تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۰
بازدید: ۷۰۲
کد خبر: ۹۷۴۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس واحد متالورژی امور پالایشگاه و ریخته‌گری مجتمع مس سرچشمه:

برای صادرات مفتو‌ل‌های مسی با کیفیت برنامه داریم

می متالز - رئیس واحد متالورژی امور پالایشگاه و ریخته‌گری مجتمع مس سرچشمه گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های داخلی دیگر نیز توانایی و ظرفیت مناسبی برای تولید مفتول مسی دارند و عرضه این محصول بیش از نیاز بازار داخلی صورت می‌گیرد، شرکت ملی مس صادرات مفتول مسی را در برنامه آتی خود قرار داده است.
برای صادرات مفتو‌ل‌های مسی با کیفیت برنامه داریم

به گزارش می متالز، احمد شبانی، اظهار داشت: ازجمله محصولات مهمی که در مجتمع مس سرچشمه تولید می‌شود می‌توان به کاتد و مفتول مس اشاره کرد. برای تولید مفتول نیز از کاتد مسی که در پالایشگاه مجتمع ساخته می‌شود به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنیم. ما در مجتمع برای تولید مفتول هشت میلی‌متری از روش ریخته‌گری پیوسته که به اختصار CCM نامیده می‌شود، بهره می‌بریم.

وی افزود: در واقع، چهار نوع تکنولوژی برای تولید مفتول هشت میلی‌متری در دنیا وجود دارد که بر اساس ظرفیت تولید، ساوث‌وایر، کانتی‌راد، پراپرزی و روش آپکست نامیده می‌شوند. تکنولوژی دو روش اول متعلق به کشور آمریکا بوده و روش پراپرزی نیز حاصل تکنولوژی شرکت‌های ایتالیایی است و تکنولوژی روش آپکست را اغلب کشورها به ویژه انگلستان دارا هستند. گفتنی است که ما در مجتمع مس سرچشمه از روش کانتی‌راد برای تولید مفتول با بالاترین ظرفیت استفاده می‌کنیم.

رئیس واحد متالورژی امور پالایشگاه و ریخته‌گری مجتمع مس سرچشمه در رابطه با صنایع مصرف‌کننده مفتول مسی، توضیح داد: واضح است که مس دارای خواص رسانایی قوی است و در نتیجه از مفتول هشت میلی‌متری به عنوان ماده اولیه برای ساخت تمام انواع سیم و کابل‌ها از نوع هوایی با قطرهای بالا گرفته تا سیم‌های لاکی با قطر کم که در صنایع الکترونیکی کاربرد دارند، استفاده می‌شود. شایان به ذکر است که کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل مهم‌ترین مشتریان مفتول مسی در دنیا هستند و عمده مشتریان داخلی ما را نیز این صنف تشکیل می‌دهند و گفتنی است که مفتول شرکت مس تنها بازار داخلی را پوشش می‌دهد و در حال حاضر، صادرات مفتول این شرکت نامدار به صفر رسیده است.

شبانی در رابطه با مشکلات موجود در صنعت مفتول، تصریح کرد: مشکلات این صنعت را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد، بخش اول که مختص شرکت ملی مس به عنوان تولیدکننده مفتول به روش کانتیراد در کشور است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد این روش دارای تکنولوژی آمریکایی بوده و در شرایط تحریمی کشور تامین و تعویض قطعات اصلی، یدکی و برخی از مواد مصرفی با مشکل مواجه شده است و بخش دوم مشکلات که گسترده‌تر بوده و به کل کشور اختصاص دارد، ظرفیت بالای تولید مفتول در کشور است که در واقع ظرفیت عرضه بیشتر از تقاضا بوده که البته تا حدودی در شرایط فعلی این موضوع کنترل شده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت خط ریخته‌گری شرکت مس بر مبنای ساعت بیان می‌شود و خط تولید ما توانایی تولید 30 تن در ساعت را دارد و به طور کلی ظرفیت اسمی تولید مفتول شرکت مس 125 هزار تن در سال است. در حال حاضر، خط تولید مفتول در حالت اورهال قرار دارد که به زودی با تمهیدات جدید و با قوای بیشتری خط تولید را به کار بیندازیم.

رئیس واحد متالورژی با بیان اینکه کیفیت یک محصول مرغوب تحت تاثیر عوامل متعددی است، تاکید کرد: یکی از فاکتورهای مهم و موثر بر افزایش کیفیت مفتول مس، نوع تکنولوژی تولید است، کیفیت مواد اولیه و قطعات یدکی خط تولید در رتبه بعدی این عوامل قرار دارد. تداوم و پیوستگی خط تولید را به عنوان مولفه سوم می‌توان نام برد و در نهایت تجربه و آموزش نیروی فنی و پرسنل مجتمع ازجمله عوامل موثر در تولید مفتول با کیفیت هستند.

شبانی عنوان کرد: سودآوری محصولی مانند مفتول به شدت به میزان تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی بستگی دارد. با توجه به اینکه چقدر از ظرفیت تولید را بتوان استفاده کرد، میزان سودآوری متغیر است و به یک عدد ثابت ختم نمی‌شود اما قابل ذکر است که شرکت ملی مس در چند سال گذشته بین 70 دلار بر تن تا 160 دلار بر تن، نرخ بهره‌بری داشته و این عدد بستگی به میزان تولید کارخانه دارد و میزان تولید نیز به عوامل گوناگونی وابسته است.

وی ادامه داد: با تمام پیش‌بینی‌هایی که برای رشد قیمت جهانی مس متصور بودند اما مشاهده کردیم که با بروز اتفاقاتی مانند ویروس کرونا قیمت تا چه میزان افت داشت. به طور کلی می‌توان گفت از سال 2006 تا کنون به طور متوسط سالانه 2.4 درصد رشد در تولید داشته‌ایم و با این میزان تولید قاعدتا آینده روشنی را برای صنعت مس کشور متصور هستیم.

رئیس واحد متالورژی امور پالایشگاه و ریخته‌گری مجتمع مس سرچشمه در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت‌های داخلی دیگر نیز توانایی و ظرفیت مناسبی برای تولید مفتول دارند و عرضه این محصول بیش از نیاز بازار داخلی صورت می‌گیرد، شرکت ملی مس صادرات مفتول مسی را در برنامه آتی خود قرار داده است و در این راستا قدم برمی‌دارد. برای رسیدن به این هدف در سال 1399، در حال آماده‌سازی خط تولید هستیم که پس از سپری کردن دوره اورهال و تعمیرات اساسی، خط تولید را در نیمه دوم سال راه‌اندازی کرده و صادرات را نیز آغاز کنیم. اولین هدف برای این چشم‌انداز، افزایش کیفیت مفتول‌های تولیدی در سطح بین‌المللی است که بتوانیم در بازارهای خارجی نیز به رقابت با سایر تولیدکنندگان بپردازیم و با توجه به توان مالی شرکت مس و بدون در نظر گرفتن حوادت غیرمترقبه قطعا به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.

عناوین برگزیده