به گزارش می متالز، احسان دشتیانه با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی مشکل تامین نقدینگی دارد، اظهار کرد: کشورهای خارجی به صادرکنندگان ریل فاینانس میدهند و متاسفانه وزارت راه نیز عمدتا تمایل دارد به جای اینکه سراغ تامین کنندگان داخلی بیاید، از این فاینانس ها برای تامین نیاز خود استفاده کند.
وی افزود: در حوزه محصولات آهنی و فولادی نمیتوان معاملات را از طریق ابزارهای مالی انجام داد و فقط باید پرداخت به صورت نقدی باشد، چراکه هم صنایع فولادی و هم معادنی که مواد اولیه از آنها خریداری می شود، حجم زیادی از درآمد خود را صرف پرداخت حقوق نیروی انسانی و کارگران خود می کنند و به همین دلیل نمی توانند محصولات خود را در ازای ابزاری مانند اوراق مشارکت به فروش برسانند.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به تنها قرارداد فروش ریل موجود به وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر فقط یک قرارداد تامین ریل با وزارت راه وجود دارد که حجم آن ۴۰ هزار تن است و در آینده نزدیک تحویل خواهد شد.
وی تولید ریل را فرایندی زمانبر توصیف کرد و گفت: امنیت و کیفیت در تولید ریل اهمیت بسیار زیادی دارد و برای تولید این محصول استانداردهای سختگیرانه زیادی وجود دارد که البته کاملا به جا و منطقی است و همین موضوع سرعت تحویل ریل را کاهش میدهد.
دشتیانه با اشاره به صادرات شرکت ذوب آهن اصفهان تا پایان سال جاری بیان کرد: هدف گذاری ذوب آهن اصفهان برای صادرات تا پایان امسال یک میلیون تن بوده که باید بگویم تا همین لحظه رقم صادرات این شرکت به ۹۵۰ هزار تن رسیده است و قطعاً تا پایان امسال از رقم یک میلیون تن صادرات عبور خواهد کرد.
وی در همین رابطه تصریح کرد: تنها چیزی که می تواند اقتصاد ایران را نجات دهد صادرات است، چراکه تمرکز و تاکید بر صادرات نه تنها کیفیت و استانداردهای محصولات داخلی را به سطح جهانی میرساند بلکه بنگاه های ما را هم بین المللی کرده و توان تجارت کشور را افزایش میدهد.
معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اعلام سوددهی ذوب آهن در روزهای اخیر گفت: در حوزه بازار داخلی اولین کاری که انجام شد مدیریت محصولات و بازار بوده که اجازه ندادیم بازار محصولات دچار التهاب شود. همچنین اجازه ورود سرمایههای سرگردان نیز به این بازار داده نشده و تمام تلاش بر این بود که محصولات به دست مصرفکننده برسد.