنی بر راهبردهای رشد تمرکز داشتند اما این واقعیت که اقتصاد کشورشان دیگر به قدرت گذشته رشد نخواهد کرد به این معنی است که شرکتها باید بر بازسازی، کاهش هزینهها و بهینهسازی حداکثری تمرکز کنند.
مارتین شولز، پژوهشگر ارشد موسسه پژوهشی «فوجیتسو» در توکیو میگوید این سازگاریهای دردناک برخی شرکتها را به سمت این کشمکش برده که خود را با قوانین تازه بازی هماهنگ کنند. بهگفته او فشار برای بهبود بهرهوری باعث شده مدیران این شرکتها از نتایج مثبت و گاهی حتی آزمایش محدودیتهای کنترل کیفیت ناامید شوند. براساس گفتههای شولز مدیران و کارمندان اصلی این شرکتها به این محدودیتها کشیده شدهاند که در بعضی موارد باعث شده کارهای نادرست و سوءرفتارهایی از آنها دیده شود. اما نیاز به باز شدن پای این شرکتها به بازارهای خارجی برای بیشتر کردن سود مشکلات دیگری را برای شرکتهای ژاپنی ایجاد کرد که این مشکلات بیشتر دامنگیر شرکتهای تابع این شرکتها در خارج از مرزهای ژاپن شد. اما شاید اگر در عصر اطلاعات زندگی نمیکردیم چنین رسواییهایی سخت فاش میشدند. فلورین کولباچر، رئیس شرکتی بهنام «اکونومیت کورپوریت نتوورک» دراینباره بر این باور است که مشخص شدن کجرویهای ژاپنیها تاحدی بهدلیل فناوریهای جدید از جمله اینترنت اشیا و حسگرهایی است که امروز راحتتر عملکرد نادرست، خطاها و تقلبها را نشان میدهد. در واقع دیجیتالیسازی کمک کرده اطلاعات درباره مشکلات راحتتر انتشار پیدا کرده و شفافیت بیشتر شود. بههرحال ژاپنیها که عمری به تلاش و ساخت کالاهای باکیفیت مشهور بودند حالا گرفتار یک مشکل بزرگ شدهاند و این مشکل بیش از هر چیز اعتبار آنها را زیرسوال میبرد. شرکتهای خودروسازی نیز از این آسیب در امان نیستند. صدمهای که این تقلب به شرکتهای خودروسازی وارد میکند مانند صنایع دیگر نه فقط داخل ژاپن که کل دنیا را زیر سایه خود قرار میدهد. از این روست که چسبیدن عنوان «ساخت ژاپن» حالا و پس از سالها پرسشهایی در ذهن مصرفکننده ایجاد میکند. در این میان اما برخی معتقدند این رسوایی برای ژاپنیها میتواند نتایج سودمندی بههمراه داشته باشد زیرا اکنون بهنظر میرسد یک توافق کلی بهوجود آمده که تنها تمرکز بر هزینهها و افزایش سودآوری برای شرکتها کافی نیست و راهبردهای دیگری نیز باید در راه تولید اجناس و کالاهای باکیفیت در نظر گرفته شود.درباره جریمهها نیز برخی بر این باورند که این شرکتها در صورت رعایت نکردن استانداردهای دولتی باید جریمههای سختتری شوند و قوانین و بررسیهای خود این شرکتها برای کارشان کافی نخواهد بود.
منبع: BBC